moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugie życie BWR-ów

Otrzymają nie tylko nowe zespoły napędowe, ale również nowoczesne radiostacje, głowice optoelektroniczne i system obserwacji dookólnej. Zmodernizowane wozy rozpoznawcze BWR-1D i BWR-1S będą też w stanie wykryć i śledzić pojazdy oddalone o 30 km, a pojedyncze osoby o 12 km. A to dzięki zamontowaniu w wozach zaawansowanego radaru pola walki.

Po wszystkich zmianach wozy rozpoznawcze będą ważyły około 14 t, miały 7,10 m długości, 3,14 m szerokości, 2,44 m wysokości, osiągały prędkość około 55 km/h na lądzie oraz 7 km/h na wodzie.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach konsorcjum składające się z Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania oraz Wojskowych Zakładów Łączności nr 2 (obie spółki należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej) zaprezentowało zmodernizowane wozy rozpoznawcze BWR-1D oraz BWR-1S. To efekt prac realizowanych na zlecenie armii. Umowę w sprawie unowocześnienia wozów wojsko podpisało w maju 2017 roku. Kontrakt wart prawie 80 mln zł przewidywał modernizację pierwszych pięciu używanych przez polskie wojsko gąsienicowych Bojowych Wozów Rozpoznawczych – BWR-1. A dokładnie chodzi o trzy egzemplarze BWR-1D, które były wyprodukowane w Rosji (armia ma ich łącznie 22 szt.) oraz dwa wozy BWR-1S (BPzV kr. Svatawa) pochodzące z Czechosłowacji (w naszej armii jest ich 16).

Wykonawca ma czas do końca grudnia 2018 roku na dostarczenie przebadanych i przetestowanych wozów. I na razie wywiązuje się z terminów. Po tym jak latem dwa pierwsze pojazdy przeszły w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej badania, w sierpniu wojsko przekazało do modyfikacji trzy kolejne wozy. Te BWR-y, które przeszły już wojskowe próby i testy, można było zobaczyć podczas kieleckich targów zbrojeniowych.

Przedstawiciele wojskowych zakładów motoryzacyjnych podkreślają, że w pojazdach przede wszystkim zmieniła się elektronika. – Zainstalowaliśmy najnowocześniejsze wyposażenie pozwalające widzieć, słyszeć i przekazywać informacje w trybie natychmiastowym na pulpit dowódcy – przekonywała podczas MSPO Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes poznańskich WZM.

I tak, stacja radiolokacyjna PSNR-5K, która była zamontowana w starych wozach – w nowych została zastąpiona przez radar pola walki SR Hawk (V) 2E – amerykańskiej firmy SRC Inc. Radar ten nie tylko lokalizuje wybuchy pocisków artyleryjskich i określa ich współrzędne geograficzne. Może również wykrywać i śledzić duże pojazdy z odległości aż 30 km, małe wozy z 21 km, a pojedyncze osoby z 12 km.

Poza tym dalmierze laserowe: HLD-S (w BWR-1S) i 1D8 (w BWR-1D) zastąpiono głowicą optoelektroniczną ZIG-T-2R firmy Eltronika. Posiada ona dwie kamery telewizyjne, kamerę termowizyjną i dalmierz laserowy. W ulepszonych BWR-1 zainstalowano również system pozycjonowania oparty na urządzeniu do nawigacji inercyjnej TALIN 5000 wraz z odbiornikiem GPS typu DAGR, a także system obserwacji dookólnej oraz nowe radiostacje firm Harris i Radmor.

O tym, że polska armia chce w najbliższych latach zmodernizować wszystkie posiadane BWR-1, czyli 22 egzemplarze w wersji BWR-1D oraz 16 BWR-1S (BPzV kr. Svatawa), w lutym zapowiedział Wojciech Skurkiewicz, wiceminister obrony narodowej. Zgodnie z deklaracją sekretarza stanu (w odpowiedzi na interpelację poselską) ma się ona rozpocząć w 2019 roku i skończyć w 2022.

Na razie nie wiadomo kiedy zostanie ogłoszony przetarg w tej sprawie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Zatroskany Janusz
1539775860
Wszystko fajnie, ale w artykule nie ma nic o WB Electronics, które wyposażyło ten woz w nowinki technologiczne.
B7-70-05-31

MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Zamek” pozostał bezpieczny
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Ogień z Leopardów na Łotwie
Gdy ucichnie artyleria
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
My, jedna armia
Polski „Wiking” dla Danii
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Nieoceniona siła edukacji
Merops wdrażany natychmiast
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sukces Polaka w biegu z marines
Marynarze podjęli wyzwanie
Drony w szkołach
„Road Runner” w Libanie
Mundurowi z benefitami
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dodatkowe zapory
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Ułani szturmowali okopy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Razem na ratunek
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Dostawa Homarów-K
Militarne Schengen
Dywersja na kolei. Są dowody
Kapral Bartnik mistrzem świata
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Is It Already War?
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Plan na WAM
Studenci ewakuowali szpital
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Dzień wart stu lat
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Elementy Wisły testowane w USA
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Wojsko na Horyzoncie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Horyzont” przeciw dywersji
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Wojskowy bus do szczęścia
Niebo pod osłoną
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
W gotowości, czyli cywile na poligony
Pilica w linii
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO