moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowcowa propozycja Leonardo na MSPO 2020

Podczas kieleckich targów zbrojeniowych koncern Leonardo złożył Wojsku Polskiemu propozycję współpracy. Jeśli kupując wielozadaniowy śmigłowiec dla Marynarki Wojennej RP oraz maszynę uderzeniową, Polska wybierze oferty Leonardo, to oba śmigłowce będą produkowane w należących do zagranicznego holdingu zakładach PZL-Świdnik. Polska spółka będzie mogła je też produkować na eksport.

AW 139 EMSAR.

Programy dotyczące zakupu śmigłowców to jeden z priorytetów modernizacyjnych Sił Zbrojnych RP. Zakładają one zastąpienie wysłużonych wiropłatów kupionych w latach 70. i 80. ubiegłego wieku nowymi konstrukcjami. 

Perkoz, Kruk i Kondor

Wojsko poszukuje następców trzech typów maszyn – wielozadaniowych Mi-2, uderzeniowych Mi-24 oraz pokładowych Kaman SH-2G Super Seasprite. Pierwszy program nosi kryptonim „Perkoz” i zakłada pozyskanie 32 maszyn w trzech wersjach – wsparcia, dowodzenia i rozpoznania/walki elektronicznej. Drugi program – „Kruk” – dotyczy zakupu 32 śmigłowców dysponujących uzbrojeniem zdolnym do zwalczania wszelkiego typu pojazdów opancerzonych, przede wszystkim czołgów. Trzeci program został nazwany „Kondor” i zakłada zakup maksymalnie ośmiu maszyn do poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) oraz radiolokacyjnego wskazywania celów (RWC).

Te zamówienia wyceniane są na miliardy złotych, więc o kontrakty zamierzają walczyć czołowe światowe koncerny zbrojeniowe, które mają w swojej ofercie śmigłowce, m.in. amerykański Bell Textron i Boeing, europejskie Airbus Helicopters oraz Leonardo. Ich ofertę można poznać podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Produkcja w Świdniku

Koncern Leonardo, którego częścią kilka lat temu stał się włosko-brytyjski producent śmigłowców AgustaWestland, złożył WP podczas tegorocznych targów propozycję współpracy. Zadeklarował, że jeśli polski rząd wybierze w ramach programów „Perkoz” i „Kruk” jego maszyny, to będą one produkowane w należących do zagranicznego holdingu zakładach PZL-Świdnik, a polska spółka po zrealizowaniu zamówienia dla Sił Zbrojnych RP będzie mogła je produkować na eksport. – Dwie linie produkcyjne, dla dwóch różnych typów śmigłowców w najważniejszych polskich zakładach śmigłowcowych, czyli PZL-Świdnik, to unikalna i bezprecedensowa propozycja współpracy. W skrócie program przedstawia się następująco: projekt, rozwój, personalizacja, testowanie, produkcja, montaż, wsparcie, szkolenie oraz eksport – wyjaśnia Dariusz Szulc z Leonardo Press Office.

AW-139 M.

Przedstawiciele Leonardo podkreślają, że szczególnie projekt „Perkoza”, w ramach którego holding proponuje naszej armii wielozadaniową maszynę AW-139, jest mocno powiązany z Polską. – Śmigłowiec AW-139 został opracowany z udziałem polskich inżynierów i techników jeszcze zanim polskie zakłady stały się częścią koncernu Leonardo – komentuje Szulc. Dodaje, że wiropłat jest wyposażony w zaawansowane systemy lotu i nawigacji, czujniki unikania kolizji oraz bliskości ziemi, czteroosiowego autopilota z trybami misji, zaawansowaną nawigację satelitarną, ma też wyjątkową zdolność do dalszego lotu przez ponad godzinę bez oleju w przekładni.

AW-249.

Jeśli chodzi o program „Kruk”, czyli dotyczący maszyn, które mają zastąpić śmigłowce Mi-24, to koncern Leonardo proponuje polskim siłom zbrojnym dołączenie do projektu AW-249, czyli nowego wiropłatu uderzeniowego projektowanego dla włoskiej armii. – Im wcześniej Polska dołączy do tego projektu, tym większy będzie miała na niego wpływ, a tym samym odniesie większe korzyści gospodarcze i finansowe – wyjaśnia Dariusz Szulc. – Polski wariant śmigłowca mógłby być eksportowany jak produkt lokalny, włączywszy w to realizację transakcji za pośrednictwem polskiego rządu, czyli programy G2G – zapowiada.

AW-159.

W przypadku „Kondora”, czyli maszyn pokładowych dla Marynarki Wojennej RP, Leonardo proponuje wojsku maszyny AW-159. Jak zapewniają przedstawiciele koncernu, wiropłat, który kupiły już Królewska Marynarka Wielkiej Brytanii i armia południowokoreańska, ma wyróżniające się w swojej klasie osiągi oraz może mieć różne uzbrojenie, od karabinów maszynowych począwszy, po różnego typu pociski i torpedy.

W przypadku tego programu, jeśli MON wybierze ofertę Leonardo, śmigłowiec nie będzie produkowany w Polsce, jednak w naszym kraju miałyby być wytwarzane jego elementy, powstałoby także centrum serwisowo-obsługowe.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leonardo

dodaj komentarz

komentarze

~HanSolo
1600789080
Mniejsza wersja 149-tki miałaby zastąpić Mi-8/Mi-14? Przecież tu est mowa o śmigłowcu o masie startowej 12 ton lub więcej, a nie 8800 kg? To ma być jakiś chory żart?
72-AA-2D-E4

Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Studenci ewakuowali szpital
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Wojsko na Horyzoncie
Elementy Wisły testowane w USA
„Road Runner” w Libanie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojskowy bus do szczęścia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Ogień z Leopardów na Łotwie
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Merops wdrażany natychmiast
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Dywersja na kolei. Są dowody
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Marynarze podjęli wyzwanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Militarne Schengen
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Drony w szkołach
Sukces Polaka w biegu z marines
Warto być wGotowości
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Is It Already War?
Mundurowi z benefitami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
„Horyzont” przeciw dywersji
Gdy ucichnie artyleria
W gotowości, czyli cywile na poligony
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polski „Wiking” dla Danii
Dzień wart stu lat
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Razem na ratunek
Niebo pod osłoną
Plan na WAM
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dodatkowe zapory
Pilica w linii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
My, jedna armia
Nieoceniona siła edukacji
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Dostawa Homarów-K

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO