moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jedenaście lat od katastrofy pod Mirosławcem

23 stycznia 2008 roku samolot Casa C-295 M miał wylądować na lotnisku w Mirosławcu. Niestety, tuż przed podejściem do lądowania transportowiec runął na ziemię. W katastrofie zginęło 16 wysokiej rangi oficerów sił powietrznych i czterech członków załogi. Dziś w Mirosławcu przed pomnikiem upamiętniającym ofiary zostaną złożone kwiaty, odbędzie się też apel poległych.

Uroczystości upamiętniające poległych rozpoczną się wieczorem na terenie 12 Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu. W hangarze lotniczym odprawiona zostanie msza polowa, a następnie przed pomnikiem, który stanął w miejscu katastrofy, odbędzie się apel pamięci, złożone zostaną wieńce i zapłoną znicze. W Mirosławcu spotkają się dziś bliscy ofiar, delegacje z jednostek wojskowych, w których służyli polegli oraz przedstawiciele władz samorządowych. Pamięć ofiar uczczą także dowódcy: generalny i operacyjny, inspektor sił powietrznych oraz zastępca szefa Sztabu Generalnego WP.

Katastrofa wojskowej Casy wstrząsnęła armią. 23 stycznia 2008 roku o godzinie 19.07 przed podejściem do lądowania samolot nagle obniżył lot, zahaczył o korony drzew, a następnie około 800 m od pasa startowego, runął na ziemię. Zginęło wówczas 16 wysokiej rangi oficerów sił powietrznych – elita polskiego lotnictwa wojskowego i 4 członków załogi. Wojskowi wracali z konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotów. Podróżowali jednym z najnowszych samolotów. C-295 o numerze bocznym 019 został wyprodukowany zaledwie rok przed katastrofą, a w powietrzu spędził około 400 godzin.

Pasażerami feralnego lotu byli: gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski (dowódca 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego), gen. bryg. pil. Jerzy Piłat (12 Baza Lotnicza), gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg (21 Baza Lotnicza), płk Zbigniew Książek (22 Baza Lotnicza), płk pil. Wojciech Maniewski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), płk pil. Zdzisław Cieślik (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Dariusz Pawlak (12 Baza Lotnicza), ppłk Piotr Firlinger (21 Baza Lotnicza), ppłk pil. Grzegorz Jułga (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), ppłk pil. Robert Maj (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Krzysztof Smołucha (Dowództwo Sił Powietrznych), ppłk Mirosław Wilczyński (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), mjr Grzegorz Stepaniuk (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr Karol Szmigiel (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Paweł Zdunek (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Leszek Ziemski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego). Za przelot odpowiadali doświadczeni żołnierze z 13 Eskadry Lotnictwa Transportowego z Balic (kpt. pil. Robert Kuźma, kpt. pil. Michał Smyczyński, chor. Janusz Adamczyk i ppłk Jarosław Haładus). Dowódcą załogi był kpt. Kuźma, który w powietrzu spędził niemal 2500 godzin.

Sprawę katastrofy lotniczej prowadziła Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego i Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Śledczy ustalili, że 23 stycznia 2008 roku samolot był sprawny technicznie, a do wypadku doprowadził splot różnych okoliczności. Chodzi m.in. o błąd pilotów, którzy spowodowali nadmierne przechylenie samolotu w lewą stronę, co z kolei przyczyniło się do spadku siły nośnej, gwałtownego zniżania i ostatecznie zderzenia z ziemią.

Po tragedii pod Mirosławcem rozpoczęła się publiczna dyskusja o konieczności zmiany przepisów dotyczących podróżowania ważnych oficerów i urzędników państwowych. Ostatecznie przepisy zmieniono po katastrofie prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem. Zmiany w instrukcjach lotniczych były znaczące. Zmodyfikowano m.in. przepisy dotyczące wojskowych lotów o statusie HEAD, czyli takich, gdy na pokładzie wojskowego samolotu lub śmigłowca podróżuje prezydent, premier lub marszałkowie Sejmu i Senatu. Ustalono także, że piloci, którzy siadają za sterami maszyn z VIP-ami na pokładzie, muszą mieć doświadczenie w lotach bojowych oraz minimum 1000 godzin spędzonych w powietrzu.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: mjr Robert Siemaszko/ CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Polskie MIG-i dla Ukrainy?
W krainie Świętego Mikołaja
Plan na WAM
Orka na kursie
Najdłuższa noc
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Borsuki jadą do wojska!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Dzień wart stu lat
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Komplet medali wojskowych na ringu
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polski „Wiking” dla Danii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mundurowi z benefitami
Pancerniacy jadą na misję
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Don’t Get Hacked
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Gdy ucichnie artyleria
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Nowe zdolności sił zbrojnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Smak służby
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojskowa łączność w Kosmosie
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Combat 56 u terytorialsów
Niebo pod osłoną
Szwedzi w pętli
Nowe zasady dla kobiet w armii
Przygotowani znaczy bezpieczni
Holenderska misja na polskim niebie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Satelita MikroSAR nadaje
Militarne Schengen
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Obywatele chcą być wGotowości
Wojsko ma swojego satelitę!
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Czas na polskie Borsuki
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Zawiszacy przywitali Borsuki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Artylerzyści mają moc!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO