moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niemcy i Szwedzi namawiają Polskę do kupna ich okrętów

Wypożyczenie okrętów zanim zostaną dostarczone nowe jednostki i współpraca z polskim przemysłem obronnym – to oferta, jaką Polsce składają koncerny zbrojeniowe, które ubiegają się o kontrakt na dostawę trzech okrętów podwodnych. Podczas Warsaw Security Forum propozycje warunków sprzedaży jednostek przedstawili producenci z Niemiec i Szwecji.

Warsaw Security Forum to spotkanie ekspertów zajmujących się bezpieczeństwem międzynarodowym. Podczas jednego z paneli dyskutowano na temat nowoczesnych okrętów podwodnych. Polska zamierza kupić trzy takie jednostki w ramach programu „Orka”. Mają one zastąpić te, które – ze względu na wiek – będą musiały zostać wycofane ze służby. Sprawa jest pilna, bo pierwszy z czterech okrętów typu Kobben (mają ponad 50 lat), powinien pójść „na żyletki” już w przyszłym roku. Z ofertą sprzedaży zgłosili się już do Polski producenci z Niemiec, Szwecji i Francji. Niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems zaproponował okręty typu 214 lub 212A (ten drugi jest skonstruowany „pod Bałtyk”). Mają one napęd AIP, tzn. niezależny od powietrza, dzięki czemu okręt może długo pozostać w zanurzeniu. Tego rodzaju jednostki są w wyposażeniu wielu armii NATO, oprócz niemieckiej także m.in. włoskiej, greckiej czy portugalskiej. Okręty te służą także w siłach morskich Korei Południowej.

Niestety, zanim do służby wejdą nowe jednostki, stare będą wycofane. To oznacza problemy chociażby związane z utrzymaniem załóg, które muszą się przecież systematycznie szkolić. – Póki co w Akademii Marynarki Wojennej zbudowaliśmy symulator okrętu podwodnego we wnętrzu Kobbena. Na nim możemy szkolić załogi, ale symulator jest tylko symulatorem – mówi admirał w stanie spoczynku Jędrzej Czajkowski, były zastępca dowódcy marynarki wojennej.

Biorąc pod uwagę sytuację, w jakiej znajduje się polska marynarka, koncerny zbrojeniowe proponują rozwiązania przejściowe. – Niemiecka marynarka wojenna deklaruje gotowość leasingu nawet dwóch obecnie eksploatowanych okrętów typu U212A, czyli takich, jakie proponujemy Polsce – mówi szef sprzedaży TKMS Philipp Schön. – Co ważne, ta oferta jest niezależna od decyzji o zakupie nowych okrętów podwodnych – dodaje Philipp Schön.

Podobną propozycję wysunął też Saab. Szwedzi zaproponowali Polsce nowoczesny okręt podwodny typu A26. To jednostka, która dopiero powstaje dla tamtejszej marynarki wojennej. – Mamy świadomość, że proponujemy okręt, który na razie nie jest użytkowany. Ale właśnie dlatego prowadzimy szeroki dialog z polską stroną, dzięki czemu możemy zrozumieć jej oczekiwania – mówi Jason Howard, dyrektor SAAB w Polsce. Zanim A26 trafiłby do Polski, Szwedzi wypożyczyliby starszą jednostkę. Chodzi o Sodermanland – jednostkę z końca lat 80. – Ten okręt może zostać wyposażony zgodnie z oczekiwaniami strony polskiej – deklaruje Jason Howard. Sodermanland są obecnie eksploatowane przez Szwedów (używają też nowszych okrętów Gotland z lat 90.).

MON podkreśla, że szanse na wygranie przetargu mają firmy, które będą chciały zainwestować w polski przemysł. Biorąc pod uwagę oczekiwania polskiej strony, producenci starają się pokazać, że współpraca gospodarcza z Polską jest dla nich istotna. Dlatego podczas trwającego obecnie Warsaw Security Forum Saab podpisał z Polską Grupą Zbrojeniową porozumienie w sprawie możliwej współpracy przy budowie nowoczesnych okrętów, w tym podwodnych. – Mamy trzy propozycje. Po pierwsze chcielibyśmy skorzystać z polskiej kadry stoczniowej, angażując ją w budowę powstającej obecnie pierwszej jednostki typu A26. Pozwoliłoby to polskim fachowcom nabyć doświadczenia i wiedzy przydatnej w budowie nowoczesnych okrętów podwodnych. Możemy także zaproponować współpracę przy modernizacji okrętu typu Sodermanland, która mogłaby się odbywać w stoczni w Karlskronie lub w Gdyni. Wreszcie w samym programie „Orka” przewidujemy duży udział przemysłowy polskiej strony – wylicza dyrektor SAAB w Polsce Jason Howard.

Podobną ofertę ma dla Polaków niemiecki producent. – Przygotowaliśmy warunki współpracy i produkcji okrętów podwodnych z polskim przemysłem. Wkrótce przedstawimy je polskiemu Ministerstwu Obrony Narodowej, a wtedy będziemy mogli ogłosić je publicznie – zaznacza Philipp Schön.

Trzecim oferentem, proponującym nowe okręty dla polskiej marynarki wojennej, jest francuski koncern DCNS, który chce sprzedać jednostki typu Scorpene. Francuzi nie pojawili się jednak na Warsaw Security Forum.

Według planów modernizacji armii, przetarg na dostawę okrętów dla marynarki wojennej powinien zostać rozstrzygnięty w przyszłym roku.

Marcin Górka

autor zdjęć: comcam.pl, Saab Group

dodaj komentarz

komentarze

~gość
1478190960
nie mam pojęcia o marynarce ale czy bałtyk nie jest za płytki i za mały dla okrętów podwodnych. pewnie się czają w kilku tych głębokich miejscach gdzie łatwo będzie je namierzyć i zniszczyć. inna sprawa jeśli jakiś kraj ma super broń a jest w sojuszu z innym co ma inną broń to się wzajemnie uzupełniajmy bez potrzeby kupowania wszystkiego. oni okręty, my rakiety i samoloty lub siły specjalne
B9-0C-9E-F3
~Janek
1478000340
widać po tych wpisach,że albo nie mają pojęcia o marynarce wojennej (znalazł się znawca od rakietek a drugi od prochu) albo ktoś im płaci za pisanie takich bzdur
BC-CF-A0-47
~jaro7
1477745340
PO PIERWSZYM DNIU EWENTUALNEJ WALKI Z rOSJĄ WSZYSTKIE NASZE OKRĘTY BĘDĄ PODWODNE. Nie ma sensu zakupywać tego typu okrętów ,lepiej za te pieniądze zakupić kolene baterie rakietowe obrony wybrzeża.
43-0D-AA-5F
~Adalbert
1477696980
Niech lepiej sfinansują badania i rozwój potężniejszego prochu do pocisków czołgowych żebyśmy byli wstanie przebić rosyjskie pancerze w razie konfliktu
92-1B-90-D6

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Latający radar
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Ratownicy na medal
AWACS-y dostarczone
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Sztandar dla cyberwojsk
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Baltops dla bezpiecznego Bałtyku
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
„Baltops” – moc na Bałtyku
Policjanci szkolą wojsko
Spadochroniarze w operacji TALO
Więcej miejsc dla dobrowolsów
„Pierwsza Drużyna” na start
„Osiodłać krowę”
NATO on Northern Track
Trzy miecze pokoju
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Pokazali swoją siłę
Zaprojektuj mural o powstaniu
Dzień, który zmienił bieg wojny
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Jak rozbito więzienie w Końskich
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przesmyk w grze
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
„Czarownice” nad Londynem
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Kremlowska wirtualna korekta
Podróż w ciemność
Terroryści na lotnisku
Gortat Team vs drużyna NATO
Plan na szczyt
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Więcej niż szkolenie TCCC
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Najlepsze „tygrysy” są z Polski
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Wkrótce certyfikacja WOT-u
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Equipment Tailored to the Needs
AW149 wkrótce „made in Poland”
Ameryka daje wsparcie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Docenić „misjonarzy”
Inwestycja potrzebna jak tlen
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyrwali się z niemieckiego kotła
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO