moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja polskich C-295M CASA

Ministerstwo Obrony Narodowej chce zmodernizować samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W. Maszyny mają otrzymać nowe skrzydła z wingletami oraz ulepszone silniki, a także unowocześnią awionikę i systemy łączności. Dialog techniczny z producentem samolotów – koncernem Airbus Defence and Space potrwa do końca czerwca 2021 roku.

Mają mieć ulepszone skrzydła – z wingletami zmniejszającymi o 4 procent zużycie paliwa, nowe silniki o większej mocy, unowocześnioną awionikę oraz systemy łączności. Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza w najbliższych latach zmodernizować posiadane przez siły powietrzne średnie samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W.

Pod koniec lipca tego roku Inspektorat Uzbrojenia skierował do producenta samolotów – koncernu Airbus Defence and Space – zaproszenie do dialogu technicznego, podczas którego ma zostać omówiony zakres oraz warunki techniczne i finansowe modernizacji polskich maszyn. Rozmowy mają potrwać do końca czerwca 2021 roku.

Choć IU nie ujawnia szczegółów dialogu technicznego, można przypuszczać, że jednym z tematów będzie również powierzenie czynności serwisowych ulepszonych C-295M bydgoskim Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 2. Obecnie zakłady te zajmują się innymi samolotami sił powietrznych – Herculesami C-130, wielozadaniowymi F-16 Jastrząb, a także MiG-ami-29 i Su-22.

Obecnie wojsko ma szesnaście samolotów C-295M CASA. Wszystkie stacjonują w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. Maszyny były pozyskiwane w kilku transzach – pierwsze osiem (z opcją na cztery) kupiono w 2001 roku. Do służby weszły w 2003 roku. Z prawa opcji skorzystano w 2006 i 2007 roku (po dwa samoloty). W 2012 roku, w związku z utratą jednej maszyny (w katastrofie pod Mirosławcem w 2008 roku) oraz dużymi potrzebami w związku z misjami zagranicznymi Sił Zbrojnych RP, podpisano kontrakt na dostawę pięciu samolotów. Trafiły one do sił powietrznych bardzo szybko, bo już w 2012 i 2013 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1598102340
A nie zapomnijcie o systemach samoobrony na wszystkich egzemplarzach. W czasie konfliktów zbrojnych nie będzie czasu na ich zakup i zamontowanie.
C3-C0-9C-89
~ja
1598073960
Nie bardzo rozumiem sens powierzania czynności serwisowych (wszystkiego co lata) jednemu zakładowi (nawet jeżeli jest on OK). Wiemy że zaliczył on niewąskie wpadki np, przy okazji serwisu MiG29, czy nie są ta także skutki GIGANTYZMU??
06-96-18-59

Owad z drukarki
Maratońskie święto w Warszawie
Europa ma być zdolna do obrony
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Speczespół wybierze „Orkę”
Bohaterowie, których etos trwa
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Pływali jak morscy komandosi
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Medale na ściance i na torze regatowym
Rekompensaty na nowych zasadach
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Abolicja dla ochotników
Medycyna na trudne czasy
W crossie w Lublińcu powtórka sprzed roku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Przedwczesny triumf
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Cios w plecy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Świadczenia mieszkaniowe w górę
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Koniec dzieciństwa
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Kircholm 1605
Jednym głosem w sprawie obronności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Komandosi szkolą cywilnych medyków
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Pięciobojowe duety na medal
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
15 lat pomocy i pamięci
Koniec pewnej epoki
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Logistycy świętują
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Baltexpo ‘25 wystartowały
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Polski „Wiking” dla Danii
Bądźcie zawsze gotowi!
W poszukiwaniu majora Serafina
Dawka wiedzy od kadry AWL-u, czyli jak reagować w kryzysie
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
„Road Runner” w Libanie
W obronie gazoportu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Para ratowników i pies w kopalni złota
Brytyjczycy żegnają Malbork

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO