Budowanie wizerunku żołnierza, nowoczesne formy komunikowania, bezpieczeństwo informacyjne – to część tematów, którym poświęcono warsztaty wizerunkowe w Akademii Sztuki Wojennej. Ich inicjatorem jest Sztab Generalny Wojska Polskiego. Otwierając spotkanie minister obrony, Mariusz Błaszczak, wyróżnił żołnierzy, którzy swoją postawą budują pozytywny wizerunek wojska.
Warsztaty wizerunkowe, które rozpoczęły się dziś w Akademii Sztuki Wojennej, to inicjatywa gen. broni Rajmunda T. Andrzejczaka, szefa Sztabu Generalnego WP. W spotkaniu zorganizowanym pod tytułem „Jak efektywnie komunikować sprawy wojska w XXI wieku” biorą udział rzecznicy prasowi, przedstawiciele komórek komunikacji społecznej, starsi podoficerowie dowództw i psychologowie. Głównym tematem dwudniowych warsztatów jest budowanie wizerunku żołnierza w ramach komunikacji wewnętrznej (in group) oraz środowiska cywilnego (out group).
Wyróżnienia
Spotkanie rozpoczął minister obrony, Mariusz Błaszczak, wyróżniając kilku żołnierzy za „bohaterskie czyny świadczące o ofiarności i odwadze w warunkach pełnienia służby wojskowej”. Uhonorowani zostali żołnierze z Orkiestry Wojskowej w Świnoujściu: st. chor. sztab. Artur Czapiewski, kierownik sekcji, koncertmistrz oraz st. kpr. Dariusz Witek, muzyk. Podoficerowie w lutym tego roku przyszli z pomocą jednemu z pracowników Komendy Portu Wojennego w Gdyni, który spadł z wysokości i dostał zawału. Zdaniem ratowników medycznych reanimacja przeprowadzona przez żołnierzy przyczyniła się do uratowania życia mężczyźnie.
Za pomoc poszkodowanym w wypadkach drogowych wyróżnienie otrzymali także st. szer. Damian Ortyl, kierowca drużyny transportowej z 6 Batalionu Logistycznego oraz szer. Piotr Tomczyk, monter drużyny demontażowo-montażowej z 3 Batalionu Drogowo-Mostowego.
– Serdecznie wam gratuluję. Pokazaliście, że żołnierze są na służbie cały czas, a nie tylko podczas ćwiczeń na poligonie. To właśnie takie postawy budują pozytywny wizerunek Wojska Polskiego – mówił minister Błaszczak. Dodał, że ostatnie badania wskazują, iż 75 proc. Polaków pozytywnie ocenia armię. – To dobry wynik, ale może być jeszcze lepszy. Kluczem jest zaufanie, które buduje poczucie bezpieczeństwa. Aby je wzmacniać, konieczna jest nowoczesna, efektywna i bliska społeczeństwu komunikacja. Zależy mi, by wojsko korzystało z jej nowoczesnych form, docierając z informacjami do szerokiego grona odbiorców – podkreślał minister obrony. Za przykład wskazał kampanię „Zostań Żołnierzem Rzeczypospolitej”, która – jak podkreślił szef MON – przynosi bardzo dobre rezultaty właśnie dzięki temu, że „wojsko wyszło do ludzi”. W swoim przemówieniu Mariusz Błaszczak podkreślał, że niezwykle istotna jest w komunikacji zasada rzetelności, odpowiedzialności i pokory. – Stosuję ją, informując na przykład o modernizacji i zakupach nowoczesnego sprzętu dla armii. Mówię o tym wtedy, gdy osiągamy porozumienie i kiedy negocjacje są zakończone. Deklaracje składane bez pokrycia obniżyłyby pozycję negocjacyjną Polski i podważałyby naszą wiarygodność. Pamiętajmy o tej zasadzie w komunikowaniu – apelował minister.
Podczas swojego przemówienia poinformował także, że w maju zostanie uruchomiona nowa strona internetowa Wojska Polskiego, która będzie przygotowania w oparciu o najnowsze technologie. – Już dziś zapraszam państwa na jej prezentację – dodał minister Błaszczak.
Żołnierz w mediach
Wykład inaugurujący warsztaty wygłosił gen. broni Andrzejczak. – Cieszę się, że są wśród nas zarówno osoby zajmujące się komunikacją na szczeblu centralnym, jak również ludzie z jednostek. Wspólnie zastanówmy się, jak ma wyglądać nowoczesna komunikacja i jakie stawia przed nami wyzwania – mówił szef Sztabu Generalnego. Generał podkreślał, że na wizerunek wojska wpływają nie tylko umiejętności żołnierzy, ale również chęć i motywacja do działania. Zwrócił też uwagę, by w dyskusji o nowoczesnej komunikacji i budowaniu wizerunku nie zapominać o historii i narodowej tożsamości.
W drugiej części spotkania rozpoczęły się dyskusje panelowe. Agnieszka Glapiak, dyrektor Centrum Operacyjnego MON wygłosiła wykład na temat komunikacji zewnętrznej i roli, jaką tu odgrywa Ministerstwo Obrony Narodowej. Uczestnicy dyskutowali o komunikacji strategicznej, bezpieczeństwie informacyjnym w sieci oraz wizerunku żołnierzy, który kreują oni sami w mediach społecznościowych. Kolejny panel dotyczył komunikacji wewnętrznej, głównie sytuacji kryzysowych.
Po południu, podczas panelu pt. „Jak nas widzą, tak nas piszą”, o swoich zawodowych doświadczeniach będą mówić dziennikarze, zajmujący się tematyką wojska i obronności. Jednym z prelegentów jest Maciej Chilczuk, zastępca redaktora naczelnego – sekretarz redakcji portalu polska-zbrojna.pl.
W piątek, drugiego dnia warsztatów uczestnicy omówią przede wszystkim potencjał i zagrożenia związane z mediami społecznościowymi. Zadaniem każdej z grup będzie np. opracowanie planu kampanii obejmującej zagadnienia dotyczące m.in. wizerunku żołnierza, komunikacji wewnętrznej oraz efektywnego wykorzystania narzędzi i kanałów komunikacyjnych.
W spotkaniu poświęconym wizerunkowi armii uczestniczą przedstawiciele Centrum Operacyjnego MON, Dowództw Rodzajów Sił Zbrojnych: Generalnego, Operacyjnego, a także Dowództwa Garnizonu Warszawa, Dowództwa WOT, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Żandarmerii Wojskowej oraz jednostek, akademii wojskowych i szkół podoficerskich.
autor zdjęć: st. chor. sztab. Rafał Mniedło, st. szer. Wojciech Król/CO MON
komentarze