moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Włosi i Polacy o przemyśle lotniczym

Międzynarodowa współpraca jest kluczem do sukcesu firm z branży obronnej – mówili uczestnicy II edycji Włosko-Polskiego Forum Lotnictwa. Przedstawiciele przemysłu, ośrodków naukowych i resortów obrony obu państw dyskutowali w Warszawie o problemach przemysłu lotniczego, wyzwaniach i możliwości rozwoju innowacyjnych technologii.

We wtorek odbyła się II edycja Włosko-Polskiego Forum Lotnictwa. Konferencję zorganizowała Ambasada Włoch w Warszawie przy współpracy ITA-Italian Trade Agency i Włoskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce. Partnerem strategicznym była firma Leonardo, lider przemysłu lotniczego we Włoszech. W spotkaniu, które odbyło się w Warszawie, wzięli udział przedstawiciele włoskiej armii, polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej oraz przemysłu zbrojeniowego.

Forum otworzył Marco Lupo, prezes Leonardo Poland. – Współpracujemy z Polską w branży kosmicznej i lotniczej, głównie przy produkcji helikopterów z PZL-Świdnik – mówił Lupo. Dodał, że największym europejskim programem firmy jest Eurofighter, którego pierwsza dostawa do wojska miała miejsce w 2003 roku. – Obecnie produkujemy trzecią generację myśliwca, niedługo przechodzimy do czwartej, ale 5 generacja tych maszyn już zarysowuje się na horyzoncie – przekonywał Lupo.

Konferencja została podzielona na dwa panele dyskusyjne, w których wzięli udział eksperci z zakresu lotnictwa oraz przemysłu i nowych technologii. W pierwszym z nich dyskutowano o międzynarodowej współpracy przemysłowej zarówno w sektorze prywatnym, jak i na poziomie rządowym. – Współpraca jest wpisana w DNA przemysłu obronnego, nie da się bez niej dobrze funkcjonować. Myślę, że aby była ona owocna, trzeba przede wszystkim spotykać się i rozmawiać, tak jak robimy to dzisiaj. Ale dialog powinien się toczyć również na innych platformach współpracy i dotyczyć chociażby wspólnych europejskich projektów finansowania – mówił Jacek Libucha, dyrektor generalny PZL Świdnik. O znaczeniu współpracy w przemyśle obronnym mówił też płk rez. Jakub Bytner z PGZ. Według niego bez współpracy żaden duży projekt w branży zbrojeniowej nie ma szans na realizację. – Dlatego sieć podmiotów, które pracują nad jednym projektem jest bardzo rozgałęziona. Przy tak zaawansowanych technologiach jeden, nawet duży, podmiot nie mógłby podołać wszystkiemu – mówił Bytner.

Luca Parmeggiani z Departamentu Polityki Przemysłu Uzbrojeniowego włoskiego resortu obrony przypomniał, że wkrótce siły powietrzne Włoch będą obchodziły setną rocznicę powstania. – Ostatnie lata przyniosły olbrzymi rozwój. To zasługa naprawdę wielkich inwestycji takich firm jak Leonardo – wskazywał Parmeggiani. Zauważył również, że współpraca z Polską w zakresie produkcji śmigłowców jest dla Włoch bardzo ważna. – Mamy nadzieję, że będziemy pracować także nad nowym produktem – dodał.

O wyzwaniach stojących przed polskim przemysłem lotniczym mówiła Beata Lubos, dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. – Z całą pewnością problemem jest ciągłość finansowania, a jednym z największych marzeń zarówno nauki, jak i przemysłu jest związanie się kontraktami, które są długoletnie, ale też odzwierciadlają jakość produktu i czas potrzebny na to, by ten produkt wypuścić na rynek – zaczęła Lubos. – Potrzebujemy także wysoko wykwalifikowanych pracowników. Walczymy o nich, choć istnieje presja związana z ich wynagrodzeniem – dodała. Z kolei Jacek Libucha przekonywał, że i biznes, i nauka oczekują klarownej wizji, długoterminowych celów i stabilności. – Jeśli mamy określone cele, przygotujemy się do ich realizacji, zrealizujemy je, znajdziemy ich sfinansowanie. Ale ważne jest byśmy mieli określone wizje, miejsca do których dążymy – tłumaczył Libucha.

Drugi panel dotyczył wyzwań, przed którymi stoi lotniczy przemysł obronny, a także korzyści ze współpracy nad innowacjami technologicznymi. Podpułkownik Radosław Bielawski z Departamentu Innowacji MON powiedział, że zespół specjalistów pracował nad wybraniem tych obszarów, których rozwój w największym stopniu wpłynie na siły zbrojne. Są to m.in. sztuczna inteligencja, biotechnologia, źródła zasilania, medyczne zabezpieczenie pola walki, technologie komunikacyjne, symulacyjne oraz big data. – Chcielibyśmy je badać z pomocą państwowych podmiotów, ośrodków naukowo-badawczych oraz podmiotów przemysłu obronnego – mówił Bielawski. Przyznał jednak, że niezwykle ważna jest tu kooperacja międzynarodowa. – Współpracujemy z NATO Science and Technology Organization oraz z Unią Europejską w ramach DIANA – Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic – wyjaśnił pułkownik.

Z kolei płk Andrea Truppo, stały przedstawiciel Włoch w Unii Europejskiej, zwracał uwagę, że innowacje są motorem napędowym wzrostu ekonomicznego. – Innowacyjność rodzi się w przemyśle, zwłaszcza obronnym. Innowacje to ciągły proces udoskonalania lub szukania nowych rozwiązań – mówił Truppo. Oficer wymienił myśliwiec Eurofighter, jako przykład innowacji. – Pierwszy samolot został dostarczony w 2003 roku, i w czasie kolejnych 15 lat systematycznie się go udoskonala – powiedział.

Paneliści poruszyli również kwestię przemysłu kosmicznego. – Sektor kosmiczny jest miejscem kreowania nowych rozwiązań i pomysłów. Od dawna finansowały go duże agencje kosmiczne oraz tzw. wyścig zbrojeń – mówił Paweł Wojtkiewicz, prezes Polskiego Związku Przemysłu Kosmicznego. Według niego obecnie wszystkim państwom z silnie rozwiniętym przemysłem kosmicznym potrzeba najnowocześniejszych systemów m.in. nawigacyjnych czy komunikacyjnych. Przyznał również, że dla polskiego sektora kosmicznego najlepszym wyjściem jest inwestowanie w duże programy agencji kosmicznych. Dla Unii Europejskiej sektor kosmiczny to nie tylko programy naukowe, ale również technologie obronne. – W Polsce jest sporo firm, które zdecydowały się rozwijać w sektorze kosmicznym, to 69 podmiotów. Wiele z nich współpracuje z włoskimi firmami, ponieważ we Włoszech przemysł kosmiczny jest bardzo dobrze rozwinięty – przyznał prezes.

Pierwsze Włosko-Polskiego Forum Lotnictwa odbyło się w 2019 roku. Jego podstawowym celem było stworzenie platformy dla przedsiębiorstw z Polski i Włoch działających w powiązanych ze sobą branżach lotniczej i kosmicznej do wzajemnego poznania się i zawarcia kontaktów, które w przyszłości zaowocują rozwojem współpracy biznesowej z korzyścią dla obu państw.

Ewa Korsak

autor zdjęć: PZL Świdnik, Ambasada Włoch w Polsce

dodaj komentarz

komentarze


Tak rodziła się konspiracja
 
Uwaga, samoloty na drodze! Ćwiczenia „Route 604”
Podchorążowie AWL ślubowali
„Northern Coasts” – trzy grupy okrętów pod polskim dowództwem
Armia rosyjska wychodzi z Polski
WOT świętuje sześciolecie
O innowacyjnych technologiach dla wojska
Najwyższy stopień saperskiego wtajemniczenia
Śladem profesjonalistów
Jak gasło powstanie
Z pułku w brygadę
Buzdygany wręczone!
Szef MON-u o planach obrony kraju
Szkolenie na DOL-ach będzie odbywało się cyklicznie
Polska rozdarta przez okupantów
Łukaszenka grozi Polsce, USA reagują
RBN o rezultatach szczytu NATO
Wyższe diety za służbę na granicy
Polscy saperzy kończą misję w Słowenii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cyberżołnierze na szczycie NATO
Kajakarze CWZS-u na podium mistrzostw świata
Triumf Czarnej Dywizji w biegach na orientację
Nowy pancerz dla Borsuka
Unijna pomoc dla Ukrainy
Abramsy jadą na ukraiński front
Polsko-koreańskie rozmowy
„Northern Coasts” – bałtycki sprawdzian
Plan misji „Air Defender”
Przysięga w Kolnie
SKON przeciwko wotum nieufności wobec szefa MON-u
Drogi do wolności
Ku czci poległych, pomordowanych i wywiezionych na Sybir
Wojsko pomoże Słoweńcom
Dodatek dla wszystkich „misjonarzy”
Armatohaubice K9 strzelały w Nowej Dębie
Raki dla podhalańczyków
Brytyjscy piloci w Polsce
Start w nowy etap żołnierskiego życia
Przesłanie bohaterów Armii Krajowej
PZL-Świdnik proponuje nowy system szkolenia pilotów
Zmiany w przepisach wojskowych na ostatniej prostej
Szwedzi na „Czernickim”
16 Dywizja świętuje
ORP „Orzeł” – wciąż bez ostatniego rozdziału
Brązowa czwórka podwójna
Kadeci na poligonie
AWL, czyli renoma budowana latami
Nowa brygada dla 18 Dywizji Zmechanizowanej
Wojskowe kontrakty w USA
Trening na awaryjnym lotnisku
Ekspresowa pomoc
Sukcesy żołnierzy w finale Diamentowej Ligi i na ściance wspinaczkowej
Lecimy F-35
Odliczanie do przysięgi
Zmiany w systemie dowodzenia armią. Projekt trafił do Sejmu
Brąz st. szer. Oskara Miliwka w Pucharze Świata w Rio de Janeiro
Pamięć o pomordowanych
Polsko-koreańskie rozmowy w Warszawie
Okręty NATO przeszukują wody Holandii
Holandia i Dania przekażą Ukrainie F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO