moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następne BWR-y do modyfikacji

Wojsko otrzyma 18 unowocześnionych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1. Zostaną one wyposażone m.in. w radar pola walki umożliwiający wykrycie i śledzenie nieprzyjacielskich wozów oddalonych o 32 km, a pojedynczych żołnierzy o 12 km, nowy napęd, głowicę optoelektroniczną, system obserwacji dookólnej oraz nowy system łączności. Zmodyfikowane BWR-1 armia ma otrzymać do 2023 roku.

Pod koniec kwietnia 1 Regionalna Baza Logistyczna oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały wart 312 mln zł kontrakt na remont i modyfikację 18 gąsienicowych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1. Umowa weszła w życie dwa tygodnie później. W ramach trzyletniego zobowiązania (2021–2023) unowocześnione mają zostać (w nieujawnionych proporcjach) dwa typy BWR-1, których używają Siły Zbrojne RP. Chodzi o model BWR-1D (których wojsko ma 22 sztuki) oraz BWR-1 Svatawa (jest ich 16 sztuk).

Choć pojazdy zostaną wyposażone w nowy napęd, nowocześniejszy system łączności oraz system obserwacji dookólnej, to najwięcej zmian będzie dotyczyć możliwości rozpoznawczych BWR-a. Zainstalowana w nich pierwotnie stacja radiolokacyjna PSNR-5K zostanie zastąpiona przez nowoczesny radar pola walki SR Hawk (V) 2E – amerykańskiej firmy SRC Inc. Urządzenie to umożliwia wykrycie i śledzenie nieprzyjacielskich pojazdów oddalonych o 32 km, a pojedynczych żołnierzy o 12 km.

Ponadto stare dalmierze laserowe – HLD-S w BWR-1S oraz 1D8 w BWR-1D, zostaną zastąpione przez polską głowicę optoelektroniczną ZIG-T-2R firmy Eltronika. Głowica ta ma dwie kamery telewizyjne, kamerę termowizyjną oraz dalmierz laserowy o zasięgu 10 kilometrów.

Po wszystkich modyfikacjach wozy będą ważyły około 14 ton, miały około 7 metrów długości, ponad 3 metry szerokości, 2,44 m wysokości. Będą osiągały prędkość około 55 kilometrów na godzinę na lądzie oraz 7 kilometrów na godzinę na wodzie. „Nowsze” BWR-y będą więc nieco cięższe, ale i nieco szybsze od oryginałów.

To już druga umowa na modyfikację BWR-1. Pierwszą, o wartości 76 mln złotych, podpisano w 2017 roku. Przewidywała ona ulepszenie trzech BWR-1D i dwóch BWR-1S. Wozy trafiły do jednostek wojskowych w 2019 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne

dodaj komentarz

komentarze


Wisła dopłynęła
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski Rosomak dalej w produkcji
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Aby granica była bezpieczna
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kalorie to nie wszystko
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Historyczna „Wisła”
Kolejne AW149 nadlatują
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Gala Boksu na Bemowie
Najdłuższa noc
Niebo pod osłoną
„Burza” nabiera kształtów
Mundurowi z benefitami
Szwedzi w pętli
Służba w kadrze
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Gdy ucichnie artyleria
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Kto zostanie Asem Sportu?
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
W ochronie granicy
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Militarne Schengen
Odpalili K9 Thunder
Trałowce do remontu
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
The Taste of Military Service
Wojsko ma swojego satelitę!
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Plan na WAM
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Nowe K9 w Węgorzewie
Smak służby
Dzień wart stu lat
Panczeniści na podium w Hamar
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Pancerniacy jadą na misję
Niemieckie wsparcie z powietrza
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Święto sportowców w mundurach
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Niemcy dla Tarczy Wschód
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Combat 56 u terytorialsów
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Seryjny Heron coraz bliżej
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Amunicja od Grupy WB
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO