moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pokazy lotnicze będą bezpieczniejsze

Zakaz lotów nad publicznością, konieczność utrzymywania określonej wysokości i prędkości samolotu oraz rejestrowanie lotu kamerą wideo – to tylko niektóre zmiany dotyczące organizowania lotniczych imprez. Przepisy weszły w życie tuż przed otwarciem sezonu.


Dotychczasowe przepisy powstały w 2003 roku i – zdaniem Urzędu Lotnictwa Cywilnego – wymagały doprecyzowania. Dlatego Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej opracowało, w porozumieniu z resortami obrony i spraw wewnętrznych, nowe, bardziej szczegółowe rozporządzenie określające warunki organizacji pokazów lotniczych.

Zmiany weszły w życie pod koniec maja. Co się zmieniło? Przede wszystkim organizatorzy pokazu lotniczego mają obowiązek wyznaczenia dwóch stref: pokazu i publiczności. Nad tą ostatnią nie mogą już przelatywać samoloty, z kolei strefa pokazu ma być zamknięta dla samolotów nie biorących udziału w imprezie. Takie rozwiązanie ma zapobiec ewentualnemu zderzeniu samolotów.

– Organizatorzy muszą także określić minimalne warunki atmosferyczne, w jakich mogą odbyć się pokazy oraz wyznaczyć miejsca awaryjnych lądowań – wymienia Marta Chylińska, rzecznik prasowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Więcej będzie też papierkowej roboty. Organizatorzy przed każdym pokazem, będą musieli przygotować specjalny program, w którym wpiszą m.in. informacje dotyczące członków załogi, typu samolotu oraz czasu trwania lotu pokazowego. W tej dokumentacji muszą się też znaleźć dane o wysokości i prędkości przelotu. Wysokość nad ziemią np. samolotów kategorii III (czyli o napędzie tłokowym, turbinowym, turbośmigłowym lub elektrycznym lecących z maksymalną prędkością 280 km/h) nie będzie mogła być niższa jak 50 metrów nad ziemią.

Rozporządzenie wprowadziło wymóg rejestrowania wideo wszystkich lotów oraz nagrywania rozmów radiowych z pilotami. – Wszystko po to, by w razie wypadku można było odtworzyć jego przebieg. Dane te będą musiały być przechowywane przez rok – mówi Marta Chylińska z ULC.

Rozporządzenie precyzuje też czas „pracy w powietrzu” członków załóg podczas pokazu. Każdy z nich będzie mógł spędzić w samolocie maksymalnie pięć godzin, przy czym jednorazowy wylot nie może być już dłuższy niż 60 minut. Po każdej wylatanej godzinie członkowie załogi muszą zrobić półgodzinną przerwę.

Zdaniem ppłk Artura Goławskiego, rzecznika prasowego Dowództwa Sił Powietrznych, nowe przepisy na pewno zwiększą bezpieczeństwo imprez lotniczych. Jednak zaznacza, że rozporządzenie stanie się wskazówką przede wszystkim dla cywilnych organizatorów pokazów. – W przypadku wojskowych pokazów lotniczych część z rozwiązań ujętych w nowym rozporządzeniu obowiązywała nas już wcześniej. Mamy własne, wewnętrzne przepisy, które nakładały obowiązek na przykład oddzielenia strefy pokazów od strefy dla publiczności – wyjaśnia ppłk Goławski.

Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo pokazów lotniczych. Urząd Lotnictwa Cywilnego, który brał udział w opracowywaniu nowych przepisów, przeanalizował imprezy lotnicze z ostatnich siedmiu lat i wypadki, które się podczas nich zdarzyły. M.in. na Airshow w Radomiu w 2007 roku, gdy doszło do zderzenia dwóch samolotów z zespołu akrobacyjnego „Żelazny”. Zginęło wówczas dwóch pilotów. Z kolei w 2009 roku doszło do katastrofy białoruskiego myśliwca Su-27. Dwa lata później, na 5 Płockim Pikniku Lotniczym, zginął polski pilot akrobacyjny.

PG

autor zdjęć: Artur Weber / DPI MON

dodaj komentarz

komentarze


Stańcie do apelu!
BWR-1 – weteran po liftingu
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Warsztat na kółkach dla F-16
Cześć bohaterom naszej wolności
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Las Pamięci uczci poległych
Na ratunek pancerniakom
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi zawitają do Płocka
Czas próby
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Rekompensaty na ostatniej prostej
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Inwestycje w mobilność wojska
Cel: wyszkolić podoficera
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Nocny patrol myśliwców
Zmiana warty na wschodniej granicy
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
7TP – czołg kompromisu
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Tłumy na zawodach w Krakowie
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Warszawo, do broni!
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Czołg K2 made in Poland
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Ostatnia niedziela…
Na rosyjskim pasku
Zmodernizowany Leopard 2PL
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W drodze po młodszego nurka
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Kolarskie święto w stolicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Pucharowe zmagania Polaków
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pieta Michniowska
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Orlik na Alfę
Cisza przed wojną
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
K2 będą produkowane w Polsce
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO