moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Airbus będzie serwisował Casy i Orliki

Przez kolejne cztery lata za remonty i przeglądy samolotów C-295M i PZL-130 Orlik będzie odpowiadać Airbus  Poland S.A.  Umowa na obsługę maszyn została dziś podpisana w Krakowie między komendantem 3 Regionalnej Bazy Logistycznej a prezesem polskiego oddziału Airbusa. Za serwisowanie samolotów armia zapłaci ponad 100 mln zł.

Porozumienie sygnowali płk Mirosław Molik, komendant 3 Regionalnej Bazy Logistycznej w Krakowie, oraz Manuel Heredia Ortiz, prezes zarządu Airbus Poland S.A. i członek zarządu spółki Ivan Valcuende Villacorta. Zawarte dziś porozumienie przedłuża dotychczasową współpracę między armią a konsorcjum Airbus. Poprzednią umowę podpisano w 2015 roku.

– Kontynuujemy współpracę ze spółką Airbus Poland, bo jest to bardzo istotne dla sił zbrojnych. Umowa gwarantuje nam naprawy, obsługę, modyfikacje i eksploatację samolotów na wysokim poziomie sprawności technicznej – mówił płk Molik w Krakowie.

Kontrakt dotyczy czteroletniego serwisowania samolotów transportowych średniego zasięgu C-295M, które stacjonują w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach, oraz szkolnych PZL-130 Orlik z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Za serwis C-295 armia zapłaci 89 milionów złotych, a za konserwację i obsługę Orlików – 12,5 mln złotych.

Spółka Airbus Poland, wchodząca w skład europejskiego konsorcjum Airbus Military, została wybrana w trybie niekonkurencyjnym, z tzw. wolnej ręki, ponieważ ma wyłączne prawa od producenta samolotów na wykonywanie tego rodzaju zadań.

– Jesteśmy wdzięczni za zaufanie, jakim obdarzył nas klient, podpisując tę umowę. Na podstawie porozumienia będziemy nadal zapewniać polskim siłom powietrznym serwisowanie i modernizację floty samolotów C-295, a także usługi umożliwiające eksploatację samolotów szkoleniowych i szkolenie przyszłych pilotów wojskowych – mówi Manuel Heredia Ortiz, prezes zarządu Airbus Poland S.A.

Polskie siły powietrzne dysponują 28 samolotami PZL-130 Orlik. Maszyny stacjonują w Radomiu i służą do szkolenia lotniczego podchorążych Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie. Samoloty są obecnie modernizowane do najwyższego standardu, czyli wersji TC-II Advanced, przez Polskie Zakłady Lotnicze w Warszawie (jest to spółka należąca do Airbus Military). Podpisana w Krakowie umowa o serwisowaniu samolotów dotyczy obsługi technicznej, napraw oraz przeglądów samolotów zgodnie z resursem godzinowym lub kalendarzowym.

Na balickim lotnisku stacjonuje 16 transportowców C-295M. Samoloty wykonują zadania transportowe – przewożąc ludzi i sprzęt – na terenie kraju i w Europie. Zabezpieczają logistycznie także polskie kontyngenty wojskowe. Wykonują również loty o statusie HEAD, czyli z najważniejszymi osobami w państwie.

Zgodnie z umową spółka Airbus Poland będzie udzielała wsparcia technicznego, które ma polegać na wykonywaniu napraw, prac związanych z obsługą oraz niezbędnych modyfikacji, będzie wykonywała także np. malowanie płatowca czy naprawy strukturalne. Airbus jest jedynym właścicielem dokumentacji techniczno-remontowej, na podstawie której powinny być serwisowane samoloty C-295, i już od kilku lat wykonuje ich przeglądy oraz obsługi w Centrum Serwisowym C-295M w Warszawie. Samoloty C-295M podlegają obsłudze okresowej zarówno po osiągnięciu resursu godzinowego, jak i kalendarzowego. W warszawskim Centrum wykonywana jest m.in. najbardziej wymagająca obsługa, tzw. 8Y, czyli po każdych ośmiu latach eksploatacji. Wówczas szczegółowo są sprawdzane wszystkie elementy struktury płatowca oraz instalacje i systemy samolotu. W 2019 roku 8 Baza Lotnictwa Transportowego skieruje do Warszawy cztery samoloty na obsługę 8Y.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek / CC DORSZ, Magdalena Kowalska-Sendek

dodaj komentarz

komentarze


Polskie F-16 w służbie NATO
 
Apache’e na horyzoncie
Sport kształtuje mentalność
Koniec wojny, którego nie znamy
Medycyna na morzu
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Więcej amunicji do Rosomaków
Gra o kapitulację
Pegaz nad Europą
Szabla hubalczyków
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Więcej na mieszkanie za granicą
Początek „Burzy”
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Gdy sekundy decydują o życiu
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Składy wysokiego ryzyka
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ogień z nabrzeża
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Podniebne wsparcie sojuszników
Wspólna wola obrony
Henry Szymanski na tropie prawdy
DriX – towarzysz okrętu
Wiedza na trudne czasy
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Na pomoc po katastrofie
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pierwsza misja Gripenów
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pracowity dyżur Typhoonów
Nowa siła uderzeniowa
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Ukwiał z Gdańska
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Podniebny Pegaz
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Rodzina na wagę złota
Ustawa bliżej żołnierzy
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Więcej polskiego trotylu dla USA
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Poznać rakietowego Homara
Filary bezpieczeństwa
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Walka pod napięciem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO