moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe AWACS-y dla NATO

Używane przez Sojusz Północnoatlantycki od ponad 40 lat samoloty wczesnego ostrzegania E-3A Sentry AWACS zostaną zastąpione przez nową konstrukcję –E-7A Wedgetail. Agencja Wsparcia i Zamówień NATO planuje kupić w sumie około 20 takich maszyn, zbudowanych na bazie Boeingów 737. Pierwsze mają wejść do służby w 2031 roku.

– Ta inwestycja w najnowocześniejszą technologię pokazuje siłę transatlantyckiej współpracy obronnej w miarę ciągłego dostosowywania się do bardziej niestabilnego świata – tak Jens Stoltenberg, szef Sojuszu Północnoatlantyckiego, skomentował decyzję o zakupie nowej maszyny wczesnego ostrzegania.

 

REKLAMA

Koniec ery Sentry

Historia AWACS-ów w NATO sięga końca lat siedemdziesiątych. Wówczas to państwa tworzące Pakt zdecydowały, że wspólnie kupią samoloty wczesnego ostrzegania. Chodziło o zwiększenie interoperacyjności armii Sojuszu i ograniczenie wydatków zbrojeniowych, co miało ogromne znaczenie szczególnie dla mniej zamożnych członków Paktu.

Na maszynę, która miała pełnić taką rolę wybrano E-3A Sentry AWACS – Airborne Warning And Control System – konstrukcję opracowaną przez Boeinga na potrzeby US Air Force. NATO zamówiło w sumie 18 samolotów tego typu, które miały stacjonować w kilku bazach na terenie Europy – m.in. w Niemczech, Turcji, Włoszech, Grecji i Norwegii. Dziś Sojusz dysponuje 14 AWACS-ami – jeden rozbił się w Grecji, a trzy zostały wycofane ze służby, gdyż koszty ich naprawy były tak wysokie, że bardziej opłacało się przeznaczyć je na części zamienne.

Ponieważ stan techniczny pozostałych E-3 z roku na rok się pogarsza – maszyny te są intensywnie używane, m.in. do patrolowania wschodniej flanki Sojuszu –kilka lat temu zdecydowano o pozyskaniu ich następcy. Decyzja właśnie zapadła. Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NATO Support and Procurement Agency, NSPA) poinformowała, że z kilku złożonych ofert – m.in. firmy L3Harris Technologies oferującej samoloty Global 6500 CAEW i Saab Defence and Security oferującej maszyny GlobalEye – wybrano Boeingi E-7A Wedgetail. Ta maszyna będzie wkrótce nowym AWACS-em NATO.

– Samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia mają kluczowe znaczenie dla zbiorowej obrony NATO. Łącząc zasoby, sojusznicy mogą wspólnie kupować i eksploatować aktywa, których zakup byłby zbyt kosztowny dla poszczególnych krajów – podkreślał Jens Stoltenberg, sekretarz generalny Sojuszu.

Nowe oczy i uszy NATO

Airborne Warning And Control System – to w ogromnym uproszczeniu umieszczone na pokładzie pasażerskiego samolotu centrum dowodzenia, którego sercem jest radar.

Konstrukcja Boeinga E-7A Wedgetail powstała na początku XXI wieku na zlecenie australijskiego wojska, które w ramach programu o kryptonimie „Wedgetail” poszukiwało nowej maszyny wczesnego ostrzegania. Wybór padł na produkowany przez Boeinga pasażerski 737-700ER. Natomiast dostawcą radaru został koncern Northrop Grumman. Pierwszy australijski E-7A trafił do służby w 2009 roku.

Na zakup Wedgetaila i zastąpienie nim wysłużonych E-3 Sentry zdecydowały się do tej pory Korea Południowa, Turcja, Wielka Brytania oraz Stany Zjednoczone.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Staff Sgt. Daniel Snider, Josey Blades

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
 
Cześć ich pamięci!
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Polski wkład w F-16
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Witos i spadochroniarze
Sojusz także nuklearny
Zmiana warty w PKW Liban
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
Ostrogi dla polskich żołnierzy
Rajd pamięci i braterstwa
Ogień nad Bałtykiem
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Byłe urzędniczki MON-u z zarzutami
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Breda w polskich rękach
Czworonożny żandarm w Paryżu
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
Święto marynarzy po nowemu
Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Olympus in Paris
Polskie „JAG” już działa
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
Ostre słowa, mocne ciosy
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Szkolenie 1000 m pod ziemią
Olimp w Paryżu
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Ile GROM-u jest w „Diable”?
Zagrożenie może być wszędzie
Odznaczenia dla amerykańskich żołnierzy
Mark Rutte w Estonii
Karta dla rodzin wojskowych
Namiastka selekcji
Żeby nie poddać się PTSD
Żołnierska pamięć nie ustaje
Mikrus o wielkiej mocy
The Power of Buzdygan Award
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Snipery dla polskich FA-50
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Żeglarz i kajakarze z „armii mistrzów” na podium
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Jak dowodzić plutonem szturmowym? Nowy kurs w 6 BPD
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Kleszcze pod kontrolą
Grób Nieznanego Żołnierza ma 99 lat

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO