moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Z Su-22 dronów nie będzie

Służba Su-22 w Wojsku Polskim to zamknięty rozdział. Tak wynika z odpowiedzi MON-u na interpelację poselską Bartosza Kownackiego (PiS), który postuluje, aby rozważyć, czy części samolotów tego typu, mimo skończonego resursu, nie przekształcić w bezzałogowe statki powietrzne. Resort obrony informuje, że takie rozwiązanie nie jest brane pod uwagę i wyjaśnia – dlaczego.

Myśliwsko-bombowe Su-22M4 są najstarszymi samolotami bojowymi w polskich siłach powietrznych. Pierwsza maszyna tego typu przybyła do kraju w 1984 roku, a w szczytowym momencie Wojsko Polskie miało ponad 100 takich maszyn (jednomiejscowych Su-22M4 i dwumiejscowych szkolno-bojowych Su-22UM3K). Ostatnimi użytkownikami Su-22 byli żołnierze 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie, którzy mają się przesiąść do F-35A Lightning II oraz FA-50PL.

Pożegnalny lot trzech Su-22 odbył się we wrześniu. Choć maszyny zakończyły już swoją służbę, to ze stanu polskich sił powietrznych formalnie zostaną wycofane 31 grudnia 2025 roku. Bartosz Kownacki (sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej w latach 2015–2018) zwrócił się do MON w interpelacji poselskiej, twierdząc, że w dobie rozwoju wszelkiego rodzaju dronów należy poddać analizie, czy Su-22 można zmodyfikować w taki sposób, by służyły jako bezzałogowe statki powietrzne (BSP). Poseł PiS zwrócił uwagę, że takie modyfikacje z powodzeniem zastosowano w statkach amerykańskich sił powietrznych: QF-4 Phantom II, QF-16, QF-106 Delta Dart. Zdaniem posła Kownackiego Su-22 po konwersji na BSP mogłyby służyć jako cele latające/treningowe, bezzałogowe platformy rozpoznawcze, platformy do testów systemów uzbrojenia czy jako platformy do misji bojowych.

REKLAMA

Na interpelację odpowiedział wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda, który dał jasno do zrozumienia, że rząd nie planuje wykorzystania samolotów Su-22 do dalszego użytku w polskich siłach powietrznych. Wszystkie jednostki tego typu zostaną wycofane z końcem roku zgodnie z rozkazem szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego „ze względu na wypracowanie docelowej normy eksploatacji oraz brak źródła pozyskiwania części zamiennych i wynikające z tych faktów zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników”. Wiceminister Bejda zaznaczył, że samolot nie jest produkowany od wielu lat i został wycofany z eksploatacji w armiach innych państw. W związku z tym MON nie prowadzi analiz dotyczących zmiany zasad dopuszczania Su-22 do eksploatacji.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: st. sierż. Łukasz Fiedorowicz/ 49 BLot

dodaj komentarz

komentarze


Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Najdłuższa noc
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Przygotowani znaczy bezpieczni
Uczelnie łączą siły
Militarne Schengen
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
wGotowości do reakcji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Komplet medali wojskowych na ringu
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Nowe Kraby w Sulechowie
AW149 made in Poland
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Zwrot na Bałtyk
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
The Darker, the Better
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Razem na ratunek
Mundurowi z benefitami
Wojsko na Horyzoncie
Po co wojsku satelity?
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Noc Dnia Podchorążego
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Wojsko przetestuje nowe technologie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojsko ma swojego satelitę!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojskowy bus do szczęścia
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Niebo pod osłoną
Plan na WAM
Z Su-22 dronów nie będzie
Skytrucki dla Niemiec
Polski „Wiking” dla Danii
Więcej Herculesów dla Abramsów
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Czwarta dostawa Abramsów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dzień wart stu lat
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
W krainie Świętego Mikołaja
Pociski rakietowe dla Husarzy
Gdy ucichnie artyleria
Kapral Bartnik mistrzem świata
Pancerniacy jadą na misję
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO