moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-czeski pojazd (nie tylko) dla artylerii

Waży około 13 t, ma podwozie zbudowane z myślą o zminimalizowaniu ryzyka uszkodzenia podczas jazdy w trudnym terenie i może być opancerzony aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569. HSW S.A. pokazała opracowany wraz ze spółką Tatra Export średni pojazd z napędem 4x4. Ma on służyć przede wszystkim w jednostkach artylerii jako wóz dowodzenia lub pojazd rozpoznawczy.

Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Huta Stalowa Wola S.A. podpisała umowę o współpracy z czeską spółką Tatra Export. Współpraca dotyczyła opracowania średniego pojazdu opancerzonego w układzie 4x4. Porozumienie zakłada, że auto będzie docelowo produkowane w Polsce, w należącej do HSW S.A. oraz PIT- Radwar S.A. firmie Autosan.

 

Polska Grupa Zbrojeniowa chce zaproponować Siłom Zbrojnym RP, by opracowany przez Polaków i Czechów pojazd stał się bazą dla aut specjalistycznych (np. wozów dowodzenia oraz pojazdów rozpoznawczych), aby znalazł się w dywizjonach artylerii rakietowej dysponujących wyrzutniami rakietowymi WR-40 Langusta kalibru 122 mm oraz dywizjonowych modułach ogniowych (DMO) mających w wyposażeniu armatohaubice Kryl kalibru 155 mm (gdy zapadnie decyzja o ich pozyskaniu).

W tym roku polsko-czeskie konsorcjum zaprezentowało w Kielcach efekt swoich prac badawczo-rozwojowych. Auto, które nie ma jeszcze nazwy własnej, waży około 13 t (dopuszczalna masa całkowita to 18 t) i jego podwozie bazuje na sprawdzonej ciężarówce Tatry – T-815-7. Może być wyposażone w silnik Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (chłodzony powietrzem) albo w silnik Cummins ISL o mocy 270 kW (chłodzony cieczą) oraz w automatyczną skrzynię biegów Allison 4500SP. Pojazd może zabrać na pokład sześciu żołnierzy desantu.

Jak przekonują przedstawiciele HSW S.A., dzięki zastosowaniu w pojeździe centralnej rury szkierowej ukryte w niej przekładnie i wały nie są podatne na uszkodzenia podczas pokonywania nawet najtrudniejszego terenu.

To, co wyróżnia pojazd, to modułowość. Konstruktorzy z HSW S.A. i Tatry zapewniają, że na bazie pojazdu w układzie 4x4 łatwo można przygotować auto z napędem na trzy (6x6) lub cztery (8x8) osie, a także w zależności od potrzeb dopancerzyć je aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569 (czyli zapewnić ochronę przed odłamkami pocisku kalibru 155 mm, który wybuchnie w odległości 30 m).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
 
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Szerszeń do zadań specjalnych
Wyrok za tragiczny wypadek
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Sowiecki podstęp
K9 strzelały w Ustce
GROM walczy na Bałtyku
Wsparcie dla Wisły
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
Oracle partnerem technologicznym MON-u
Zmiana warty na Sycylii
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Tropem podwodnego drona
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Wojskowe Targi Służby i Pracy w całej Polsce
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Podniebne tankowanie „Husarza”
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Zryw ku wolności
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Zabójczy żniwiarz
Podniebne wsparcie sojuszników
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Drone Wars
Test wytrzymałości
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Szwedzki debiut w Air Policing
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Prezes PGZ rezygnuje ze stanowiska
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
„Sokół” oficjalnie otwarty
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Lotnicza konferencja w Warszawie
Pokój nie obroni się sam
Wojskowe emerytury w górę
Polskie F-16 w służbie NATO
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Nowe legitymacje dla weteranów
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
HSW inwestuje w przyszłość
O Ukrainie wspólnym głosem
Bałtyk pod parasolem
Polak za sterami Apache’a
Rosomaki na Bałtyku
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Sekrety biegu patrolowego
Hercules wydobyty, załoga nie żyje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO