moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Apache’e nad Inowrocławiem

Ukończenie kilkumiesięcznego szkolenia w USA było dopiero pierwszym krokiem dla polskich pilotów i żołnierzy służby inżynieryjno-lotniczej (SIL), którzy mają obsługiwać Apache’e z szachownicą na ogonie. Dzięki leasingowi śmigłowców AH-64D Polacy mogą zaliczać kolejne etapy szkoleniowe nad Wisłą, ale pod nadzorem amerykańskich specjalistów.

Pod koniec lipca 56 Baza Lotnicza w Inowrocławiu (56 BLot), podlegająca pod 1 Brygadę Lotnictwa Wojsk Lądowych (1 BLWL), poinformowała o zakończeniu szkolenia pilotów „Transition Echo to Delta”. Płk pil. Bartłomiej Lipiński, zastępca dowódcy 56 BLot, dziękował wówczas amerykańskim instruktorom za ich zaangażowanie i wykonaną pracę, której celem było zapoznanie polskich pilotów z inną wersją śmigłowca (AH-64D – Delta) niż tą, z którą mieli do czynienia w USA (AH-64E – Echo). To właśnie Delty trafiły bowiem do 1 BLWL w ramach umowy leasingowej, poprzedzającej realizację dostaw 96 śmigłowców AH-64E w latach 2028–2032.

Pierwsze cztery Delty dotarły do Inowrocławia w czerwcu. Cała umowa leasingowa, która zakłada dostarczenie ośmiu śmigłowców AH-64D Apache, ma być zrealizowana przed końcem roku. Mjr pil. Mariusz Strzyżewski, dowódca eskadry śmigłowców Apache z 56 BLot, tłumaczy, że po „szkoleniu przejściowym” z Echo na Delta polscy piloci i żołnierze SIL rozpoczęli kolejny etap pod okiem Amerykanów z TAFT (Technical Assistance Field Team). Udział Amerykanów w szkoleniu Polaków będzie konieczny do momentu, aż nasi żołnierze z uprawnieniami instruktorów osiągną najwyższy, pierwszy poziom wyszkolenia. Obecne szkolenia prowadzone na terenie bazy lotniczej w Latkowie pod Inowrocławiem (woj. kujawsko-pomorskie) mają na celu przejście z trzeciego poziomu na drugi.

REKLAMA

– Przechodzenie na wyższy poziom nie może trwać dłużej niż 90 dni, bo po przekroczeniu tego terminu kursant wraca do punktu wyjścia. Idziemy zgodnie z harmonogramem i zakładamy, że do końca roku będziemy mieć pierwszych w pełni wyszkolonych pilotów-instruktorów – mówi dowódca eskadry śmigłowców Apache.

Obecnie szkolenie pilotów odbywa się w dzień i w nocy, ale nie obejmuje zadań z wykorzystaniem uzbrojenia. W USA Polacy mieli przedsmak takich działań, ale na tamtym etapie chodziło wyłącznie o poznanie specyfiki obsługi systemów bez wyznaczonych zadań taktycznych. W Polsce loty taktyczne będą realizowane dopiero w trakcie przechodzenia z drugiego poziomu na pierwszy. Leasingowane Apache’e z szachownicą na ogonie nie będą także w najbliższej przyszłości uczestniczyć w ćwiczeniach z wojskiem.

– Cały czas się szkolimy, by osiągnąć zdolności operacyjne, i choć obecnie udział polskich AH-64D w ćwiczeniach z wojskiem nie jest planowany, to oczywiście w przyszłości będziemy to robić – zapewnia mjr pil. Mariusz Strzyżewski. Przy okazji bardzo docenia postawę przełożonych, którzy są otwarci na amerykańskie metody szkoleniowe. – Dla instruktorów z TAFT-u liczy się proficiency, czyli biegłość, sprawność w wykonywaniu zadań. Amerykańscy instruktorzy nie każą nam wykonywać każdej czynności po 20 razy, bo tak zakłada program. Jeżeli pilot wykonuje manewr poprawnie po pięciu próbach, to instruktor mówi „wystarczy” i przechodzi do kolejnego zagadnienia – wyjaśnia „Strzyżu”.

Śmigłowce AH-64E Apache będą dostarczane do Polski w latach 2028–2032. Na mocy umowy z sierpnia 2024 roku o wartości około 10 mld dolarów Wojsko Polskie otrzyma 96 maszyn wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym oraz kompleksowym zestawem środków bojowych i części zamiennych. Jak podkreśla MON, śmigłowce uderzeniowe AH-64E Apache zapewnią lotnictwu wojsk lądowych nowe zdolności w zakresie rażenia celów i rozpoznania. Całość przedsięwzięcia stanowi epokową zmianę w zakresie unowocześniania i rozwoju lotnictwa śmigłowcowego Sił Zbrojnych RP, dzięki czemu Polska stanie się także drugim, po Stanach Zjednoczonych, największym użytkownikiem Apache’y na świecie.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Jakub Zagalski

dodaj komentarz

komentarze


Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Debiut polskich Patriotów
Święto Wojsk Lądowych
Krok ku niezależności
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Apache’e nad Inowrocławiem
W poszukiwaniu majora Serafina
Orlik na Alfę
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Brytyjczycy żegnają Malbork
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
NATO – jesteśmy z Polską
Czołgiści w ogniu
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Hekatomba na Woli
Black Hawki nad Warszawą
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
H145M – ciekawa oferta dla Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
17 września 1939. Nigdy więcej
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Husarz z polskim instruktorem
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Z najlepszymi na planszy
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Miliardy na budowę schronów
Cios w plecy
Rekompensaty na nowych zasadach
Człowiek w pętli
Pożegnanie z Columbią
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Największy transport Abramsów w tym roku
Zwycięska batalia o stolicę
„Road Runner” w Libanie
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Dwie agresje, dwie okupacje
Wielkie zbrojenia za Odrą
Kurs dla najlepszych w SERE
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO