moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska Casa nad Irakiem

Piloci, technicy pokładowi i loadmasterzy, a do tego personel naziemny i samolot transportowy C-295M ruszyli kilka dni temu do Kuwejtu. Lotnicy z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego po raz pierwszy dołączyli do składu Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Iraku. Będą wykonywać loty dla polskich żołnierzy, m.in. wojsk specjalnych, oraz dla sojuszników.

Żołnierze z balickiej jednostki w rejon misji ruszyli kilka dni temu, ale lotnicze zadania wykonywać będą od 1 października. – Żołnierze i samolot transportowy tworzą zespół lotniczy, który jest wzmocnieniem naszego PKW. Lotnicy działać będą nad terenem Iraku w ramach misji „Inherent Resolve” – mówi ppłk Piotr Walatek, rzecznik prasowy Dowództwa Operacyjnego SZ.

Żołnierze 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z podkrakowskich Balic stacjonować będą w wojskowej bazie Al-Jaber na terenie Kuwejtu. W tej samej bazie wcześniej przebywali piloci samolotów wielozadaniowych F-16, którzy prowadzili misje rozpoznawcze nad Irakiem i wzięli udział w operacji wymierzonej przeciwko ISIS, tzw. Inherent Resolve.

Loty z bazy Al-Jaber będą wykonywane w przestrzeni powietrznej Iraku. Samoloty będą także lądować na irackich lotniskach. – Z transportu powietrznego skorzystają przede wszystkim żołnierze zespołów szkoleniowych, wojska specjalne oraz sojusznicy – dodaje ppłk Walatek.

Lotniczy zespół wchodzący w skład PKW tworzy jeden samolot C-295M oraz piloci i technicy pokładowi, a także technicy załadunku, tzw. loadmasterzy. Ponadto do PKW Irak poleciała obsługa techniczna, personel naziemny oraz żołnierze innych specjalności, np. oficer ds. bezpieczeństwa lotów.

– W rejon misji wysłaliśmy doświadczonych pilotów, którzy w powietrzu spędzili tysiące godzin. Załogi mają już doświadczenie w lotach w strefie działań wojennych, m.in. wielokrotnie latali do Afganistanu i stacjonowali tam w ramach PKW – tłumaczy ppłk pil. Sławomir Byliniak, dowódca Grupy Działań Lotniczych z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Poza personelem pokładowym do PKW Irak wysłaliśmy także grupę transportu i załadunku, którą wystawiła Komenda Obsługi Lotniska we Wrocławiu. To specjaliści, których zadaniem będzie przygotowanie do transportu lotniczego ładunków osobowych oraz cargo – uzupełnia oficer.

Dowódcą zespołu lotniczego został mjr pil. Jan Romanek. To pilot z ogromnym doświadczeniem. Jest nie tylko instruktorem, ale także pilotem doświadczalnym, ma za sobą służbę w PKW w Afganistanie. W powietrzu spędził około 5700 godzin. W 2019 roku będzie dowódcą komponentu lotniczego w składzie Sił Odpowiedzi NATO.

Załogi do wyjazdu przygotowywały się od kilku miesięcy, lotnicy przeszli m.in. szkolenie SERE „C”. Zespół lotniczy certyfikowany był w czerwcu 2018 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Historyczna „Wisła”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Noc na „pasku”
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Plan na WAM
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Astronauta w Szkole Orląt
Wisła dopłynęła
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
W hołdzie poległym
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Kolejne AW149 nadlatują
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Najdłuższa noc
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Przełomowy czas dla WZL-2
Polski Rosomak dalej w produkcji
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Koniec bezkarności floty cieni?
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Niebo pod osłoną
Mundurowi z benefitami
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
„Burza” nabiera kształtów
Combat 56 u terytorialsów
Sojusznicza obrona
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Wojsko ma swojego satelitę!
Dzień wart stu lat
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Paczka dla bohatera już w drodze!
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Piątka z czwartego wozu
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
The Taste of Military Service
Snowboardzistka i pływacy na medal
Przygotowani na każdy scenariusz
Odpalili K9 Thunder
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Kto zostanie Asem Sportu?
Panczeniści na podium w Hamar
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Gdy ucichnie artyleria
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Gala Boksu na Bemowie
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Pancerniacy jadą na misję
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO