moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wyjście z cienia

Przez długie miesiące byli tzw. instruktorami z cienia. Podczas kursów asystowali Amerykanom, potem prowadzili zajęcia pod ich nadzorem, teraz jednak zyskali pełną samodzielność. W poznańskim Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych trwa pierwszy kurs dla załóg czołgów Abrams M1A1, którym w całości zawiadują Polacy.

Zdjęcie ilustracyjne.

– Do tej chwili przygotowywaliśmy się przez niemal trzy lata. Teraz otworzyliśmy zupełnie nowy rozdział w historii naszej jednostki – przyznaje ppłk Maciej Łukarski, dowódca batalionu wozów bojowych w poznańskim Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. Kilka tygodni temu w placówce zaczął się kolejny kurs dla załóg czołgów Abrams, określany angielskim skrótem OPNET. Po raz pierwszy jednak za jego przebieg od początku do końca odpowiadają sami Polacy. Zajęcia prowadzi kilkunastu instruktorów. Wśród nich jest kpr. Karol Pypeć. Jak sam przyznaje, przeszedł długą drogę. Zanim w ogóle zaczął pracować przy amerykańskich czołgach, był kierowcą i pomocnikiem wykładowcy podczas szkoleń dla załóg T-72 i PT-91. Latem 2022 roku, kiedy w CSWL-u ruszyła Akademia Abrams, przystąpił do standardowego kursu OPNET. – Podczas zajęć zdobyłem wiedzę niezbędną do służby na wszystkich czterech stanowiskach: dowódcy, kierowcy, ładowniczego i celowniczego. W przypadku Abramsa to normalna praktyka – przyznaje. Amerykanie postawili na uniwersalność. Założyli, że jeśli jeden z członków załogi zostanie ranny na polu bitwy, drugi automatycznie przejmie jego obowiązki. Dzięki temu czołg nadal będzie mógł realizować swoje zadania.

Po ukończeniu kursu kpr. Pypeć został tzw. shadow instructor, czyli instruktorem z cienia. – Wspólnie z grupą kolegów asystowałem Amerykanom, którzy prowadzili kursy. Podpatrywaliśmy ich, słuchaliśmy, słowem – poszerzaliśmy wiedzę – wspomina. Z czasem żołnierze z CSWL-u coraz więcej obowiązków brali na siebie. W końcu zaczęli prowadzić zajęcia samodzielnie, podczas gdy rola specjalistów z USA ograniczała się do nadzoru. – W pewnym momencie przeszliśmy też dodatkowy kurs, który pozwolił nam poznać funkcjonowanie czołgu w wersji M1A1 – tłumaczy podoficer. Powód? Początkowo kursy w Akademii Abrams prowadzone były z wykorzystaniem wypożyczonych z USA czołgów w wersji M1A2 SEPv2. Pod względem rozwiązań technicznych różnią się one nieco od wozów zakupionych przez Polskę. Kiedy więc te zaczęły trafiać nad Wisłę, żołnierze przygotowywani do roli instruktorów musieli uzupełnić wiedzę.

REKLAMA

Dziś Abramsów M1A2 SEPv2 w Poznaniu już nie ma. Pojazdy wróciły za ocean, a polscy instruktorzy sami przygotowują do służby żołnierzy z jednostek, do których trafią czołgi M1A1 i przypisane im pojazdy techniczne. – Łącznie mamy kilkudziesięciu w pełni wyszkolonych instruktorów. Część z nich może prowadzić kursy OPNET dla załóg, inni kursy FMNET dla członków obsługi technicznej. Są też specjaliści od wozów ewakuacji technicznej M88 Hercules – wylicza ppłk Łukarski. Na tym jednak nie koniec. – Nasi instruktorzy ciągle poszerzają swoje kompetencje. Wkrótce będziemy mieli specjalistów od Abramsów w najnowszej wersji M1A2 SEPv3. Żołnierze z CSWL-u dołączyli do kursów na „trójkach”, które w Akademii Abrams prowadzą Amerykanie – tłumaczy ppłk Łukarski. Tymczasem kpr. Pypeć przyznaje: – Abramsy zapewniają instruktorom duży komfort pracy. Czołgi są technologicznie zaawansowane, ale jednocześnie bardzo wieloma czynnościami zawiaduje komputer. Odbywa się to niejako automatycznie. Dlatego też wiedzę na temat funkcjonowania na poszczególnych stanowiskach można przekazać i przyswoić stosunkowo szybko.

Abrams uchodzi za jeden z najnowocześniejszych czołgów świata. Polska kupiła 366 tego typu pojazdów. 116 z nich to wozy w wersji M1A1, które zdążyły już dotrzeć nad Wisłę w komplecie. Transfer 250 czołgów w wersji M1A2 SEPv3 trwa. Do tej pory Wojsko Polskie odebrało 47 pojazdów. Proces powinien zostać sfinalizowany do końca 2026 roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 1 WBPanc

dodaj komentarz

komentarze


Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Tłumy na zawodach w Krakowie
Pucharowe zmagania Polaków
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pieta Michniowska
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Zmodernizowany Leopard 2PL
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czas na wspólne działania
W drodze po młodszego nurka
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Cześć bohaterom naszej wolności
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Inwestycje w mobilność wojska
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Dzieci wojny
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Zmiana warty na wschodniej granicy
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Cel: wyszkolić podoficera
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Brytyjczycy żegnają Malbork
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Orlik na Alfę
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
7TP – czołg kompromisu
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Kolarskie święto w stolicy
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Cisza przed wojną
Czas próby
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
BWR-1 – weteran po liftingu
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Planowano zamach na Zełenskiego
Nocny patrol myśliwców
Terytorialsi zawitają do Płocka
Najbardziej żołnierski żołnierz
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ostatnia niedziela…
Ten beton... żyje!
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Rekompensaty na ostatniej prostej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Na rosyjskim pasku
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Na ratunek pancerniakom
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO