moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ił-476, czyli odmłodzony gigant

Rosjanie gruntownie zmodernizowali samolot transportowy Ił-76. Nowa wersja potężnej maszyny pod nazwą Ił-476 została wyposażona w mocniejsze silniki i nowoczesną awionikę. Po raz pierwszy ma się wzbić w powietrze w przyszłym miesiącu. Rosyjski resort obrony chce do 2020 r. kupić sto tych maszyn.

Ił-476 jest odmłodzoną wersją Ił-76, którego produkcja rozpoczęła się w latach 70-tych. Poza Rosją najwięcej tych samolotów użytkują Ukraina, Algieria, Chiny i Indie. Budowa nowego wariantu transportowca wpisuje się w program modernizacji wojskowego lotnictwa transportowego w Rosji.

Samolot ma przewozić ładunki o maksymalnej masie 50 ton. Oznacza to, że może zmieścić np. transportery opancerzone czy bojowe wozy desantowe. Dla porównania Ił-76 mógł przewozić co najmniej kilka ton mniej. Nowy model wyposażony jest w nowoczesną awionikę glass cockpit oraz silniki turbowentylatorowe PS-90A-76. Pozwalają one latać na wysokości do 13100 metrów i lądować na lotniskach leżących do 3500 metrów nad poziomem morza. Transportowiec będzie osiągał prędkość 850 kilometrów na godzinę.  Zasięg lotu to sześć tysięcy kilometrów, Ił-76 może latać na odległość ok. 5 tys. kilometrów.

Pierwszy lot Iła-476 ma się odbyć we wrześniu. Choć wcześniej jego testy przesuwano już kilka razy.

Seryjne Iły-476 powinny zacząć opuszczać zakłady w Uljanowsku w 2015 roku. Rosyjskie ministerstwo obrony planuje kupić do 2020 roku sto tych samolotów w wersji transportowej oraz do tankowania powietrznego. Ił-476 ma być też platformą dla nowego rosyjskiego AWACS-a.

Zakupy tych maszyn stanowią element szerszego programu modernizacji wojskowego lotnictwa transportowego w Rosji. W lutym wicepremier Dmitrij Rogozin poinformował, że zakłady „Aviastar-SP” mają do 2020 roku zbudować dla sił zbrojnych dziesięć nowych Rusłanów i zmodernizować następne 22 . Do tego kolejnych 46-47 gigantów powstanie dla firm przewozowych „Wołga-Dniepr” i „Polet”, które jak zauważył wicepremier, można w razie potrzeby również wykorzystać do celów wojskowych. Poza  tym Rosja współfinansuje wraz z Ukrainą prace nad transportowcem An-70, do 2020 r. zamierzają zamówić 60 sztuk tych maszyn.

Źródło: RIA-Novosti, Aviadvigatiel

wr

autor zdjęć: US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
 
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Kadisz za bohaterów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Przygotowania czas zacząć
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
SOR w Legionowie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Święto stołecznego garnizonu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Gunner, nie runner
Sprawa katyńska à la española
Wojna w świętym mieście, epilog
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Strażacy ruszają do akcji
Zachować właściwą kolejność działań
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
NATO na północnym szlaku
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Barwy walki
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Charge of Dragon
Front przy biurku
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ramię w ramię z aliantami
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wojna w świętym mieście, część druga
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Na straży wschodniej flanki NATO
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Głos z katyńskich mogił
Szpej na miarę potrzeb
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Szarża „Dragona”
25 lat w NATO – serwis specjalny
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO on Northern Track
Kolejne FlyEle dla wojska
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna na detale

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO