moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Saab ostrzeże przed zagrożeniem

Ich głównym zadaniem jest wykrycie obiektu, śledzenie go i rozpoznanie. A informacja o nim zostanie przekazana naziemnym stanowiskom dowodzenia takim jak Centrum Operacji Powietrznych. Załoga samolotu Saab wkrótce rozpocznie dyżur operacyjny. 24 godziny na dobę będzie gotowa do wykonywania zadań w zakresie ostrzegania, alarmowania i rozpoznawania.

Dwa samoloty wczesnego rozpoznania Saab 340 AEW trafiły do Polski w tym roku. Pierwszy w marcu, drugi w czerwcu. Równocześnie z przyjęciem nowych maszyn do służby szkolenie rozpoczęły załogi samolotów: piloci, nawigatorzy, operatorzy systemu radarowego i technicy. Łącznie wyszkolono cztery załogi samolotów Saab 340 AEW. W tym tygodniu maszyny wraz z załogami rozpoczną dyżur operacyjny. – Będziemy gotowi, by na wezwanie realizować działania rozpoznawcze o każdej porze dnia i nocy – wyjaśnia pilot samolotu Saab.

 Ewa Korsak, Paweł Sobkowicz, Aleksander Kruk, / ZbrojnaTV

Na pokładzie Saaba, oprócz pilota, znajduje się też operator systemów radarowych i komunikacyjnych. – Rola operatora polega głównie na monitorowaniu parametrów radaru i ich analizie. Komunikuję się również z jednostkami naziemnymi, by przekazać im obraz uzyskany dzięki pracy radaru w powietrzu – tłumaczy operator. Aby wykonywać takie zadanie, trzeba mieć odpowiednie doświadczenie i przejść specjalistyczne szkolenie. – Zanim zostałam operatorem na pokładzie Saaba, byłam nawigatorem śmigłowca SH-2G – mówi oficer. Szkolenie, które musiała przejść, by móc obsługiwać radar samolotu rozpoznawczego wczesnego ostrzegania i alarmowania, odbywało się w Szwecji i Polsce. – Najpierw mieliśmy część teoretyczną, podczas której przekazywano nam wiedzę dotyczącą samolotu i oczywiście samego radaru. Następnie, już w Polsce, ale pod okiem szwedzkich instruktorów, poznawaliśmy Saaba w praktyce podczas lotów – wspomina operator. – Był to w moim życiu bardzo intensywny czas, bo nauki i zajęć było bardzo dużo – przyznaje oficer.

Szkolenie musieli przejść również technicy odpowiedzialni za sprawne działanie samolotu. Zostało ono przeprowadzone w Szwecji. Polacy uczyli się w dwóch specjalnościach: płatowiec i silnik oraz awionika i radar. Cały kurs trwał około trzech miesięcy. Dziś żołnierze wykonują już samodzielnie obsługi na polskich samolotach. – W zależności od potrzeb samolot sprawdza się w różnych odstępach czasu, na przykład raz na rok czy raz na miesiąc. Ale też wykonuje się tzw. obsługę liniową, czyli na przykład tuż przed lotem – mówi jeden z techników. Podkreśla, że nie da się wybrać ważniejszego czy mniej ważnego elementu obsługi samolotów. – Każdy jest bardzo istotny. Trzeba sprawdzić hydraulikę, podwozie, opony, aparaturę, która mierzy m.in. prędkość. Dzięki temu piloci mogą być pewni, że lecą w stu procentach sprawnym samolotem – zaznacza technik. Samo sprawdzenie maszyny przed startem trwa maksymalnie pół godziny.

Samoloty wczesnego ostrzegania to w polskiej armii nowość. Dane, których dostarczają Saaby, dotychczas pozyskiwane były dzięki wsparciu sojuszników. Nad Polską latały m.in. należące do NATO samoloty Boeing E-3A Sentry, ale też maszyny amerykańskie czy tureckie.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Panczeniści na podium w Hamar
Wojsko z nowym programem rozwoju
Noc na „pasku”
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
W hołdzie poległym
Misja na rzecz zdrowia
Kto zostanie Asem Sportu?
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Gala Boksu na Bemowie
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Dzień wart stu lat
Koniec bezkarności floty cieni?
Polski Rosomak dalej w produkcji
Mundurowi z benefitami
Pancerniacy jadą na misję
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Przygotowani na każdy scenariusz
Przełomowy czas dla WZL-2
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Na tronie mistrza bez zmian
„Burza” nabiera kształtów
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Snowboardzistka i pływacy na medal
Piątka z czwartego wozu
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Historyczna „Wisła”
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Niebo pod osłoną
MON przejmuje Hutę Częstochowa
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Combat 56 u terytorialsów
Wojsko ma swojego satelitę!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Drony na wagę złota
Plan na WAM
Paczka dla bohatera już w drodze!
Sojusznicza obrona
Gdy ucichnie artyleria
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Nowa ręka dla weterana
The Taste of Military Service
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Odpalili K9 Thunder
Najdłuższa noc
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO