moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Saab ostrzeże przed zagrożeniem

Ich głównym zadaniem jest wykrycie obiektu, śledzenie go i rozpoznanie. A informacja o nim zostanie przekazana naziemnym stanowiskom dowodzenia takim jak Centrum Operacji Powietrznych. Załoga samolotu Saab wkrótce rozpocznie dyżur operacyjny. 24 godziny na dobę będzie gotowa do wykonywania zadań w zakresie ostrzegania, alarmowania i rozpoznawania.

Dwa samoloty wczesnego rozpoznania Saab 340 AEW trafiły do Polski w tym roku. Pierwszy w marcu, drugi w czerwcu. Równocześnie z przyjęciem nowych maszyn do służby szkolenie rozpoczęły załogi samolotów: piloci, nawigatorzy, operatorzy systemu radarowego i technicy. Łącznie wyszkolono cztery załogi samolotów Saab 340 AEW. W tym tygodniu maszyny wraz z załogami rozpoczną dyżur operacyjny. – Będziemy gotowi, by na wezwanie realizować działania rozpoznawcze o każdej porze dnia i nocy – wyjaśnia pilot samolotu Saab.

 Ewa Korsak, Paweł Sobkowicz, Aleksander Kruk, / ZbrojnaTV

Na pokładzie Saaba, oprócz pilota, znajduje się też operator systemów radarowych i komunikacyjnych. – Rola operatora polega głównie na monitorowaniu parametrów radaru i ich analizie. Komunikuję się również z jednostkami naziemnymi, by przekazać im obraz uzyskany dzięki pracy radaru w powietrzu – tłumaczy operator. Aby wykonywać takie zadanie, trzeba mieć odpowiednie doświadczenie i przejść specjalistyczne szkolenie. – Zanim zostałam operatorem na pokładzie Saaba, byłam nawigatorem śmigłowca SH-2G – mówi oficer. Szkolenie, które musiała przejść, by móc obsługiwać radar samolotu rozpoznawczego wczesnego ostrzegania i alarmowania, odbywało się w Szwecji i Polsce. – Najpierw mieliśmy część teoretyczną, podczas której przekazywano nam wiedzę dotyczącą samolotu i oczywiście samego radaru. Następnie, już w Polsce, ale pod okiem szwedzkich instruktorów, poznawaliśmy Saaba w praktyce podczas lotów – wspomina operator. – Był to w moim życiu bardzo intensywny czas, bo nauki i zajęć było bardzo dużo – przyznaje oficer.

Szkolenie musieli przejść również technicy odpowiedzialni za sprawne działanie samolotu. Zostało ono przeprowadzone w Szwecji. Polacy uczyli się w dwóch specjalnościach: płatowiec i silnik oraz awionika i radar. Cały kurs trwał około trzech miesięcy. Dziś żołnierze wykonują już samodzielnie obsługi na polskich samolotach. – W zależności od potrzeb samolot sprawdza się w różnych odstępach czasu, na przykład raz na rok czy raz na miesiąc. Ale też wykonuje się tzw. obsługę liniową, czyli na przykład tuż przed lotem – mówi jeden z techników. Podkreśla, że nie da się wybrać ważniejszego czy mniej ważnego elementu obsługi samolotów. – Każdy jest bardzo istotny. Trzeba sprawdzić hydraulikę, podwozie, opony, aparaturę, która mierzy m.in. prędkość. Dzięki temu piloci mogą być pewni, że lecą w stu procentach sprawnym samolotem – zaznacza technik. Samo sprawdzenie maszyny przed startem trwa maksymalnie pół godziny.

Samoloty wczesnego ostrzegania to w polskiej armii nowość. Dane, których dostarczają Saaby, dotychczas pozyskiwane były dzięki wsparciu sojuszników. Nad Polską latały m.in. należące do NATO samoloty Boeing E-3A Sentry, ale też maszyny amerykańskie czy tureckie.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Święto Wojsk Lądowych
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
NATO – jesteśmy z Polską
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rekompensaty na nowych zasadach
Największy transport Abramsów w tym roku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Cios w plecy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Z najlepszymi na planszy
Black Hawki nad Warszawą
W poszukiwaniu majora Serafina
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
17 września 1939. Nigdy więcej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Hekatomba na Woli
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Krok ku niezależności
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Husarz z polskim instruktorem
Zwycięska batalia o stolicę
Dwie agresje, dwie okupacje
Pożegnanie z Columbią
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Defendery skompletowane
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Wielkie zbrojenia za Odrą
Debiut polskich Patriotów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Orlik na Alfę
Kurs dla najlepszych w SERE
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Czołgiści w ogniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO