moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Burza” nabiera kształtów

Zostanie wyposażony w pociski rakietowe, wyrzutnie torped, dwa typy armat. Będzie mógł zwalczać nieprzyjacielskie samoloty, okręty podwodne i nawodne, a także cele na lądzie. Do służby wejdzie w 2030 roku. W czwartek w gdyńskiej PGZ Stoczni Wojennej została położona stępka pod ORP „Burza” – drugą z trzech fregat programu „Miecznik”.

Stępka to inaczej oś konstrukcyjna okrętu. Jej położenie oznacza, że budowa wkroczyła w kolejną fazę. „Dziś położenie stępki pod ORP „Burza”, a przed nami już kolejne kroki – wodowanie i podniesienie bandery. Polski przemysł obronny udowadnia swój wielki potencjał” – napisał wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz w liście skierowanym do uczestników uroczystości w Stoczni Wojennej. Wtórował mu wiceminister Konrad Gołota, który w resorcie Aktywów Państwowych odpowiada m.in. za przemysł zbrojeniowy. – Budowa „Wichra”, „Burzy” i „Huragana” to inwestycja w naszą bezpieczną przyszłość. Rozbudowa zdolności marynarki wojennej jest dla nas kluczowa, co pokazują działania w programach „Orka”, „Miecznik” czy „Ratownik” – zaznaczał.

 

REKLAMA

„Burza” to druga z trzech fregat, które powstaną w ramach programu „Miecznik”. Ich konstrukcja opiera się na projekcie okrętu Arrowhead 140 brytyjskiej firmy Babcock International. Została jednak dostosowana do wymagań polskiej marynarki.

Fregaty będą miały blisko 139 m długości i szerokość sięgającą 20 m. Rozwiną prędkość sięgającą 26 węzłów. Ich wyporność zbliży się do 7 tys. ton, a zasięg wyniesie osiem tysięcy mil morskich. Okręty otrzymają wszechstronne uzbrojenie. Na każdym zostanie zainstalowana 76-mm armata OTO-Melara, dwa 35-mm zestawy przeciwlotnicze OSU-35K, a także dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe WKM-Bm. Do rażenia okrętów nawodnych posłużą pociski Naval Strike Missile, do zwalczania zaś różnego typu środków napadu powietrznego (od nieprzyjacielskich rakiet, przez drony uderzeniowe, aż po samoloty) – pociski Sea Captor CAMM. Do tego dojdą wyrzutnie torped pozwalające skutecznie uderzać w okręty podwodne. Załogi skorzystają też z radarów ścianowych SM400 i dookólnych NS50, sonarów, systemów identyfikacji „swój–obcy”, a także systemów walki radioelektronicznej. Zawiadywanie sensorami ułatwi nowoczesny system zarządzania walką Thales Tacticos. Załoga każdej z fregat będzie liczyła 120 marynarzy. Na pokładach znajdzie się również miejsce dla 60 dodatkowo zaokrętowanych – na przykład żołnierzy wojsk specjalnych. „Mieczniki” mają współpracować ze śmigłowcami pokładowymi, które Polska zamierza pozyskać w ramach programu „Kondor”.

Za budowę fregat odpowiada konsorcjum, którego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa i wspomniana PGZ Stocznia Wojenna. W projekt zaangażowanych jest także wielu partnerów i podwykonawców. Prace stoczniowe przy pierwszym z okrętów – przyszłym ORP „Wicher” – ruszyły w sierpniu 2023 roku. Wówczas to w gdyńskiej Stoczni Wojennej odbyło się uroczyste cięcie blach. W styczniu 2024 roku stoczniowcy położyli stępkę. W ostatnich dniach w Gdyni przeprowadzona została skomplikowana operacja, która polegała na przetransportowaniu bloku dziobowego „Wichra” ze Stoczni Crist do hali kadłubowej na terenie Stoczni Wojennej. Konstrukcja ważąca blisko 1100 ton i wysoka na przeszło 16 metrów została przeholowana przy użyciu specjalnego 60-osiowego zespołu wózków SPMT. „Transport sekcji dziobowej stanowi kolejny istotny etap w procesie scalania kadłuba „Wichra”. Konstrukcja śródokręcia osiągnęła już wysokość około 16 metrów, a na jej pokładzie zamontowano urządzenia wielkogabarytowe stanowiące wyposażenie siłowni – silniki, przekładnie oraz zespoły prądotwórcze. Równolegle na terenie stoczni kontynuowane są prace nad sekcjami bloku rufowego” – czytamy w komunikacie PGZ Stoczni Wojennej. Wodowanie „Wichra” zaplanowane zostało na drugą połowę 2026 roku. Trzy lata później okręt powinien zostać przekazany marynarce. „Burza” z kolei ma zostać zwodowana we wrześniu 2027 roku. Do sił morskich najpewniej trafi wiosną 2030 roku. Ostatnia z zamówionych fregat – ORP „Huragan” powinna się znaleźć w linii rok później.

Wszystkie „Mieczniki” trafią do 3 Flotylli Okrętów. Docelowo zastąpią dwie fregaty typu Oliver Hazard Perry. Wartość kontraktu to przeszło 8 mld zł.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: PGZ/Platforma X

dodaj komentarz

komentarze


Smak służby
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Niemieckie wsparcie z powietrza
Święto sportowców w mundurach
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Pancerniacy jadą na misję
Gdy ucichnie artyleria
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Plan na WAM
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Kalorie to nie wszystko
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Trałowce do remontu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najdłuższa noc
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Kto zostanie Asem Sportu?
Kolejne AW149 nadlatują
Historyczna „Wisła”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
The Taste of Military Service
Dzień wart stu lat
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niebo pod osłoną
Combat 56 u terytorialsów
W ochronie granicy
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Służba w kadrze
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Nowe K9 w Węgorzewie
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Wojsko ma swojego satelitę!
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
„Burza” nabiera kształtów
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Śnieżnik gotowy na Groty
Polski Rosomak dalej w produkcji
Gala Boksu na Bemowie
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Aby granica była bezpieczna
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Odpalili K9 Thunder
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Panczeniści na podium w Hamar
Szwedzi w pętli
Niemcy dla Tarczy Wschód
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Amunicja od Grupy WB
Wisła dopłynęła
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Seryjny Heron coraz bliżej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO