moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Żelazna Dywizja” na Narwi

Aby na drugi brzeg rzeki dotarły Rosomaki, moździerze Rak czy bojowe wozy piechoty, wojsko musiało rozpoznać teren, uchwycić przyczółki, zbudować na Narwi most tymczasowy. Przerzut sprzętu i pododdziałów osłaniało lotnictwo wojsk lądowych śmigłowcami Mi-2 i dronami. Tak wyglądał jeden z epizodów ćwiczeń „Żelazna brama ‘25”, które odbyły się w ramach manewrów „Żelazny obrońca”.

„Żelazny obrońca” to najważniejsze w tym roku ćwiczenia Wojska Polskiego, w które zaangażowane jest 30 tys. żołnierzy polskiej armii i państw sojuszniczych oraz 600 sztuk sprzętu podstawowego. Pierwszoplanową rolę podczas manewrów odgrywa 18 Dywizja Zmechanizowana, która zaangażowała ponad 8 tysięcy żołnierzy oraz 1500 jednostek sprzętu wojskowego. Do działań dołączą również żołnierze USA z kompanią czołgów oraz śmigłowców uderzeniowych AH-64 Apache.

Dziś żołnierzy czekała przeprawa przez Narew. – To jeden z epizodów ćwiczeń, pozwalający sprawdzić mobilność wojsk, przećwiczyć współdziałanie pododdziałów inżynieryjnych, bojowych, rozpoznawczych i zabezpieczenia – mówi ppłk Paweł Zaganiaczyk, rzecznik 18 Dywizji. Dodaje, że trzeba było idealnie zgrać ze sobą wszystkie elementy działań bojowych: przeprowadzić rozpoznanie, rozstawić segmenty tymczasowego mostu pontonowego, sprawdzić najazdy po obu stronach rzeki. – To ważny trening, ponieważ nie na każdym poligonie można ćwiczyć przeprawę przez rzekę, zwłaszcza na tak dużą skalę – podkreśla oficer.

REKLAMA

Przeprawa dla ciężkiego sprzętu

Najważniejszym zadaniem była budowa mostu pontonowego, który składał się z połączonych ze sobą pływających segmentów oraz najazdów brzegowych. Dzięki przeprawie wojska mogły szybko przemieścić ciężkie pojazdy bojowe oraz sprzęt logistyczny z jednego brzegu na drugi. Jak wyjaśnił ppłk Zaganiaczyk, rozłożona konstrukcja zapewnia wysoką nośność i można dostosowywać ją do potrzebnej dla pojazdów szerokości.

Podczas przeprawy przez Narew przejechało prawie 250 pojazdów, m.in. kołowe transportery opancerzone Rosomak, moździerze samobieżne Rak, bojowe wozy piechoty, systemy wsparcia ogniowego, a także ciężarówki wojskowe. Jednocześnie żołnierze przeprowadzili desant na trzech osiach przeprawy, korzystając z mostu tymczasowego PP-64, pływających transporterów opancerzonych PTS oraz bojowych wozów piechoty. Dzięki czemu mogli szybko wzmocnić siły znajdujące się już po drugiej stronie rzeki.

Rozpoznanie z powietrza

Do operacji zaangażowano także lotnictwo wojsk lądowych, które prowadziło rozpoznanie, obserwację oraz osłonę pododdziałów. Nad przeprawą pojawiły się śmigłowce Mi-2 z 49 Bazy Lotniczej 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych z Inowrocławia oraz bezzałogowe statki powietrzne FlyEye, których rolą było wsparcie rozpoznania terenu i monitorowanie ruchu pojazdów.

Za organizację przeprawy odpowiadali żołnierze 21 Brygady Strzelców Podhalańskich, jednej z 10 jednostek wchodzących w skład 18 Dywizji Zmechanizowanej. Przygotowanie i utrzymanie mostu pontonowego było zadaniem pododdziałów inżynieryjnych z 3 Pułku Saperów z Chełmna. Wspierała ich grupa ratunkowo-ewakuacyjna z Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych we Wrocławiu, a także żołnierze 18 Pułku Saperów Żelaznej Dywizji.

Celem „Żelaznego obrońcy” jest sprawdzenie interoperacyjności oraz zdolności Sił Zbrojnych RP do prowadzenia działań obronnych na lądzie, w powietrzu i na wodzie. Ćwiczenia potrwają do końca września.

AB

autor zdjęć: 18DZ

dodaj komentarz

komentarze


Brytyjczycy żegnają Malbork
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Road Runner” w Libanie
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Pilica+ coraz bliżej
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Spotkanie Trump-Nawrocki
Beret „na rekinka” lub koguta
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Nasz Hercules
Wielkie zbrojenia za Odrą
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Hekatomba na Woli
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Detect & Classify: satelity z AI
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Grot A3 w drodze do linii
Najmłodszy w rodzinie
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Dwie agresje, dwie okupacje
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Z najlepszymi na planszy
Świetne występy polskich żołnierzy
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Towarzysze czołgów
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Kikimora o wielu twarzach
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Nietypowa premiera targowa
Salwa z wysokości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pancerna pięść
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Tuga – postrach dronów
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Piorun 2 coraz bliżej
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Nocne ataki na Ukrainę
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Wyczekiwane przyspieszenie
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Trenują przed „Zapadem ‘25”
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Startuje „Żelazny obrońca”
Drony w ofensywie
Zwycięska batalia o stolicę
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Orlik na Alfę
Radary, które widzą wszystko
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
„Był twarzą sił powietrznych”
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Klucz do bezpieczeństwa
StormRider na fali
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Huta Stalowa Wola na MSPO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO