moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szukali min i walczyli z terrorystami

Udział w międzynarodowych ćwiczeniach „Joint Warrior”, obchody rocznicy podniesienia bandery, wizyta w północnoirlandzkim Belfaście. Ostatnie tygodnie były dla ORP „Flaming” niezwykle intensywne. Teraz załoga przygotowuje się do operacji oczyszczania kanału La Manche z min i niewybuchów.


Niszczyciel min ORP „Flaming” od kilku miesięcy reprezentuje Polskę w Stałym Zespole Sił Obrony Przeciwminowej NATO (SNMCMG1). Dziś okręty, które wchodzą w skład grupy, opuściły port w Belfaście. – Kierujemy się do angielskiego Plymouth. Niestety, pogodę mamy raczej kiepską: leje, a nad okolicą rozpościera się mgła – mówi st. mar. Sebastian Antoniewski z załogi polskiego niszczyciela min. Morze u wybrzeży Wielkiej Brytanii i Irlandii bywa o tej porze roku wyjątkowo kapryśne. I właśnie zmiennej pogody najbardziej chyba obawiali się marynarze przed rozpoczęciem międzynarodowych ćwiczeń „Joint Warrior 14-2”. Jak się okazało, obawy okazały się płonne.

Wróg zakłóca nawigację

„Joint Warrior 14-2” to zakrojone na szeroką skalę manewry wojsk NATO oraz państw, które z nimi współpracują. Organizowane są dwa razy w roku u wybrzeży Szkocji. Najnowsza ich odsłona zakończyła się kilka dni temu. Wzięło w niej udział 21 okrętów wspomaganych przez lotnictwo, wojska lądowe i specjalne. Wśród nich były jednostki SNMCMG-1.

– Pod osłoną fregaty wykonaliśmy wszystkie zadania, do których przeznaczone są okręty takiego typu, jak nasz – przyznaje kmdr ppor. Jarosław Tuszkowski, dowódca ORP „Flaming”. Jednostki przeciwminowe miały oczyścić wskazany akwen, by odnaleźć pozostawione na nim miny ćwiczebne i utorować drogę większym okrętom oraz statkom wiozącym pomoc humanitarną. – Pogoda pozwoliła na 12-godzinne trałowanie, a także zejście pod wodę nurków-minerów – mówi kmdr ppor. Tuszkowski. Zadanie nie było jednak łatwe. U wybrzeży Szkocji, jak tłumaczy dowódca okrętu, występują duże różnice głębokości. – W pewnych miejscach sięga ona 40, a zaraz obok spada do 100 metrów – wyjaśnia kmdr ppor. Tuszkowski. Dlatego podczas poszukiwania min załoga musiała używać zarówno sonaru umieszczonego pod kilem, jak i sonaru holowanego. – Ten drugi lepiej sprawdza się przy większych głębokościach – przyznaje kmdr ppor. Tuszkowski. Dodatkowo na północy Wielkiej Brytanii linia brzegowa jest bardzo nieregularna – mnóstwo tam zatok i wysepek. – Nawigacja w takich warunkach to spore wyzwanie – podkreśla kmdr ppor. Tuszkowski. Tym bardziej, że na potrzeby ćwiczeń żegluga była dodatkowo utrudniana. Przeciwnik od czasu do czasu zakłócał działanie okrętowego GPS. – W takich przypadkach przechodziliśmy na nawigację terrestryczną – wspomina dowódca polskiego okrętu. Polega ona na prowadzeniu jednostki zgodnie ze znajdującymi się na lądzie znakami nawigacyjnymi czy punktami odniesienia, takimi jak wzgórza, wyspy, charakterystyczne budowle. ORP „Flaming” musiał radzić sobie z atakami z powietrza oraz uderzeniami terrorystów, którzy operowali z szybkich łodzi motorowych, załoga przećwiczyła też procedury związane z zaopatrywaniem okrętu przy natowskim nabrzeżu paliwowym w Loch Ewe.

Załoga niszczyciela zapamięta „Joint Warrior” również z innego powodu. Podczas ćwiczeń przypadła bowiem 48. rocznica wejścia ORP „Flaming” do służby. Oczywiście od chwili, gdy nad pokładem okrętu po raz pierwszy załopotała biało-czerwona bandera, jednostka przeszła gruntowną modernizację. Dzięki niej właśnie dawny trałowiec stał się niszczycielem min. – Dla nas rocznica to ważny moment, ale czasu na wielkie świętowanie nie mieliśmy – przyznaje kmdr ppor. Tuszkowski. Marynarze z tej okazji m.in. zjedli tort przygotowany przez okrętowych kucharzy.

Z Belfastu do Wielkiej Brytanii i Francji

A potem była kilkudniowa wizyta w Belfaście, podczas której okręty SNMCMG1, w tym „Flaminga”, odwiedzili przedstawiciele straży portowej i pożarnej. Zapoznawali się oni ze sposobami ochrony tego typu jednostek. Wizytę na pokładzie złożyli też kadeci z miejscowych szkół wojskowych.
Teraz przed ORP „Flaming” kolejny etap misji: krótkie przejście do Wielkiej Brytanii, następnie Francji. Tam okręty zespołu będą się przygotowywać do operacji polegającej na oczyszczaniu kanału La Manche z niebezpiecznych pozostałości po II wojnie światowej. A jest ich tam naprawdę sporo. – Na kanale były ustawiane zagrody minowe, tam też samoloty RAF zrzucały amunicję, która nie została wykorzystana podczas misji nad Niemcami – wyjaśnia kmdr ppor. Tuszkowski. Operacja rozpocznie się 1 listopada i potrwa blisko dwa tygodnie.

SNMCMG1 od lat strzeże bezpieczeństwa szlaków żeglugowych na wodach północnej Europy. Od czasu przystąpienia Polski do NATO regularnie biorą udział w misjach zespołu. W ubiegłym roku dowodził nim polski oficer kmdr por. Piotr Sikora, jednostką flagową był zaś okręt ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”. Obecnie zespół działa pod dowództwem litewskim.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1413968700
My terroryści wysadzim - 2000 m3 wody lub ruską rurę.
AB-E9-F7-0F
~Katol
1413964020
Czego było więcej min czy piratów ?
AB-E9-F7-0F

Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Odpalili K9 Thunder
Gdy ucichnie artyleria
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Niebo pod osłoną
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Najdłuższa noc
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Wisła dopłynęła
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Combat 56 u terytorialsów
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Burza” nabiera kształtów
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Przygotowani na każdy scenariusz
Snowboardzistka i pływacy na medal
Piątka z czwartego wozu
Panczeniści na podium w Hamar
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Plan na WAM
Przełomowy czas dla WZL-2
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Mundurowi z benefitami
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Kolejne AW149 nadlatują
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Kto zostanie Asem Sportu?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Historyczna „Wisła”
Formoza – 50 lat morskich komandosów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Gala Boksu na Bemowie
Szukali zaginionych w skażonej strefie
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Pancerniacy jadą na misję
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Noc na „pasku”
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
The Taste of Military Service
Paczka dla bohatera już w drodze!
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Astronauta w Szkole Orląt
Polski Rosomak dalej w produkcji
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Wojsko ma swojego satelitę!
W hołdzie poległym
Dzień wart stu lat

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO