moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Loty wagi ciężkiej

W ostatnich 15 latach lotnictwo transportowe przeszło ogromne zmiany. Wysłużone Antonowy zostały zastąpione nowoczesnymi samolotami typu Hercules czy CASA. Dziś w siłach zbrojnych jest ponad 40 transportowców. Przewożą żołnierzy i sprzęt, ale wykonują też misje specjalne na rzecz cywilów. O lotnictwie transportowym – w najnowszej „Polsce Zbrojnej”.

Do podstawowych zadań lotnictwa transportowego należy przewóz żołnierzy, uzbrojenia i zaopatrzenia. Piloci niemal codziennie wykonują loty zarówno w kraju, jak i za granicą. Gdy na przełomie października i listopada polscy żołnierze wzięli udział w międzynarodowych ćwiczeniach „Trident Juncture 2015”, to właśnie lotnictwo transportowe odpowiadało za przewiezienie ich na manewry. Samolotami transportowymi przewieziono m.in. obsługę techniczną Jastrzębi oraz części zapasowe do F-16, które Polska wysłała na ćwiczenia.

Ważnym zadaniem lotnictwa transportowego jest ewakuacja rannych żołnierzy z rejonów konfliktów do Polski lub do amerykańskiego szpitala wojskowego w Ramstein. Wojskowymi transportowcami dostarczana jest też pomoc humanitarna dla ofiar wojny lub klęsk żywiołowych. W czasie pokoju lotnictwo transportowe wspiera siły powietrznodesantowe, angażując się w szkolenie spadochronowe wojsk. Rocznie z pokładu samolotów 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego żołnierze wojsk lądowych i specjalnych wykonują kilkanaście tysięcy skoków spadochronowych.

Wojskowi piloci wykonują także zadania zlecone przez instytucje, które nie podlegają resortowi obrony. Wyjątkową misję wykonano w 2013 roku. Wówczas na pokładzie Casy w ścisłej tajemnicy podróżował na trasie Polska – Hiszpania – Wielka Brytania jeden z najcenniejszych w polskich zbiorach muzealnych obraz „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci. Ten lot wykonano na prośbę resortu kultury, z kolei na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych wojsko organizuje loty deportacyjne. Samoloty C-295M latają także w ramach „Akcji Serce”, wspierając polską transplantologię. Wojsko odpowiada także za realizację lotów o statusie HEAD, czyli transport najważniejszych osób w państwie.

Dziś polska armia ma do dyspozycji ponad 40 maszyn transportowych. To przede wszystkim potężne Lockheed C-130 E Hercules, średnie EADS CASA C-295M czy małe PZL M-28.

Więcej informacji o polskim lotnictwie transportowym w grudniowym numerze „Polski Zbrojnej”.

PZ

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
 
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Sejm podziękował za służbę na granicy
The Suwałki Gap in the Game
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Jak usprawnić działania służb na granicy
International Test
Medycy na poligonie
Optymistyczne prognozy znad Wisły
Nie wierzę panu, mister Karski!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Sojusznik, który okazał się katem
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Na ratunek… komandos
„Armia mistrzów” – sporty walki
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Partyzanci z republiki
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Z parlamentu do wojska
„Operacja borelioza”
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Włoski Centauro na paryskim salonie
Jaki będzie czołg przyszłości?
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Pioruny dla sojuszników
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Spadochroniarze na warcie w UE
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Londyn o „Tarczy Wschód”
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Operacja „Wschodnia zorza”
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Za zdrowie utracone na służbie
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Posłowie o efektach szczytu NATO
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Formoza. Za kulisami
Most III, czyli lot z V2
Olimp gotowy na igrzyska!
Prezydent Zełenski w Warszawie
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Feniks – następca Mangusty?
Roczny dyżur spadochroniarzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO