moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja polskich C-295M CASA

Ministerstwo Obrony Narodowej chce zmodernizować samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W. Maszyny mają otrzymać nowe skrzydła z wingletami oraz ulepszone silniki, a także unowocześnią awionikę i systemy łączności. Dialog techniczny z producentem samolotów – koncernem Airbus Defence and Space potrwa do końca czerwca 2021 roku.

Mają mieć ulepszone skrzydła – z wingletami zmniejszającymi o 4 procent zużycie paliwa, nowe silniki o większej mocy, unowocześnioną awionikę oraz systemy łączności. Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza w najbliższych latach zmodernizować posiadane przez siły powietrzne średnie samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W.

Pod koniec lipca tego roku Inspektorat Uzbrojenia skierował do producenta samolotów – koncernu Airbus Defence and Space – zaproszenie do dialogu technicznego, podczas którego ma zostać omówiony zakres oraz warunki techniczne i finansowe modernizacji polskich maszyn. Rozmowy mają potrwać do końca czerwca 2021 roku.

Choć IU nie ujawnia szczegółów dialogu technicznego, można przypuszczać, że jednym z tematów będzie również powierzenie czynności serwisowych ulepszonych C-295M bydgoskim Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 2. Obecnie zakłady te zajmują się innymi samolotami sił powietrznych – Herculesami C-130, wielozadaniowymi F-16 Jastrząb, a także MiG-ami-29 i Su-22.

Obecnie wojsko ma szesnaście samolotów C-295M CASA. Wszystkie stacjonują w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. Maszyny były pozyskiwane w kilku transzach – pierwsze osiem (z opcją na cztery) kupiono w 2001 roku. Do służby weszły w 2003 roku. Z prawa opcji skorzystano w 2006 i 2007 roku (po dwa samoloty). W 2012 roku, w związku z utratą jednej maszyny (w katastrofie pod Mirosławcem w 2008 roku) oraz dużymi potrzebami w związku z misjami zagranicznymi Sił Zbrojnych RP, podpisano kontrakt na dostawę pięciu samolotów. Trafiły one do sił powietrznych bardzo szybko, bo już w 2012 i 2013 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1598102340
A nie zapomnijcie o systemach samoobrony na wszystkich egzemplarzach. W czasie konfliktów zbrojnych nie będzie czasu na ich zakup i zamontowanie.
C3-C0-9C-89
~ja
1598073960
Nie bardzo rozumiem sens powierzania czynności serwisowych (wszystkiego co lata) jednemu zakładowi (nawet jeżeli jest on OK). Wiemy że zaliczył on niewąskie wpadki np, przy okazji serwisu MiG29, czy nie są ta także skutki GIGANTYZMU??
06-96-18-59

Śmierć gorsza niż wszystkie
 
Inwestycja w żołnierzy
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Bezpieczniejsza Europa
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
„Różycki” zwodowany
Dzieci wojny
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Podróż w ciemność
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Policjanci w koszarach WOT
Flyer, zdobywca przestworzy
Ewakuacja Polaków z Izraela
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Święto sportów walki w Warendorfie
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Drukowanie dronów
Ratownik w akcji
Strażnicy polskiego nieba
Planowano zamach na Zełenskiego
BWP-1 – historia na dekady
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Prezydent na wschodniej granicy
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kajakami po medale
Broń przeciwko wrogim satelitom
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Wyższe stawki dla niezawodowych
Czarna Pantera celuje
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
The Power of Infrastructure
Wypadek Rosomaka
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Pancerny kot w polskim wojsku
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podejrzane manewry na Bałtyku
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Świat F-35
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Pracowity pobyt w kosmosie
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Strategia odstraszania. Czy zadziała?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO