moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
AW 139 W dla Wojska Polskiego?

PZL Świdnik proponuje polskim siłom zbrojnym śmigłowiec AW139 W, który może służyć do prowadzenia operacji wsparcia z powietrza, poszukiwawczych, ratowniczych, patrolowych czy do transportu żołnierzy i sprzętu. – Naszą ambicją jest, aby ten śmigłowiec był całkowicie „made in Poland” – mówi Jacek Libucha, prezes PZL Świdnik.

W poniedziałek w PZL Świdnik odbyła się prezentacja śmigłowca HH 139 Bravo włoskich sił powietrznych. Maszyna jest wykorzystywana do prowadzenia operacji typu search and rescue, czyli do poszukiwania i ewakuowania rozbitków. – Większość elementów tego śmigłowca powstała w Polsce, w naszych zakładach, a silnik PT 6 został w 80% wyprodukowany w Rzeszowie. Część elementów również sami zaprojektowaliśmy, np. stanowisko do desantowania na tzw. szybkiej linie – mówi Jacek Libucha, prezes zarządu PZL Świdnik.

Maszyna HH 139 Bravo została zbudowana w oparciu o platformę śmigłowca AW 139, który został zaprojektowany w 2003 roku. Od tego czasu AW 139 trafił do 89 państw (w sumie 1070 egzemplarzy).

REKLAMA

Teraz PZL Świdnik chce zaoferować AW 139 polskim siłom zbrojnym. Maszyna została oznaczona AW 139 W i ma umożliwiać prowadzenie różnego rodzaju operacji, zarówno w dzień, jak i w nocy. W zależności od konfiguracji śmigłowiec może służyć do prowadzenia operacji wsparcia z powietrza, poszukiwawczych, ratowniczych, patrolowych czy do transportu żołnierzy i sprzętu. – To idealne rozwiązanie odpowiadające na potrzeby Wojska Polskiego – zapewnia prezes PZL Świdnik.

Film: Paweł Sobkowicz/Zbrojna TV

Masa AW 139 W wynosi 7 t, długość to 16,66 m, a średnica wirnika – 13,8 m, co umożliwia operowanie na niewielkiej przestrzeni. Kabina, w zależności od konfiguracji, pozwala na transport nawet 15 żołnierzy. Drzwi, które zamontowano w maszynie mają szerokość 1,6 m, dzięki czemu jest możliwość szybkiego załadunku i rozładunku sprzętu (maksymalny załadunek to 3 t), a także desantowania wojska w rejonie misji.

Śmigłowiec proponowany przez PZL Świdnik ma posiadać także dwa silniki o mocy wyjściowej 1531 KM, a jego sercem będzie przekładnia, która została tak zaprojektowana, aby móc pracować przez 60 minut bez płynów eksploatacyjnych. Maksymalna prędkość AW 139 W to 306 km/h, zasięg 1061 km, a długość lotu 5 godzin i 13 minut. W kokpicie mają się znaleźć cztery ciekłokrystaliczne wyświetlacze, a cyfrowy system awioniczny ma być zintegrowany z autopilotem.

Prezes PZL Świdnik jest przekonany, że AW 139 W mógłby być w całości produkowany w Polsce. – Już dziś takie płatowce powstają w naszych zakładach, a napędy w Rzeszowie. Ale przy produkcji AW 139 W liczymy także na współpracę z innymi podmiotami, choćby Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych czy spółkami Polskiej Grupy Zbrojeniowej – mówi Jacek Libucha. Dodaje także, że czas produkcji maszyny od momentu jej zamówienia wynosi od 14 do 16 miesięcy, a w przypadku wersji „made in Poland” dwa lata. Rocznie linię produkcyjną mogłoby opuścić od ośmiu do dziesięciu takich maszyn.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
 
Emerytura wypłacana w … karmie
Dron dla hydrografów
Wilk na poligonie
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Odwiedź Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni
Będą podwyżki dla żołnierzy
Rezerwista ochotnik też musi się starać
B-1B znów na polskim niebie. W eskorcie Jastrzębi
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Ciemne strony Facebooka
Szef MON odwiedził USA
Legia Akademicka po raz piąty
Żołnierze poszkodowani na granicy
„Błękitni” dzielą się wiedzą na misji
Duch Invictus jest, czas na formę
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Drzwi do JWK otwiera selekcja
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Star Army
Course on Diplomacy
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Żołnierze bez testów z WF-u
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
Saper robi przejście
Inwestycje Stoczni Wojennej
Terytorialsi z Podlasia byli najlepsi
Żołnierz uratował dziecko z pożaru
Pułkownik Niepokólczycki – bohater AK, wróg UB
W jedynym słusznym kierunku
„Ramstein Alloy” nad Litwą
103 lata Sztabu Generalnego
Raki dla podhalańczyków
Napięta sytuacja na granicy
AZOR – podwodny specjalista
Ogień na alpejskich szczytach
Polityka nie znosi próżni
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Społeczna solidarność na rzecz dzieci
Time for Miecznik
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Wybierz się na wojskowe studia
KFOR: wyższy stopień gotowości
O bezpieczeństwie państw NATO
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Zbrodnia bez kary
Kobiety a pokój
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Kraby dla podhalańczyków
Szczury Torbuku
Czy będą podwyżki?
Afganistan. Czas wracać do domu
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO