moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Saab ostrzeże przed zagrożeniem

Ich głównym zadaniem jest wykrycie obiektu, śledzenie go i rozpoznanie. A informacja o nim zostanie przekazana naziemnym stanowiskom dowodzenia takim jak Centrum Operacji Powietrznych. Załoga samolotu Saab wkrótce rozpocznie dyżur operacyjny. 24 godziny na dobę będzie gotowa do wykonywania zadań w zakresie ostrzegania, alarmowania i rozpoznawania.

Dwa samoloty wczesnego rozpoznania Saab 340 AEW trafiły do Polski w tym roku. Pierwszy w marcu, drugi w czerwcu. Równocześnie z przyjęciem nowych maszyn do służby szkolenie rozpoczęły załogi samolotów: piloci, nawigatorzy, operatorzy systemu radarowego i technicy. Łącznie wyszkolono cztery załogi samolotów Saab 340 AEW. W tym tygodniu maszyny wraz z załogami rozpoczną dyżur operacyjny. – Będziemy gotowi, by na wezwanie realizować działania rozpoznawcze o każdej porze dnia i nocy – wyjaśnia pilot samolotu Saab.

 Ewa Korsak, Paweł Sobkowicz, Aleksander Kruk, / ZbrojnaTV

REKLAMA

Na pokładzie Saaba, oprócz pilota, znajduje się też operator systemów radarowych i komunikacyjnych. – Rola operatora polega głównie na monitorowaniu parametrów radaru i ich analizie. Komunikuję się również z jednostkami naziemnymi, by przekazać im obraz uzyskany dzięki pracy radaru w powietrzu – tłumaczy operator. Aby wykonywać takie zadanie, trzeba mieć odpowiednie doświadczenie i przejść specjalistyczne szkolenie. – Zanim zostałam operatorem na pokładzie Saaba, byłam nawigatorem śmigłowca SH-2G – mówi oficer. Szkolenie, które musiała przejść, by móc obsługiwać radar samolotu rozpoznawczego wczesnego ostrzegania i alarmowania, odbywało się w Szwecji i Polsce. – Najpierw mieliśmy część teoretyczną, podczas której przekazywano nam wiedzę dotyczącą samolotu i oczywiście samego radaru. Następnie, już w Polsce, ale pod okiem szwedzkich instruktorów, poznawaliśmy Saaba w praktyce podczas lotów – wspomina operator. – Był to w moim życiu bardzo intensywny czas, bo nauki i zajęć było bardzo dużo – przyznaje oficer.

Szkolenie musieli przejść również technicy odpowiedzialni za sprawne działanie samolotu. Zostało ono przeprowadzone w Szwecji. Polacy uczyli się w dwóch specjalnościach: płatowiec i silnik oraz awionika i radar. Cały kurs trwał około trzech miesięcy. Dziś żołnierze wykonują już samodzielnie obsługi na polskich samolotach. – W zależności od potrzeb samolot sprawdza się w różnych odstępach czasu, na przykład raz na rok czy raz na miesiąc. Ale też wykonuje się tzw. obsługę liniową, czyli na przykład tuż przed lotem – mówi jeden z techników. Podkreśla, że nie da się wybrać ważniejszego czy mniej ważnego elementu obsługi samolotów. – Każdy jest bardzo istotny. Trzeba sprawdzić hydraulikę, podwozie, opony, aparaturę, która mierzy m.in. prędkość. Dzięki temu piloci mogą być pewni, że lecą w stu procentach sprawnym samolotem – zaznacza technik. Samo sprawdzenie maszyny przed startem trwa maksymalnie pół godziny.

Samoloty wczesnego ostrzegania to w polskiej armii nowość. Dane, których dostarczają Saaby, dotychczas pozyskiwane były dzięki wsparciu sojuszników. Nad Polską latały m.in. należące do NATO samoloty Boeing E-3A Sentry, ale też maszyny amerykańskie czy tureckie.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
 
Polskie „JAG” już działa
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Wzmacnianie granicy w toku
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Jesień przeciwlotników
Norwegowie na straży polskiego nieba
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Zmiana warty w PKW Liban
Razem dla bezpieczeństwa Polski
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Od legionisty do oficera wywiadu
Transformacja dla zwycięstwa
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Ostre słowa, mocne ciosy
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
A Network of Drones
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marynarka Wojenna świętuje
O amunicji w Bratysławie
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Nowe uzbrojenie myśliwców
Olympus in Paris
Medycyna w wersji specjalnej
Karta dla rodzin wojskowych
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
„Szczury Tobruku” atakują
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
W MON-ie o modernizacji
Święto podchorążych
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
„Husarz” wystartował
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wybiła godzina zemsty
Szturmowanie okopów
Jak namierzyć drona?
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Huge Help
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Olimp w Paryżu
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO