moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wyjście z cienia

Przez długie miesiące byli tzw. instruktorami z cienia. Podczas kursów asystowali Amerykanom, potem prowadzili zajęcia pod ich nadzorem, teraz jednak zyskali pełną samodzielność. W poznańskim Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych trwa pierwszy kurs dla załóg czołgów Abrams M1A1, którym w całości zawiadują Polacy.

Zdjęcie ilustracyjne.

– Do tej chwili przygotowywaliśmy się przez niemal trzy lata. Teraz otworzyliśmy zupełnie nowy rozdział w historii naszej jednostki – przyznaje ppłk Maciej Łukarski, dowódca batalionu wozów bojowych w poznańskim Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. Kilka tygodni temu w placówce zaczął się kolejny kurs dla załóg czołgów Abrams, określany angielskim skrótem OPNET. Po raz pierwszy jednak za jego przebieg od początku do końca odpowiadają sami Polacy. Zajęcia prowadzi kilkunastu instruktorów. Wśród nich jest kpr. Karol Pypeć. Jak sam przyznaje, przeszedł długą drogę. Zanim w ogóle zaczął pracować przy amerykańskich czołgach, był kierowcą i pomocnikiem wykładowcy podczas szkoleń dla załóg T-72 i PT-91. Latem 2022 roku, kiedy w CSWL-u ruszyła Akademia Abrams, przystąpił do standardowego kursu OPNET. – Podczas zajęć zdobyłem wiedzę niezbędną do służby na wszystkich czterech stanowiskach: dowódcy, kierowcy, ładowniczego i celowniczego. W przypadku Abramsa to normalna praktyka – przyznaje. Amerykanie postawili na uniwersalność. Założyli, że jeśli jeden z członków załogi zostanie ranny na polu bitwy, drugi automatycznie przejmie jego obowiązki. Dzięki temu czołg nadal będzie mógł realizować swoje zadania.

Po ukończeniu kursu kpr. Pypeć został tzw. shadow instructor, czyli instruktorem z cienia. – Wspólnie z grupą kolegów asystowałem Amerykanom, którzy prowadzili kursy. Podpatrywaliśmy ich, słuchaliśmy, słowem – poszerzaliśmy wiedzę – wspomina. Z czasem żołnierze z CSWL-u coraz więcej obowiązków brali na siebie. W końcu zaczęli prowadzić zajęcia samodzielnie, podczas gdy rola specjalistów z USA ograniczała się do nadzoru. – W pewnym momencie przeszliśmy też dodatkowy kurs, który pozwolił nam poznać funkcjonowanie czołgu w wersji M1A1 – tłumaczy podoficer. Powód? Początkowo kursy w Akademii Abrams prowadzone były z wykorzystaniem wypożyczonych z USA czołgów w wersji M1A2 SEPv2. Pod względem rozwiązań technicznych różnią się one nieco od wozów zakupionych przez Polskę. Kiedy więc te zaczęły trafiać nad Wisłę, żołnierze przygotowywani do roli instruktorów musieli uzupełnić wiedzę.

REKLAMA

Dziś Abramsów M1A2 SEPv2 w Poznaniu już nie ma. Pojazdy wróciły za ocean, a polscy instruktorzy sami przygotowują do służby żołnierzy z jednostek, do których trafią czołgi M1A1 i przypisane im pojazdy techniczne. – Łącznie mamy kilkudziesięciu w pełni wyszkolonych instruktorów. Część z nich może prowadzić kursy OPNET dla załóg, inni kursy FMNET dla członków obsługi technicznej. Są też specjaliści od wozów ewakuacji technicznej M88 Hercules – wylicza ppłk Łukarski. Na tym jednak nie koniec. – Nasi instruktorzy ciągle poszerzają swoje kompetencje. Wkrótce będziemy mieli specjalistów od Abramsów w najnowszej wersji M1A2 SEPv3. Żołnierze z CSWL-u dołączyli do kursów na „trójkach”, które w Akademii Abrams prowadzą Amerykanie – tłumaczy ppłk Łukarski. Tymczasem kpr. Pypeć przyznaje: – Abramsy zapewniają instruktorom duży komfort pracy. Czołgi są technologicznie zaawansowane, ale jednocześnie bardzo wieloma czynnościami zawiaduje komputer. Odbywa się to niejako automatycznie. Dlatego też wiedzę na temat funkcjonowania na poszczególnych stanowiskach można przekazać i przyswoić stosunkowo szybko.

Abrams uchodzi za jeden z najnowocześniejszych czołgów świata. Polska kupiła 366 tego typu pojazdów. 116 z nich to wozy w wersji M1A1, które zdążyły już dotrzeć nad Wisłę w komplecie. Transfer 250 czołgów w wersji M1A2 SEPv3 trwa. Do tej pory Wojsko Polskie odebrało 47 pojazdów. Proces powinien zostać sfinalizowany do końca 2026 roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 1 WBPanc

dodaj komentarz

komentarze


MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
 
Alians HSW ze światowym gigantem
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Unijni ministrowie podpisali SAFE
W drodze do Wielkiego Szlema Komandosa
Fire from Coast
Bohater odtrącony
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Biało-czerwona na Monte Cassino
Trudny los zwycięzców
Osiemnaste urodziny wojsk specjalnych
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Polska i Litwa w awangardzie NATO
Żołnierz influencer?
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Unijne pożyczki na obronność. Polska beneficjentem programu SAFE
„Flota cieni” stwarza zagrożenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Misja PKW „Olimp” doceniona
I Forum Bezpieczeństwa i Przemysłu Obronnego
„Misja Zdrowie” – profilaktyka dla weteranek
Offset Wisły w praktyce
Pomoc na wodzie i pod wodą
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Kilometry pamięci
Tysiące dronów dla armii
Święto zwiadowców
Polskie Pioruny dla Belgii
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Bałtycka tarcza
Atom utracony
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Wyjście z cienia
Nasi czołgiści najlepsi
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Stress test dla systemu ratownictwa
Knowledge for Difficult Times
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Cel: być gotowym do służby na granicy
Siła sojuszniczego działania
Ustawa bliżej żołnierzy
Incydent na strzelnicy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Wszystko co najważniejsze zaczyna się w Dęblinie
Pamiętają o powstańcach
Jak daleko do końca wojny?
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Kolejne K9 dla zawiszaków
Polska dołącza do satelitarnej elity
Bat na wrogów i niepokornych
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Nowe możliwości Meska
Parlament pracuje nad wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Podejrzane manewry na Bałtyku
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Gospodarka i bezpieczeństwo przyszłością Europy
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Apache’e nadlatują
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Drony na ratunek

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO