moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Akcja ratownicza na Bałtyku

Zaledwie pół godziny potrzebowała załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM „Anakonda”, by pomóc Szwedce, która płynęła promem z Karlskrony do Gdyni. Kobieta dziś rano źle się poczuła, najpewniej na skutek pooperacyjnych komplikacji. Żołnierze zabrali ją z pokładu, po czym trafiła do szpitala.

Sygnał przyszedł tuż przed szóstą rano. Załoga śmigłowca, która pełniła dyżur w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, była gotowa do akcji już kilka minut później. „Anakonda” poderwała się z płyty o 6.06, a sześć minut później osiągnęła cel. – Prom Stena Vision znajdował się około czterech mil morskich na północny-wschód od Helu – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Początkowo na polecenie z „Anakondy” prom musiał nieznacznie zmienić kurs. – Podczas akcji statek powinien współpracować z ratownikami, dla śmigłowca najlepiej, by ustawił się pod wiatr – tłumaczy kmdr ppor. Cichy. Wówczas maszyna, która zawisa nad pokładem, zyskuje optymalną w tej sytuacji siłę nośną. Ostatecznie jednak wiatr okazał się na tyle słaby, że nie miał większego znaczenia. Po konsultacjach obydwu załóg prom wrócił na pierwotny kurs i mógł kontynuować podróż do Gdyni.

Na pokład statku za pomocą liny zszedł ratownik medyczny. Ocenił stan kobiety, która potrzebowała pomocy. Po chwili Szwedka na noszach została wciągnięta na pokład śmigłowca. – Wymagała pilnej hospitalizacji. Najpewniej wystąpiły u niej komplikacje po operacji, którą dopiero co przeszła – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. O 6.35 „Anakonda” była już na lotnisku w Gdyni. Tam czekała karetka, która odwiozła poszkodowaną do szpitala.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w Polsce formacja, która utrzymuje ciągłą gotowość do prowadzenia akcji ratowniczych z powietrza nad obszarem Bałtyku. Przez okrągły rok całodobowe dyżury pełnią załogi śmigłowców „Anakonda” i Mi-14PŁ/R, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach oraz Darłowie. System ratownictwa wspiera również załoga samolotu patrolowego Bryza z lotniska w Siemirowicach.

– W tym roku była to już trzecia akcja na morzu z udziałem naszego śmigłowca – mówi kmdr ppor. Cichy. – Od początku lat 90. załogi samolotów i śmigłowców ratownictwa morskiego uczestniczyły w 545 akcjach ratowniczych, udzielając pomocy 286 osobom – dodaje.

W dzisiejszej akcji uczestniczyli: kpt. pil. Janusz Żytko (dowódca), st. chor. sztab. Edmund Kutnik (drugi pilot), chor. Grzegorz Burakowski (ratownik pokładowy) i st. chor. sztab. Robert Kotyński (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy/ BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Biel i czerwień łączy pokolenia
 
W obronie wschodniej flanki NATO
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wytropić zagrożenie
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Awanse na Trzeciego Maja
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Polki pobiegły po srebro!
NATO on Northern Track
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Tragiczne zdarzenie na służbie
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
25 lat w NATO – serwis specjalny
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Czarne oliwki dla sojuszników
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wojna w świętym mieście, epilog
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Barwy Ojczyzny
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Posłowie dyskutowali o WOT
NATO na północnym szlaku
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Szybki marsz, trudny odwrót
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Daglezje poszukiwane
Wioślarze i triatlonistka na podium
Husarz na straży nieba
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Pytania o europejską tarczę
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwsi na oceanie
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Patriotyczny maraton
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Pływacy i maratończycy na medal
Ameryka daje wsparcie
Zmiany w dodatkach stażowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO