moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja polskich C-295M CASA

Ministerstwo Obrony Narodowej chce zmodernizować samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W. Maszyny mają otrzymać nowe skrzydła z wingletami oraz ulepszone silniki, a także unowocześnią awionikę i systemy łączności. Dialog techniczny z producentem samolotów – koncernem Airbus Defence and Space potrwa do końca czerwca 2021 roku.

Mają mieć ulepszone skrzydła – z wingletami zmniejszającymi o 4 procent zużycie paliwa, nowe silniki o większej mocy, unowocześnioną awionikę oraz systemy łączności. Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza w najbliższych latach zmodernizować posiadane przez siły powietrzne średnie samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W.

Pod koniec lipca tego roku Inspektorat Uzbrojenia skierował do producenta samolotów – koncernu Airbus Defence and Space – zaproszenie do dialogu technicznego, podczas którego ma zostać omówiony zakres oraz warunki techniczne i finansowe modernizacji polskich maszyn. Rozmowy mają potrwać do końca czerwca 2021 roku.

Choć IU nie ujawnia szczegółów dialogu technicznego, można przypuszczać, że jednym z tematów będzie również powierzenie czynności serwisowych ulepszonych C-295M bydgoskim Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 2. Obecnie zakłady te zajmują się innymi samolotami sił powietrznych – Herculesami C-130, wielozadaniowymi F-16 Jastrząb, a także MiG-ami-29 i Su-22.

Obecnie wojsko ma szesnaście samolotów C-295M CASA. Wszystkie stacjonują w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. Maszyny były pozyskiwane w kilku transzach – pierwsze osiem (z opcją na cztery) kupiono w 2001 roku. Do służby weszły w 2003 roku. Z prawa opcji skorzystano w 2006 i 2007 roku (po dwa samoloty). W 2012 roku, w związku z utratą jednej maszyny (w katastrofie pod Mirosławcem w 2008 roku) oraz dużymi potrzebami w związku z misjami zagranicznymi Sił Zbrojnych RP, podpisano kontrakt na dostawę pięciu samolotów. Trafiły one do sił powietrznych bardzo szybko, bo już w 2012 i 2013 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1598102340
A nie zapomnijcie o systemach samoobrony na wszystkich egzemplarzach. W czasie konfliktów zbrojnych nie będzie czasu na ich zakup i zamontowanie.
C3-C0-9C-89
~ja
1598073960
Nie bardzo rozumiem sens powierzania czynności serwisowych (wszystkiego co lata) jednemu zakładowi (nawet jeżeli jest on OK). Wiemy że zaliczył on niewąskie wpadki np, przy okazji serwisu MiG29, czy nie są ta także skutki GIGANTYZMU??
06-96-18-59

Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
 
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Nowy rozdział w historii Mesko
Piloci na straży bezpieczeństwa
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Badania z WAT-u na misji AX-4
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
PGZ na nowo
Ogniem i tarczą
Nowe cele obronne NATO
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Wyzwanie, które integruje
Nasi czołgiści najlepsi
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Trzy okręty, jeden zespół
Żołnierz influencer?
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
ZMU dla marynarzy
Droga do zespołu bojowego GROM
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Misja PKW „Olimp” doceniona
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
100 lat historii Szkoły Orląt
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Dezamet rośnie w siłę
Zmagania sześcioosobowych armii
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Kierunek Karkonosze
Od chaosu do wiktorii
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Robotyka to przyszłość medycyny
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Uczelnia wysokich lotów
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Walczmy mądrze
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Podróż w ciemność
W wakacje wstąp do WOT-u!
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Dzień, który zmienił bieg wojny
W Dęblinie tylko do przodu
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
ASzWoj na warcie od pokoleń
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Tak uczyły się latać orlęta
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Film o Feniksie i terytorialsach
DNA GROM-u
Droga pełna emocji
Letni wypoczynek z MON-em
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO