moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowa wystawa stała Muzeum Lotnictwa Polskiego

Oddany do użytku w październiku 2024 r. Hangar nr 5 zapełnia się lotniczymi eksponatami. To właśnie tam – na imponującej powierzchni ekspozycyjnej ponad 3000 m2 powstaje nowa wystawa stała „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, którą Muzeum planuje otworzyć pod koniec wakacji.

Nowa wystawa będzie opowiadać o historii polskiego lotnictwa od legendarnych pionierów naszej awiacji do współczesności ze szczególnym uwzględnieniem sportów lotniczych, lotnictwa komunikacyjnego, sanitarnego oraz agrolotnictwa. Chcemy położyć nacisk na przedstawienie sukcesów polskich pilotów i konstruktorów, którzy przez lata budowali prestiż polskich skrzydeł. Wystawa oprócz funkcji edukacyjnych ma również do spełnienia istotną misję, przypominania o osobach, które mogą być przykładem do naśladowania zwłaszcza dla młodzieży – mówi Tomasz Kosecki, Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Ruszyły już pierwsze prace związane z budową ekspozycji a do znajdującego się na terenie historycznego lotniska Rakowicze-Czyżyny Hangaru nr 5, który będzie domem nowej wystawy, zwożone są odrestaurowane szybowce i samoloty.

REKLAMA

Już w 2022 r. z myślą o nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo Cywilne” rozpoczęliśmy proces renowacji wyjątkowych polskich szybowców będących odzwierciedleniem historii rozwoju polskiego lotnictwa cywilnego – tłumaczy Ewa Cuber-Strutyńska, Kierownik Działu Zbiorów.

Mowa między innymi o szybowcach WWS Wrona bis, IS-B Komar 49, IS-A Salamandra, IS-C Żuraw, IS-1 Sęp i SZD-10 bis Czapla, SZD-9 Bocian. Ponadto na wystawie znajdą się:

• prawdziwa perła: prototyp szybowca PW-5 Smyk przekazany przez Politechnikę Warszawską, który w 1994 r. wygrał konkurs i został uznany przez Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI) za szybowiec klasy światowej do rozgrywania zawodów olimpijskich.
• prototyp S-1 Swift, w latach 90. XX wieku przez Edwarda Margańskiego i Jerzego Cisowskiego, był przełomowym projektem w dziedzinie akrobacji szybowcowej, a jego konstrukcja stała się fundamentem dla dalszych innowacji w tej dziedzinie – w tym nowego szybowca akrobacyjnego JAY Instytutu Lotnictwa.
• szybowiec akrobacyjny IS-4 Jastrząb, który był w stanie rozpędzać się do 450 km/h!

Nie zabraknie także reliktów z samych początków rozwoju lotnictwa na terenie naszego kraju – na wystawie wyeksponowana zostanie zrekonstruowana przez Muzeum lotnia Czesława Tańskiego z 1895 r. oraz wykonana przez Politechnikę Warszawską replika szybowca SL-1 Akar, na którym Tadeusz Karpiński w 1923 r. wygrał pierwsze zawody szybowcowe w Polsce.

Poza szybowcami na ekspozycji zwiedzający będą mogli podziwiać także wyjątkowe samoloty sportowe i cywilne – w tym:

• PZL-106 Kruk- pierwszy polskiej konstrukcji specjalistyczny samolot rolniczy (ze szczelną kabiną z nadciśnieniem i filtrowaniem powietrza), zaprojektowany w WSK PZL Warszawa Okęcie;
• CSS S-13 – wielozadaniowy samolot, który powstał w Centralnym Studium Samolotów w Warszawie, eksponat prezentowany w Muzeum służył do celów sanitarnych – posiada specjalne miejsce w kadłubie na nosze z pacjentem;
• Albatrosa B.II z 1919 r. w specjalnym malowaniu z reklamą fabryki czekolady E. Wedel – był to pierwszy samolot wykorzystywany do celów marketingowych;
• budowaną przez Muzeum replikę międzywojennego samolotu RWD-8, który był najliczniej produkowanym samolotem przed wojną, jednak do naszych czasów nie zachował się żaden egzemplarz;
• nowo odrestaurowany samolot PZL-104 Wilga – sztandarowy produkt powojennego przemysłu lotniczego, na którym Polacy startowali w mistrzostwach świata w lataniu precyzyjnym i rajdowym zdobywając liczne medale;
• samoloty amatorskie – między innymi: Kukułka Eugeniusza Pieniążka, którą uciekł z PRL do Jugosławii oraz kolekcja znakomitego polskiego konstruktora Jarosława Janowskiego: budowana w mieszkaniu w kamienicy w Łodzi w latach 1969-1970 J-1 Prząśniczka, J-2 Polonez – którego pierwszy egzemplarz napędzany był zmodyfikowanym silnikiem od samochodu Trabant oraz J-5 Marco – pierwszy kompozytowy motoszybowiec ultra light w Polsce.

Ekspozycja została pomyślana tak, aby w jak najszerszym stopniu zaprezentować dziedzictwo polskiego lotnictwa cywilnego i sportowego. W jej skład wejdą nie tylko statki powietrze ale również wiele eksponatów małoskalowych takich jak dokumenty, zdjęcia, mundury, puchary, odznaczenia etc. Układ wystawy został zaprojektowany jako 7 wzajemnie uzupełniających się obszarów tematycznych:

1. Początki lotnictwa w Polsce,
2. Szybownictwo i lotnictwo sportowe,
3. Kobiety w lotnictwie polskim,
4. Lotnictwo amatorskie,
5. Lotnictwo usługowe – pocztowe, sanitarne, agrolotnictwo,
6. Polskie linie lotnicze LOT,
7. Spadochroniarstwo i lotniarstwo,
8. Modelarstwo lotnicze.

Otwarcie wystawy „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne” będzie z pewnością jednym z najdonioślejszych wydarzeń kulturalnych tego roku. Będziemy na bieżąco informować o postępach budowy wystawy – to niezmiernie interesujący proces twórczy, którym chcielibyśmy się dzielić z sympatykami lotnictwa – zapowiada Zuzanna Kaczorowska, specjalista ds. promocji i marketingu Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Źródło: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

red. PZ

autor zdjęć: Zuzanna Kaczorowska/ MLP

dodaj komentarz

komentarze


Flyer, zdobywca przestworzy
 
Dzieci wojny
BWP-1 – historia na dekady
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inwestycja w żołnierzy
Planowano zamach na Zełenskiego
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Podróż w ciemność
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Podejrzane manewry na Bałtyku
Drukowanie dronów
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Bezpieczniejsza Europa
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Prezydent na wschodniej granicy
Święto sportów walki w Warendorfie
Broń przeciwko wrogim satelitom
Ewakuacja Polaków z Izraela
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
The Power of Infrastructure
Strażnicy polskiego nieba
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czarna Pantera celuje
Ratownik w akcji
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Wyższe stawki dla niezawodowych
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
„Różycki” zwodowany
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Wypadek Rosomaka
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Pancerny kot w polskim wojsku
Kajakami po medale
Demony wojny nie patrzą na płeć
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Śmierć gorsza niż wszystkie
Pracowity pobyt w kosmosie
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Policjanci w koszarach WOT
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Świat F-35

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO