moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Airbus będzie serwisował Casy i Orliki

Przez kolejne cztery lata za remonty i przeglądy samolotów C-295M i PZL-130 Orlik będzie odpowiadać Airbus  Poland S.A.  Umowa na obsługę maszyn została dziś podpisana w Krakowie między komendantem 3 Regionalnej Bazy Logistycznej a prezesem polskiego oddziału Airbusa. Za serwisowanie samolotów armia zapłaci ponad 100 mln zł.

Porozumienie sygnowali płk Mirosław Molik, komendant 3 Regionalnej Bazy Logistycznej w Krakowie, oraz Manuel Heredia Ortiz, prezes zarządu Airbus Poland S.A. i członek zarządu spółki Ivan Valcuende Villacorta. Zawarte dziś porozumienie przedłuża dotychczasową współpracę między armią a konsorcjum Airbus. Poprzednią umowę podpisano w 2015 roku.

– Kontynuujemy współpracę ze spółką Airbus Poland, bo jest to bardzo istotne dla sił zbrojnych. Umowa gwarantuje nam naprawy, obsługę, modyfikacje i eksploatację samolotów na wysokim poziomie sprawności technicznej – mówił płk Molik w Krakowie.

Kontrakt dotyczy czteroletniego serwisowania samolotów transportowych średniego zasięgu C-295M, które stacjonują w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach, oraz szkolnych PZL-130 Orlik z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Za serwis C-295 armia zapłaci 89 milionów złotych, a za konserwację i obsługę Orlików – 12,5 mln złotych.

Spółka Airbus Poland, wchodząca w skład europejskiego konsorcjum Airbus Military, została wybrana w trybie niekonkurencyjnym, z tzw. wolnej ręki, ponieważ ma wyłączne prawa od producenta samolotów na wykonywanie tego rodzaju zadań.

– Jesteśmy wdzięczni za zaufanie, jakim obdarzył nas klient, podpisując tę umowę. Na podstawie porozumienia będziemy nadal zapewniać polskim siłom powietrznym serwisowanie i modernizację floty samolotów C-295, a także usługi umożliwiające eksploatację samolotów szkoleniowych i szkolenie przyszłych pilotów wojskowych – mówi Manuel Heredia Ortiz, prezes zarządu Airbus Poland S.A.

Polskie siły powietrzne dysponują 28 samolotami PZL-130 Orlik. Maszyny stacjonują w Radomiu i służą do szkolenia lotniczego podchorążych Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie. Samoloty są obecnie modernizowane do najwyższego standardu, czyli wersji TC-II Advanced, przez Polskie Zakłady Lotnicze w Warszawie (jest to spółka należąca do Airbus Military). Podpisana w Krakowie umowa o serwisowaniu samolotów dotyczy obsługi technicznej, napraw oraz przeglądów samolotów zgodnie z resursem godzinowym lub kalendarzowym.

Na balickim lotnisku stacjonuje 16 transportowców C-295M. Samoloty wykonują zadania transportowe – przewożąc ludzi i sprzęt – na terenie kraju i w Europie. Zabezpieczają logistycznie także polskie kontyngenty wojskowe. Wykonują również loty o statusie HEAD, czyli z najważniejszymi osobami w państwie.

Zgodnie z umową spółka Airbus Poland będzie udzielała wsparcia technicznego, które ma polegać na wykonywaniu napraw, prac związanych z obsługą oraz niezbędnych modyfikacji, będzie wykonywała także np. malowanie płatowca czy naprawy strukturalne. Airbus jest jedynym właścicielem dokumentacji techniczno-remontowej, na podstawie której powinny być serwisowane samoloty C-295, i już od kilku lat wykonuje ich przeglądy oraz obsługi w Centrum Serwisowym C-295M w Warszawie. Samoloty C-295M podlegają obsłudze okresowej zarówno po osiągnięciu resursu godzinowego, jak i kalendarzowego. W warszawskim Centrum wykonywana jest m.in. najbardziej wymagająca obsługa, tzw. 8Y, czyli po każdych ośmiu latach eksploatacji. Wówczas szczegółowo są sprawdzane wszystkie elementy struktury płatowca oraz instalacje i systemy samolotu. W 2019 roku 8 Baza Lotnictwa Transportowego skieruje do Warszawy cztery samoloty na obsługę 8Y.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek / CC DORSZ, Magdalena Kowalska-Sendek

dodaj komentarz

komentarze


Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
 
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Metoda małych kroków
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w świętym mieście, część druga
Święto stołecznego garnizonu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Sprawa katyńska à la española
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ameryka daje wsparcie
Gunner, nie runner
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Szybki marsz, trudny odwrót
Zachować właściwą kolejność działań
25 lat w NATO – serwis specjalny
SOR w Legionowie
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO na północnym szlaku
Wojna w świętym mieście, epilog
W Italii, za wolność waszą i naszą
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Kadisz za bohaterów
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Na straży wschodniej flanki NATO
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Rekordziści z WAT
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wytropić zagrożenie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
NATO on Northern Track
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Posłowie dyskutowali o WOT
Zmiany w dodatkach stażowych
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Tragiczne zdarzenie na służbie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Kolejne FlyEye dla wojska
Pod skrzydłami Kormoranów
Pilecki ucieka z Auschwitz
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO