moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samochody dostawcze i mikrobusy dla armii

Ruszył kolejny etap wymiany przestarzałego parku samochodowego polskiej armii. Resort obrony zamierza kupić ponad osiemdziesiąt mikrobusów i prawie pięćdziesiąt samochodów ciężarowo-osobowych. Wartość zamówienia to ponad 20 milionów złotych. Nowe samochody zastąpią wysłużone Lubliny i Żuki.


Używane przez żołnierzy do transportu ludzi, sprzętu i zaopatrzenia samochody ciężarowo-osobowe i mikrobusy nie należą do najmłodszych. Najstarsze – Żuki – mają ponad trzydzieści lat. Nieco tylko młodsze są Lubliny i Fordy Transity.

Od kilku lat wojsko wycofuje ze służby najbardziej wyeksploatowane pojazdy i kupuje nowe. Potrzeby są jednak nadal ogromne.

– Pilnej wymiany wymaga trzydzieści procent mikrobusów znajdujących się w wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, a dalsze dwadzieścia sześć procent osiągnęło ponad trzy czwarte zakładanego resursu eksploatacyjnego – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Dodaje, że jeszcze gorzej jest w wypadku popularnych „dostawczaków”. Tam do natychmiastowej wymiany jest prawie czterdzieści procent pojazdów.

Ponieważ przepisy nie zezwalają na przedłużanie resursów technicznych i kilometrowych, np. dzięki remontom generalnym, jedyną receptą na to, aby wojsko nadal miało czym przewozić zaopatrzenie i ludzi, jest kupienie nowych aut.

3 Rejonowa Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę 81 mikrobusów oraz 47 samochodów ciężarowo-osobowych do 3,5 tony. MON zamierza przeznaczyć na to ponad 20 mln zł.

Mikrobusy muszą być wyposażone w silnik o mocy minimum 150 koni mechanicznych, nawigację satelitarną z mapami Polski i Europy oraz muszą zabierać ośmiu pasażerów. Samochody dostawcze powinny mieć silnik o mocy minimum 120 koni mechanicznych, pięć biegów do przodu, a w ładowni powinna się zmieścić przynajmniej jedna standardowa paleta transportowa.

Oba typy pojazdów muszą być wyposażone w układy stabilizacji toru jazdy i ABS, a ich silniki Diesla muszą być przystosowane do zasilania paliwem lotniczym.



W ramach „Programu rozwoju Sił Zbrojnych RP w latach 2013–2022” armia ma kupić ponad siedem tysięcy ciężarówek. Więcej o tzw. programie samochodowym czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

 

Wojsko dostanie nowe ciężarówki

Prawie dziewięćset samochodów ciężarowych kupi w przyszłym roku polska armia. To początek wielkiego programu wymiany aut. Te, którymi wojsko jeździ dzisiaj, są stare, awaryjne i coraz droższe w eksploatacji. W ciągu 5 lat resort zamierza nabyć ponad siedem tysięcy ciężarówek.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Arch. PZ

dodaj komentarz

komentarze

~castor
1363633080
W dywizjonach rakietowych jeszcze służą pojazdy-rocznik 1968--są dalej na eksploatacji :-) Może inżynierowie, logistycy z tym coś zrobią. Jak się takim sprzętem jedzie przez Polskę to aż wstyd- wytykają palcami i fotki robią.
85-FB-E2-4D

Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Historia jest po to, by z niej czerpać
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Koniec pewnej epoki
W poszukiwaniu majora Serafina
Rekompensaty na nowych zasadach
Czarna taktyka terytorialsów
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Abolicja dla ochotników
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Owad z drukarki
„Road Runner” w Libanie
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Przedwczesny triumf
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Kircholm 1605
Wyzwaniem – czas
Okiełznać Borsuka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Maratońskie święto w Warszawie
W obronie gazoportu
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Jednym głosem w sprawie obronności
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
W wojsku orientują się najlepiej
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pływali jak morscy komandosi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Drony w natarciu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dziki na Legwanach
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Weterani pamiętają
Polski „Wiking” dla Danii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Speczespół wybierze „Orkę”
Para ratowników i pies w kopalni złota
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Koniec dzieciństwa
Europa ma być zdolna do obrony
Apache i Chinook a sprawa polska
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Carl-Gustaf przemówił
Kopuła nad bewupem
Nowe horyzonty medyków
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Baltexpo ‘25 wystartowały
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Medycyna na trudne czasy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO