moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zwiadowcy będą jeździć Wirusami

118 pojazdów Wirus IV trafi w najbliższych latach do jednostek rozpoznawczych. To polska konstrukcja, przystosowana do poruszania się w trudnym terenie, którą można przetransportować śmigłowcem i desantować na spadochronie. Umowę na dostawę podpisano w środę na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Ma dwa metry szerokości i wysokości, cztery długości. Przy stosunkowo niewielkiej masie (1700 kg bez uzbrojenia) wysokoprężny silnik rozpędza Wirusa do 140 km/h na drodze i 100 km/h na drodze gruntowej. Układ napędowy, by zapewnić możliwość jazdy w trudnych warunkach, może pracować w czterech trybach: 4x2, 4x4, 4x4 zblokowany oraz 4x4 ze zredukowanym przełożeniem. Zasięg wozu, przy wykorzystaniu zbiornika o poj. 75 l oleju napędowego lub paliwa do turbinowych silników lotniczych, to min. 600 km na drogach utwardzonych i min. 400 km w terenie.

Umowę na dostawę 118 Wirusów, wartą ok. 91 mln zł, podpisano dzisiaj w Kielcach. Ich producentem jest konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego i firmy Concept. Dostawy zaplanowane są na lata 2020–2022, a wozy trafią na wyposażenie 2 Hrubieszowskiego Pułku Rozpoznawczego i 9 Warmińskiego Pułku Rozpoznawczego. – Zależy nam na rozwoju przemysłu krajowego, tego państwowego, ale także prywatnego – powiedział wiceminister obrony Bartosz Kownacki. – Cieszymy się, że prywatne firmy potrafią przygotować atrakcyjną ofertę, a także współpracować z przedsiębiorstwami państwowymi – dodał.

Wirus IV to właśnie efekt takiej współpracy. Concept to prywatna polska firma z Bielska-Białej. Zajmuje się produkcją pojazdów specjalnych, nadwozi, komponentów i łodzi aluminiowych. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych produktów firmy są rampy szturmowe. Znajdują się one na wyposażeniu JW GROM, trafiły także do jednostek specjalnych czeskiej policji.

Pierwszą wersję lekkiego pojazdu uderzeniowego Concept pokazał na MSPO w 2012 roku. Rok później projektem zainteresował się ówczesny Bumar (dziś Polski Holding Obronny), w efekcie czego zawarta została umowa o współpracy. Powołano grupę roboczą w celu dalszego rozwoju pojazdu. Kolejne jego modyfikacje pokazywano na MSPO w 2014 roku i w latach następnych. Były one efektem doświadczeń i testów, przeprowadzonych m.in. przez byłych żołnierzy JWK w Lublińcu i GROM.

– Wirus IV to lekki, zwinny pojazd, który poradzi sobie niemal w każdym terenie. Szybko dotrze we wskazane miejsce i prędko się z niego oddali. Można go sprawnie przerzucić śmigłowcem, a nawet desantować na spadochronie – mówi Tomasz Kłeczek, prezes Concept. – Jest także dostosowany do różnych warunków pogodowych, co jest istotne w naszym klimacie. Pomimo tego, że drzwi boczne i tylne wykonane są z tkaniny, nadwozie jest ogrzewane – dodaje.

Program „Żmija”, zakładający dostawę dla wojska pojazdów dalekiego rozpoznania, został rozpoczęty w 2015 roku. Do postępowania zgłosiło się ośmiu wykonawców. Oferty wstępne złożyły tylko dwa: Polska Grupa Zbrojeniowa (lider) z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi z Poznania oraz Polski Holding Obronny (lider) ze spółką Concept z Bielska-Białej. Ostateczna oferta wpłynęła tylko od konsorcjum PHO/Concept.

Marcin Górka

autor zdjęć: Marcin Górka, comcam.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Crass
13.08.2019, godz. 13:56
Podzieliłam wartość zamówienia 91 mln na ilość tych gazikow. Wyszła mi astronomiczna kwota 771 000 ( 700 tysięcy!) Za jeden.. to chyba totalne przegięcie!!
CA-0B-EA-91
~MarcinCz6bpd
07.07.2019, godz. 13:11
Taki pojazd ma sens jeśli jest elektryczny czyli cichy, a na to technologia pozwala. W tym przypadku zakup może świadczyć o braku wyobraźni, które pozwoli na wykrycie. W konsekwencji przyczyni się do śmierci żołnierzy i porażki misji. Chyba nie bez powodu w państwach gdzie rządzi armia państwo się nie rozwija.. a wręcz cofa.
19-55-62-2A
~jan o.
28.09.2017, godz. 10:58
Ktoś wyjaśni po co wojsku dwuosobowy, otwarty, nieopancerzony pojazd typu beetle buggy z bajerancka czachą na burcie? Zwiadowcy będą jeździć tym na podryw na wiejskie dyskoteki?
99-0C-3F-46
~kubcio
12.09.2017, godz. 12:29
Te uszczeleczki na około dziury na drzwi przyłapane na 3 nity i deska rozdzielcza rodem z gazika potwierdzają dopracowanie i trwałość tego zakupu
18-C9-38-F0

Ramię w ramię
 
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Odkrywanie prawdy
Rosomaki na Bałtyku
Test wytrzymałości
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
K9 strzelały w Ustce
Podniebne tankowanie „Husarza”
Gala Buzdyganów – transmisja na żywo
Feniks – misja na finiszu
Zawsze gotowi, zawsze blisko
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Sekrety biegu patrolowego
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Szwedzki debiut w Air Policing
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Nowa inwestycja Wojskowej Akademii Technicznej
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
GROM walczy na Bałtyku
Nowe legitymacje dla weteranów
Wojskowe emerytury w górę
Zryw ku wolności
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Pokój nie obroni się sam
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Wsparcie dla Wisły
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Dowodzenie na najwyższym poziomie
Warto myśleć długofalowo
Szerszeń do zadań specjalnych
Polskie F-16 w służbie NATO
Miliardy na produkcję amunicji
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Konkurs na prezesa PGZ-etu
Wojskowe Targi Służby i Pracy w całej Polsce
Wyrok za tragiczny wypadek
Najważniejsze jest życie
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Podniebne wsparcie sojuszników
Determinacja w działaniu
Walka z wielką wodą
Prezes PGZ rezygnuje ze stanowiska
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Buzdygany 2024 wręczone
Jest moc!
Oracle partnerem technologicznym MON-u
Sowiecki podstęp
Czas na wiosenny trening z wojskiem!
HSW inwestuje w przyszłość
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Na czele cyberkomandosów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak za sterami Apache’a
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
O Ukrainie wspólnym głosem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO