moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

DriX – towarzysz okrętu

Mierzy niespełna 8 m, ale wyposażeniem nie ustępuje okrętowi hydrograficznemu. Misje polegające na sondowaniu morskiego dna może prowadzić wspólnie z nim albo samodzielnie. Do tego jest odporny na kołysanie i potrafi pracować nieprzerwanie nawet przez dziesięć dni. Tak działa DriX, czyli autonomiczny pojazd nawodny z 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

DriX został kupiony cztery lata temu. Trafił do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Obecnie korzysta z niego załoga okrętu ORP „Arctowski”. Pojazd służy do sondowania morskiego dna. Mierzy głębokość i rejestruje podwodne obiekty, które mogłyby utrudniać żeglugę. Zgromadzone przez niego dane trafiają do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, gdzie eksperci korzystają z nich przede wszystkim przy tworzeniu morskich map nawigacyjnych – zarówno papierowych, jak i elektronicznych. I jak podkreślają sami marynarze – są to dane najwyższej jakości.

 

REKLAMA

Pojazd ma niemal 8 m długości, waży 1380 kg i potrafi poruszać się z prędkością 14 w. Przy takim tempie jest w stanie pracować przez całą dobę. Ale jeśli obniżyć prędkość do ekonomicznych 4 w., dron może realizować misję nieprzerwanie nawet przez dziesięć dni.

DriX porusza się samodzielnie po wyznaczonej wcześniej trasie, jednak pozostający na pokładzie okrętu operator przez cały czas nadzoruje jego pracę. W razie potrzeby może przejąć nad nim kontrolę. Do lustrowania morskiej toni i dna pojazd wykorzystuje echosondę wielowiązkową. Posiada też własny miernik, który pozwala określić prędkość rozchodzenia się dźwięku w wodzie. To parametr kluczowy przy określaniu głębokości. Do tego dochodzą systemy AIS i LIDAR. Pierwszy pozwala na identyfikację jednostek pływających oraz pozyskanie parametrów ich ruchu po to, aby podczas misji uniknąć kolizji. Drugi sonduje obszar wokół DriX-a, wykrywając wszelkie przeszkody – choćby pławy czy sieci rybackie, które mogłyby utrudniać pracę urządzenia.

– Pojazd ze względu na swoje rozmiary może pracować na pełnym morzu, a pod pewnymi względami przewyższa nawet okręt. ORP „Arctowski” jest w stanie prowadzić pomiary do stanu morza trzy [w dziesięciostopniowej skali Douglasa – przyp. red.]. DriX pracuje przy stanie morza cztery–pięć – wyjaśnia kmdr ppor. Małgorzata Pająk, dowódca ORP „Arctowski”. Na korzyść pojazdu przemawia też posadowienie specjalistycznych urządzeń w nisko opuszczonej gondoli. Takie rozwiązanie sprawia, że ich praca nie jest zakłócana przez czynniki związane z ruchem drona.

DriX prowadzi pomiary na głębokości od pięciu do 200 m, a przy tym bardzo dokładnie określa pozycję podmorskich obiektów. – Pojazd zwykle realizuje własną misję w tym samym czasie co okręt. Porusza się równolegle do niego, przez co w stosunkowo krótkim czasie jesteśmy w stanie przesondować naprawdę rozległy akwen – zaznacza kmdr ppor. Pająk. Oczywiście DriX może też pracować niezależnie od okrętu. – Po zakończeniu misji dane z pojazdu są zgrywane i obrabiane. Zapis czyścimy z szumów i zakłóceń. To tzw. postprocessing. Potem przekazujemy je dalej – tłumaczy kmdr ppor. Pająk.

Pojazdy DriX produkuje francuska firma Exail. Różne wersje urządzeń są pomocne przy pracach hydrograficznych, ale też przy prowadzeniu rozpoznania.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Exail

dodaj komentarz

komentarze


Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
 
Wojsko dostanie kolejne symulatory Bayraktarów
Uderzenie w naturę
Kolarskie święto w stolicy
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
MON zaprzecza zarzutom o nepotyzm
Moc Czarnych Panter
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Nowe zbiornikowce – wkrótce ruszą konsultacje
Nowe Abramsy już w Wesołej
K9 – nieoceniony sojusznik
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Pieta Michniowska
Planowano zamach na Zełenskiego
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dzieci wojny
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Zostań częścią zwycięskiego teamu
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Na rosyjskim pasku
Kadra F-35 rośnie w siłę
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Terytorialsi zawitają do Płocka
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Gen. Skrzypczak nie żyje
Pucharowe zmagania Polaków
Orlik na Alfę
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Granica pod strażą
More Than an Exercise
Abramsy od marines
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Specjalsi i spadochroniarze mają nowych dowódców
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zawalcz o cybernagrodę!
7TP – czołg kompromisu
Trwa szkolenie Legii Akademickiej
Badania z kosmosu
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Bezpieczeństwo i przyroda
Ratownik czołgów
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Ten beton... żyje!
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Ostatnia niedziela…
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Kwalifikacja 2026 – sprawdź szczegóły
Demony wojny nie patrzą na płeć
Żołnierz ranny na granicy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Tłumy na zawodach w Krakowie
Rekompensaty na ostatniej prostej
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO