Do morza spadł samolot. Informacja o katastrofie dotarła do znajdujących się w pobliżu okrętów. Muszą uratować załogę – to tylko jedno z zadań, które podczas manewrów „Joint Warrior” miały do wykonania polskie okręty. Właśnie zakończyły one udział w ćwiczeniach i popłynęły do portu w Belfaście.
Deszcz, wiatr, wysoka fala. Marynarze są zgodni: uczestników ćwiczeń „Joint Warrior 2013” pogoda zdecydowanie nie rozpieszczała. – Warunki mieliśmy na tyle kiepskie, że manewry trzeba było zakończyć nieco wcześniej. Na szczęście udało nam się zrealizować praktycznie wszystkie zaplanowane zadania – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik zespołu obrony przeciwminowej NATO, którym od stycznia dowodzi polski okręt ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”.
Na czas manewrów zespół powiększył się z pięciu do dziewięciu okrętów. Pod komendą „Czernickiego” działały jednostki z Belgii, Niemiec, Norwegii, Holandii oraz polski niszczyciel min ORP „Czajka”. Udział w „Joint Warrior” stanowił dla nich jedno z najpoważniejszych tegorocznych wyzwań.
Ćwiczenia przeprowadzone zostały na wodach Wielkiej Brytanii. – Wzięło w nich udział 12 tysięcy żołnierzy, 30 okrętów oraz 70 samolotów i śmigłowców z dziesięciu państw NATO – wylicza kpt. mar. Piotr Wojtas z polskiej Marynarki Wojennej. – Były to największe w tym roku morskie manewry, które Sojusz Północnoatlantycki organizował w Europie – dodaje.
Według scenariusza świat znalazł się na krawędzi wojny. Wszystko zaczęło się od konfliktu, który wybuchł między dwoma państwami rywalizującymi o tereny bogate w złoża surowców naturalnych. Chcąc zapobiec najgorszemu, ONZ podejmuje specjalną rezolucję. Na jej podstawie w rejon sporu zostają wysłane siły międzynarodowe – w tym okręty „tarczy przeciwminowej”.
– Nasze zadanie polegało przede wszystkim na oczyszczeniu z min podejść do portów oraz akwenów kluczowych dla transportu morskiego – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. Ćwiczenia przyniosły efekty. – Okręty zespołu natrafiły na cztery miny ćwiczebne. Zostały one rozmieszczone w czasie ubiegłorocznych manewrów – tłumaczy kmdr ppor. Cichy. – Trzy z nich zostały wydobyte i przetransportowane do pobliskich portów. Jedną musieliśmy zostawić na miejscu. Znajdowała się zbyt głęboko – dodaje.
Na tym jednak nie koniec. – Załogi naszych okrętów odpierały symulowany atak małych, ale bardzo szybkich motorówek, z których korzystają piraci, oraz uderzenie z powietrza – informuje kmdr ppor. Cichy. Jednostki prowadziły też działania ratownicze. – Dostaliśmy sygnał, że do morza spadł samolot. Okręty dostały strefy do przeszukania. Należało zlokalizować miejsce katastrofy, dotrzeć do niego i pomóc rozbitkom – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy.
Trenowali również nurkowie. – Schodzili pod wodę, podkładali tam ładunki, a następnie je odpalali. W ten sposób mogli przećwiczyć procedury związane z rozmieszczaniem, ale też neutralizacją tego typu broni – zaznacza kmdr ppor. Cichy.
Teraz okręty „tarczy przeciwminowej” mają przerwę w Belfaście. Tam dojdzie do kilku przetasowań. 30 kwietnia służbę w zespole zakończy ORP „Czajka”. ORP „Czernicki” oraz podlegające mu okręty, zgodnie z planem, powinny niedługo ruszyć w kierunku Wysp Owczych i dalej Islandii, gdzie czekają je ćwiczenia z miejscową strażą wybrzeża. Nie wiadomo jednak, czy założenia te uda się zrealizować. – Pogoda na Atlantyku jest fatalna. W okolicach Islandii jeden niż następuje po drugim, wieją silne wiatry, a fale sięgają dziesięciu, jedenastu metrów. Wkrótce dowództwo przeanalizuje sytuację i podejmie decyzję, co dalej – podsumowuje kmdr ppor. Cichy.
autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy
komentarze