moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-czeski pojazd (nie tylko) dla artylerii

Waży około 13 t, ma podwozie zbudowane z myślą o zminimalizowaniu ryzyka uszkodzenia podczas jazdy w trudnym terenie i może być opancerzony aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569. HSW S.A. pokazała opracowany wraz ze spółką Tatra Export średni pojazd z napędem 4x4. Ma on służyć przede wszystkim w jednostkach artylerii jako wóz dowodzenia lub pojazd rozpoznawczy.

Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Huta Stalowa Wola S.A. podpisała umowę o współpracy z czeską spółką Tatra Export. Współpraca dotyczyła opracowania średniego pojazdu opancerzonego w układzie 4x4. Porozumienie zakłada, że auto będzie docelowo produkowane w Polsce, w należącej do HSW S.A. oraz PIT- Radwar S.A. firmie Autosan.

 

Polska Grupa Zbrojeniowa chce zaproponować Siłom Zbrojnym RP, by opracowany przez Polaków i Czechów pojazd stał się bazą dla aut specjalistycznych (np. wozów dowodzenia oraz pojazdów rozpoznawczych), aby znalazł się w dywizjonach artylerii rakietowej dysponujących wyrzutniami rakietowymi WR-40 Langusta kalibru 122 mm oraz dywizjonowych modułach ogniowych (DMO) mających w wyposażeniu armatohaubice Kryl kalibru 155 mm (gdy zapadnie decyzja o ich pozyskaniu).

W tym roku polsko-czeskie konsorcjum zaprezentowało w Kielcach efekt swoich prac badawczo-rozwojowych. Auto, które nie ma jeszcze nazwy własnej, waży około 13 t (dopuszczalna masa całkowita to 18 t) i jego podwozie bazuje na sprawdzonej ciężarówce Tatry – T-815-7. Może być wyposażone w silnik Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (chłodzony powietrzem) albo w silnik Cummins ISL o mocy 270 kW (chłodzony cieczą) oraz w automatyczną skrzynię biegów Allison 4500SP. Pojazd może zabrać na pokład sześciu żołnierzy desantu.

Jak przekonują przedstawiciele HSW S.A., dzięki zastosowaniu w pojeździe centralnej rury szkierowej ukryte w niej przekładnie i wały nie są podatne na uszkodzenia podczas pokonywania nawet najtrudniejszego terenu.

To, co wyróżnia pojazd, to modułowość. Konstruktorzy z HSW S.A. i Tatry zapewniają, że na bazie pojazdu w układzie 4x4 łatwo można przygotować auto z napędem na trzy (6x6) lub cztery (8x8) osie, a także w zależności od potrzeb dopancerzyć je aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569 (czyli zapewnić ochronę przed odłamkami pocisku kalibru 155 mm, który wybuchnie w odległości 30 m).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
 
Nasi czołgiści najlepsi
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
Nowa mapa garnizonów
Pamiętają o powstańcach
Atom utracony
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Nowe możliwości spółki Mesko
Drony na ratunek
AW149 to przygoda życia
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Misja PKW „Olimp” doceniona
Wyzwanie, które integruje
Trudny los zwycięzców
Bałtycka tarcza
Jak kąsają polskie kły
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Drony Wizjer rozpoznają cel
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierz influencer?
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Fire from Coast
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Szlachetny gest generała
Letni wypoczynek z MON-em
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Dziękujemy wam, weterani!
Amunicja dla czołgów
Ustawa bliżej żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Od chaosu do wiktorii
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Wyzwanie, które integruje
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Alians HSW ze światowym gigantem
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Pancerna nauka jazdy
Tajemne uderzenie
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Podejrzane manewry na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO