Jedenaście podmiotów jest zainteresowanych budową dla naszej armii zautomatyzowanego systemu ochrony portów i wód terytorialnych o kryptonimie „Ostryga”. System oparty na bezzałogowych łodziach i elektronicznych urządzeniach nadzorczych ma powstać do 2022 roku.
Koncepcja „Ostrygi” zakłada, że polskie porty, redy i kotwicowiska zostaną wyposażone w całą gamę sensorów – sonary, kamery termowizyjne i telewizyjne, czujniki dźwięku i ruchu. Część z nich będzie zainstalowana na stałe, na przykład w podejściach do portów, a część będzie mobilna – umieszczona na załogowych i bezzałogowych łodziach.
Budowa systemu ochrony portów i wód terytorialnych zaplanowana jest na dziewięć lat. Jak się dowiedział portal polska-zbrojna.pl, jego pierwszy element – bezzałogowe łodzie patrolowe – Marynarka Wojenna ma dostać już w przyszłym roku.
Inspektorat Uzbrojenia MON uruchomił już procedurę zakupu „Zintegrowanego systemu ochrony sił morskich do zapewnienia ochrony siłom morskim w portach, na redach i kotwicowiskach”. Jej pierwszym etapem, poprzedzającym ogłoszenie przetargu, jest zaproszenie firm do dialogu technicznego.
Swój akces do udziału w rozmowach zgłosiło jedenaście podmiotów: Akademia Marynarki Wojennej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej, konsorcjum polskiej firmy Autocomp Management i izraelskiego koncernu Elbit Systems, Polski Holding Obronny (do niedawna Bumar), Thales Polska, Przedsiębiorstwo Badawczo-Produkcyjne ENAMOR, Aycomm – przedstawiciel firmy Havelsan, konsorcjum firm Kabe i Escort, przedsiębiorstwo Milicon Piotr Remiszewski oraz firmy WORKS 11 Michał Lubiński i Yagal.
Dialog techniczny zaplanowano na lipiec i sierpień.
autor zdjęć: Marian Kluczyński
komentarze