moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rok kolejnych wyzwań

Wznowienie zdolności lotnictwa transportowego do zrzutu ładunków z powietrza, udział w najbardziej prestiżowym na świecie ćwiczeniu „Red Flag” na Alasce – to według kapitana Włodzimierza Barana największe osiągnięcia 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego to jednostka Sił Powietrznych wykonująca szeroko rozumiane zadania transportowe, ale nie tylko. Należą do nich m.in. przewóz ładunków, sprzętu (nawet tak niezwykłego jak czołg FT-17 z okresu wojny polsko-bolszewickiej), utrzymywanie mostu powietrznego z Afganistanem, loty HEAD (szczególnie w rejony, w których nie mogą lądować samoloty cywilne), loty ratujące życie w ramach „Akcji Serce”, ewakuacje medyczne MEDEVAC. Mniej znanym elementem działalności jednostek wchodzących w skład 3 Skrzydła jest utrzymywanie przez należące do nich śmigłowce ciągłego dyżuru grup poszukiwawczo-ratowniczych funkcjonujących w ramach krajowego systemu ratownictwa lotniczego oraz zabezpieczenie działalności Wojsk Specjalnych przez utworzoną w tym celu 7 Eskadrę Działań Specjalnych z Powidza.

Rok 2012 był wyjątkowy w historii Skrzydła. Zanim jeszcze zakończyło się przyjmowanie i wdrażanie do służby ostatniego z pięciu średnich samolotów transportowych C-130E Hercules, jeden z nich wziął udział w najbardziej prestiżowym na świecie ćwiczeniu „Red Flag” na Alasce w USA. Należący do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu Hercules zabezpieczał dodatkowo przebazowanie polskich F-16 Jastrząb, które również brały udział w „Red Flag”. Po raz pierwszy polski samolot transportowy towarzyszył myśliwcom, wspierając je w tak skomplikowanej operacji logistycznej. Jego załoga i obsługa naziemna brały aktywny udział w wykonywaniu skomplikowanych zadań przygotowanych przez organizatorów ćwiczenia. Lotnicy latali w trudnym górzystym terenie, w składzie międzynarodowych formacji, atakowani przez obronę przeciwlotniczą i samoloty „nieprzyjaciela”. Niecałe trzy lata po przyjęciu w Powidzu pierwszego Herculesa potwierdzili oni znakomite przygotowanie taktyczne do wykonywania zadań na nowym przecież w Siłach Powietrznych typie samolotu.

Innym poważnym krokiem milowym w historii jednostek lotnictwa transportowego jest tegoroczny udział krakowskiego C-295M w najbardziej prestiżowych ćwiczeniach europejskich – Tactical Leadership Programme (TLP) w hiszpańskiej bazie Albacete. Tygodniowy udział lotników 8 Bazy Lotnictwa Transportowego we wspólnych z innymi partnerami z NATO ćwiczeniach pozwolił na ponowne potwierdzenie wysokiego stopnia przygotowania Polaków do wykonywania skomplikowanych zadań we współdziałaniu w międzynarodowych ugrupowaniach oraz umiejętności taktycznych wyniesionych ze szkolenia w kraju i doświadczeń z Afganistanu.

Ważnym etapem osiągniętym pod koniec roku stało się wznowienie zdolności lotnictwa transportowego do zrzutu ładunków z powietrza w wyznaczonym rejonie (tzw. ciężkiej tary desantowej). Dzięki wielomiesięcznym przygotowaniom i szkoleniom udało się przeprowadzić na  Pustyni Błędowskiej zrzuty ładunków z samolotów C-130E i C-295M. Podstawą sukcesu była bardzo dobra współpraca dowództw: 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego i 6 Brygady Powietrznodesantowej z Krakowa.

W 2012 roku zakończono program pozyskiwania samolotów Lockheed C-130E Hercules, przyjęto do służby 3 nowe samoloty CASA C-295M i 6 PZL M-28 Bryza B/PT (tzw. Glass Cockpit – z nowoczesną awioniką opartą na wyświetlaczach ciekłokrystalicznych). Oprócz pozytywnej weryfikacji na wspomnianych międzynarodowych ćwiczeniach i pod niebem Afganistanu udało się, w sposób trwały, poprawić sprawność samolotów C-130 Hercules oraz PZL M-28 Bryza. W tym obszarze wyzwaniem na przyszły rok będzie poprawa sprawności eksploatowanych w jednostkach Skrzydła śmigłowców W-3 Sokół. Kolejnym sprawdzianem będą ćwiczenia, w jakich personel jednostek Skrzydła weźmie udział, na czele z najważniejszymi – TLP w Hiszpanii (C-295M lub C-130E) i RODEO w USA (C-130E). Bardzo ważnym przedsięwzięciem będzie sprawdzenie przygotowania i narodowa certyfikacja Zadaniowego Lotniczego Zespołu Bojowego na śmigłowcach Mi-17. Jednostki 3 SLTr wkraczają w kolejny rok dobrze przygotowane do wykonania tych zadań.

kpt. Włodzimierz Baran
oficer prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego

dodaj komentarz

komentarze


Za nami kolejna edycja akcji „Edukacja z wojskiem”
 
Śmierć szwoleżera
Zmiany w prawie 2025
Atak na cyberpoligonie
W drodze na szczyt
Zdarzyło się w 2024 roku – część II
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Siedząc na krawędzi
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Zdarzyło się w 2024 roku – część III
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Rosomaki i Piranie
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Granice są po to, by je pokonywać
Zrobić formę przed Kanadą
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Powstanie wielkopolskie, czyli triumf jedności Polaków
Posłowie o modernizacji armii
Chleb to podstawa
Ratownik, czyli morski wielozadaniowiec
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Kluczowy partner
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Czworonożny żandarm w Paryżu
Żołnierzowi grozi dożywocie
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Bohaterski zryw
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Awanse dla medalistów
Wiązką w przeciwnika
Ochrona artylerii rakietowej
Polskie Pioruny bronią Estonii
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
TOP 10 z wideoteki ZbrojnejTV
Miliardy na obronność w 2024 roku
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Wzmacnianie wschodniej granicy
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Zdarzyło się w 2024 roku – część IV
Olympus in Paris
2024! To był rok!
Fiasko misji tajnych służb
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Nowa wersja lotniczej szachownicy
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Ruszają prace nad „Ratownikiem”
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Lektury na czas świąt i nie tylko
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Zmiana warty w PKW Liban

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO