moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko oddało hołd ofiarom katastrofy w Mirosławcu

Ci, którzy zginęli 8 lat temu byli najlepszymi z najlepszych. Ofiara, którą złożyli, nie pójdzie na marne – mówił minister obrony Antoni Macierewicz podczas uroczystości upamiętniających ósmą rocznicę katastrofy samolotu CASA w Mirosławcu. Na pokładzie było dwudziestu wojskowych. Przed pomnikiem ku czci ofiar złożono wieńce, odbył się też apel poległych.


– To naród wyłania z siebie armię i to dzięki narodowi armia istnieje. Bez rodzin, żon i matek, nie byłoby armii, bo to wy sprawiacie, że żołnierz polski może oddać się służbie ojczyźnie – mówił minister Antoni Macierewicz, zwracając się do bliskich ofiar katastrofy. Dzisiejsze uroczystości rozpoczęła msza święta oraz koncert chóru ze Świdwina. Następnie odbyły się uroczystości przed pomnikiem, który stoi na miejscu katastrofy.

Paweł Soloch, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego odczytał list od prezydenta Andrzeja Dudy. „Niech pamięć o lotnikach, którzy zginęli tu w Mirosławcu, pozostanie wciąż żywa, a na kartach polskiej historii niech nigdy już nie zapiszą się podobne tragedie” – napisał prezydent.


Do wypadku doszło 23 stycznia 2008 roku. Na pokładzie transportowca CASA o numerze bocznym 019 leciało 16 osób i czterech członków załogi. Wracali z konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotów lotnictwa sił zbrojnych.

Postępowanie w sprawie katastrofy prowadziła Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Śledczy ustalili, że lot odbywał się w dobrych warunkach pogodowych, a samolot był sprawny technicznie – maszyna została wyprodukowana zaledwie rok przed katastrofą, a w powietrzu spędziła niespełna 400 godzin. Stwierdzono, że piloci popełnili błąd podczas zniżania CASY. Lotnicy myśleli, że są na prawidłowej ścieżce i nie odczuli przechylenia samolotu w lewą stronę. Do tragedii doprowadziła zła komunikacja między załogą samolotu a kontrolerem zbliżania i precyzyjnego podejścia.

Sprawą kontrolera sąd zajął się w połowie 2011 roku. Świadkowie procesu przyznali, że podawał on pilotom prawidłowe kursy i odległości (choć z przerwami). Lotnicy jednak nie zwracali uwagi na przyrządy nawigacyjne w samolocie. W 2014 roku Wojskowy Sąd Okręgowy w Warszawie prawomocnie uniewinnił kontrolera.

Pasażerami CASY byli: gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski (dowódca 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego), gen. bryg. pil. Jerzy Piłat (12 Baza Lotnicza), gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg (21 Baza Lotnicza), płk Zbigniew Książek (22 Baza Lotnicza), płk pil. Wojciech Maniewski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), płk pil. Zdzisław Cieśli (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Dariusz Pawlak (12 Baza Lotnicza), ppłk Piotr Firlinger (21 Baza Lotnicza), ppłk pil. Grzegorz Jułga (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), ppłk pil. Robert Maj (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Krzysztof Smołucha (Dowództwo Sił Powietrznych), ppłk Mirosław Wilczyński (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), mjr Grzegorz Stepaniuk (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr Karol Szmigiel (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Paweł Zdunek (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Leszek Ziemski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego). Za przelot odpowiadali doświadczeni żołnierze z 13 Eskadry Lotnictwa Transportowego z Balic (kpt. pil. Robert Kuźma, kpt. pil. Michał Smyczyński, chor. Janusz Adamczyk i ppłk Jarosław Haładus). Dowódcą załogi był kpt. Kuźma, który w powietrzu spędził niemal 2,5 tys. godzin.

Tragiczny wypadek pod Mirosławcem rozpoczął dyskusję na temat zasad podróżowania ważnych oficerów i urzędników państwowych. Złą organizację przelotów potwierdziła katastrofa prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem. W wyniku obu katastrof w armii wprowadzono nowe przepisy lotnicze. Chodzi tu m.in. o zasady lotów o statusie HEAD, czyli takich, gdy na pokładzie wojskowego samolotu lub śmigłowca podróżuje prezydent, premier lub marszałkowie Sejmu i Senatu. Lotnicy pilotujący maszyny z VIP-ami muszą obecnie mieć doświadczenie w lotach bojowych oraz minimum 1000 godzin spędzonych w powietrzu. Wprowadzono także, zgodnie ze standardami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego ICAO, „Regulamin lotów” i „Instrukcję organizacji lotów”. Określają one między innymi zasady szkolenia oraz weryfikowania kompetencji i uprawnień służb ruchu lotniczego.

Po katastrofie CASY ze stanowisk odeszło pięciu wojskowych, którzy – zdaniem ówczesnego kierownictwa MON – odpowiadali za wypadek lotniczy. Ministerstwo każdej z rodzin ofiar wypłaciło odszkodowanie, niektórzy dostali także rentę.

MC, MKS , DKS MON

autor zdjęć: DKS MON

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Zmodernizowany Leopard 2PL
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Czas na wspólne działania
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
BWR-1 – weteran po liftingu
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ostatnia niedziela…
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Pucharowe zmagania Polaków
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Na ratunek pancerniakom
Ten beton... żyje!
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Brytyjczycy żegnają Malbork
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dzieci wojny
Cel: wyszkolić podoficera
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Rekompensaty na ostatniej prostej
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Inwestycje w mobilność wojska
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Na rosyjskim pasku
Planowano zamach na Zełenskiego
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Najbardziej żołnierski żołnierz
Kolarskie święto w stolicy
Nocny patrol myśliwców
Cześć bohaterom naszej wolności
Tłumy na zawodach w Krakowie
7TP – czołg kompromisu
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Zmiana warty na wschodniej granicy
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Orlik na Alfę
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Terytorialsi zawitają do Płocka
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Cisza przed wojną
W drodze po młodszego nurka
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Pieta Michniowska
Czas próby
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO