moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rok kolejnych wyzwań

Wznowienie zdolności lotnictwa transportowego do zrzutu ładunków z powietrza, udział w najbardziej prestiżowym na świecie ćwiczeniu „Red Flag” na Alasce – to według kapitana Włodzimierza Barana największe osiągnięcia 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego to jednostka Sił Powietrznych wykonująca szeroko rozumiane zadania transportowe, ale nie tylko. Należą do nich m.in. przewóz ładunków, sprzętu (nawet tak niezwykłego jak czołg FT-17 z okresu wojny polsko-bolszewickiej), utrzymywanie mostu powietrznego z Afganistanem, loty HEAD (szczególnie w rejony, w których nie mogą lądować samoloty cywilne), loty ratujące życie w ramach „Akcji Serce”, ewakuacje medyczne MEDEVAC. Mniej znanym elementem działalności jednostek wchodzących w skład 3 Skrzydła jest utrzymywanie przez należące do nich śmigłowce ciągłego dyżuru grup poszukiwawczo-ratowniczych funkcjonujących w ramach krajowego systemu ratownictwa lotniczego oraz zabezpieczenie działalności Wojsk Specjalnych przez utworzoną w tym celu 7 Eskadrę Działań Specjalnych z Powidza.

Rok 2012 był wyjątkowy w historii Skrzydła. Zanim jeszcze zakończyło się przyjmowanie i wdrażanie do służby ostatniego z pięciu średnich samolotów transportowych C-130E Hercules, jeden z nich wziął udział w najbardziej prestiżowym na świecie ćwiczeniu „Red Flag” na Alasce w USA. Należący do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu Hercules zabezpieczał dodatkowo przebazowanie polskich F-16 Jastrząb, które również brały udział w „Red Flag”. Po raz pierwszy polski samolot transportowy towarzyszył myśliwcom, wspierając je w tak skomplikowanej operacji logistycznej. Jego załoga i obsługa naziemna brały aktywny udział w wykonywaniu skomplikowanych zadań przygotowanych przez organizatorów ćwiczenia. Lotnicy latali w trudnym górzystym terenie, w składzie międzynarodowych formacji, atakowani przez obronę przeciwlotniczą i samoloty „nieprzyjaciela”. Niecałe trzy lata po przyjęciu w Powidzu pierwszego Herculesa potwierdzili oni znakomite przygotowanie taktyczne do wykonywania zadań na nowym przecież w Siłach Powietrznych typie samolotu.

Innym poważnym krokiem milowym w historii jednostek lotnictwa transportowego jest tegoroczny udział krakowskiego C-295M w najbardziej prestiżowych ćwiczeniach europejskich – Tactical Leadership Programme (TLP) w hiszpańskiej bazie Albacete. Tygodniowy udział lotników 8 Bazy Lotnictwa Transportowego we wspólnych z innymi partnerami z NATO ćwiczeniach pozwolił na ponowne potwierdzenie wysokiego stopnia przygotowania Polaków do wykonywania skomplikowanych zadań we współdziałaniu w międzynarodowych ugrupowaniach oraz umiejętności taktycznych wyniesionych ze szkolenia w kraju i doświadczeń z Afganistanu.

Ważnym etapem osiągniętym pod koniec roku stało się wznowienie zdolności lotnictwa transportowego do zrzutu ładunków z powietrza w wyznaczonym rejonie (tzw. ciężkiej tary desantowej). Dzięki wielomiesięcznym przygotowaniom i szkoleniom udało się przeprowadzić na  Pustyni Błędowskiej zrzuty ładunków z samolotów C-130E i C-295M. Podstawą sukcesu była bardzo dobra współpraca dowództw: 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego i 6 Brygady Powietrznodesantowej z Krakowa.

W 2012 roku zakończono program pozyskiwania samolotów Lockheed C-130E Hercules, przyjęto do służby 3 nowe samoloty CASA C-295M i 6 PZL M-28 Bryza B/PT (tzw. Glass Cockpit – z nowoczesną awioniką opartą na wyświetlaczach ciekłokrystalicznych). Oprócz pozytywnej weryfikacji na wspomnianych międzynarodowych ćwiczeniach i pod niebem Afganistanu udało się, w sposób trwały, poprawić sprawność samolotów C-130 Hercules oraz PZL M-28 Bryza. W tym obszarze wyzwaniem na przyszły rok będzie poprawa sprawności eksploatowanych w jednostkach Skrzydła śmigłowców W-3 Sokół. Kolejnym sprawdzianem będą ćwiczenia, w jakich personel jednostek Skrzydła weźmie udział, na czele z najważniejszymi – TLP w Hiszpanii (C-295M lub C-130E) i RODEO w USA (C-130E). Bardzo ważnym przedsięwzięciem będzie sprawdzenie przygotowania i narodowa certyfikacja Zadaniowego Lotniczego Zespołu Bojowego na śmigłowcach Mi-17. Jednostki 3 SLTr wkraczają w kolejny rok dobrze przygotowane do wykonania tych zadań.

kpt. Włodzimierz Baran
oficer prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego

dodaj komentarz

komentarze


W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
 
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Zachować właściwą kolejność działań
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
25 lat w NATO – serwis specjalny
Święto stołecznego garnizonu
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Szarża „Dragona”
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO on Northern Track
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Szpej na miarę potrzeb
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Front przy biurku
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Przygotowania czas zacząć
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Głos z katyńskich mogił
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojna w świętym mieście, część druga
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Strażacy ruszają do akcji
Barwy walki
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Gunner, nie runner
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Charge of Dragon
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zmiany w dodatkach stażowych
SOR w Legionowie
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojna w świętym mieście, epilog
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Kadisz za bohaterów
Ramię w ramię z aliantami
Sprawa katyńska à la española
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna na detale
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Sandhurst: końcowe odliczanie
NATO na północnym szlaku
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Kolejne FlyEle dla wojska
W Italii, za wolność waszą i naszą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO