moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska Casa nad Irakiem

Piloci, technicy pokładowi i loadmasterzy, a do tego personel naziemny i samolot transportowy C-295M ruszyli kilka dni temu do Kuwejtu. Lotnicy z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego po raz pierwszy dołączyli do składu Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Iraku. Będą wykonywać loty dla polskich żołnierzy, m.in. wojsk specjalnych, oraz dla sojuszników.

Żołnierze z balickiej jednostki w rejon misji ruszyli kilka dni temu, ale lotnicze zadania wykonywać będą od 1 października. – Żołnierze i samolot transportowy tworzą zespół lotniczy, który jest wzmocnieniem naszego PKW. Lotnicy działać będą nad terenem Iraku w ramach misji „Inherent Resolve” – mówi ppłk Piotr Walatek, rzecznik prasowy Dowództwa Operacyjnego SZ.

Żołnierze 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z podkrakowskich Balic stacjonować będą w wojskowej bazie Al-Jaber na terenie Kuwejtu. W tej samej bazie wcześniej przebywali piloci samolotów wielozadaniowych F-16, którzy prowadzili misje rozpoznawcze nad Irakiem i wzięli udział w operacji wymierzonej przeciwko ISIS, tzw. Inherent Resolve.

Loty z bazy Al-Jaber będą wykonywane w przestrzeni powietrznej Iraku. Samoloty będą także lądować na irackich lotniskach. – Z transportu powietrznego skorzystają przede wszystkim żołnierze zespołów szkoleniowych, wojska specjalne oraz sojusznicy – dodaje ppłk Walatek.

Lotniczy zespół wchodzący w skład PKW tworzy jeden samolot C-295M oraz piloci i technicy pokładowi, a także technicy załadunku, tzw. loadmasterzy. Ponadto do PKW Irak poleciała obsługa techniczna, personel naziemny oraz żołnierze innych specjalności, np. oficer ds. bezpieczeństwa lotów.

– W rejon misji wysłaliśmy doświadczonych pilotów, którzy w powietrzu spędzili tysiące godzin. Załogi mają już doświadczenie w lotach w strefie działań wojennych, m.in. wielokrotnie latali do Afganistanu i stacjonowali tam w ramach PKW – tłumaczy ppłk pil. Sławomir Byliniak, dowódca Grupy Działań Lotniczych z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Poza personelem pokładowym do PKW Irak wysłaliśmy także grupę transportu i załadunku, którą wystawiła Komenda Obsługi Lotniska we Wrocławiu. To specjaliści, których zadaniem będzie przygotowanie do transportu lotniczego ładunków osobowych oraz cargo – uzupełnia oficer.

Dowódcą zespołu lotniczego został mjr pil. Jan Romanek. To pilot z ogromnym doświadczeniem. Jest nie tylko instruktorem, ale także pilotem doświadczalnym, ma za sobą służbę w PKW w Afganistanie. W powietrzu spędził około 5700 godzin. W 2019 roku będzie dowódcą komponentu lotniczego w składzie Sił Odpowiedzi NATO.

Załogi do wyjazdu przygotowywały się od kilku miesięcy, lotnicy przeszli m.in. szkolenie SERE „C”. Zespół lotniczy certyfikowany był w czerwcu 2018 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowy bus do szczęścia
Dzień wart stu lat
Żołnierze pomagają w akcji na torach
„Zamek” pozostał bezpieczny
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
W gotowości, czyli cywile na poligony
„Road Runner” w Libanie
Marynarze podjęli wyzwanie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ogień z Leopardów na Łotwie
Studenci ewakuowali szpital
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Dywersja na kolei. Są dowody
Elementy Wisły testowane w USA
Wojsko na Horyzoncie
Dostawa Homarów-K
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Horyzont” przeciw dywersji
Nieoceniona siła edukacji
Gdy ucichnie artyleria
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ułani szturmowali okopy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Niebo pod osłoną
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Mundurowi z benefitami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
My, jedna armia
Is It Already War?
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Razem na ratunek
Drony w szkołach
Sukces Polaka w biegu z marines
Merops wdrażany natychmiast
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kapral Bartnik mistrzem świata
Plan na WAM
Pilica w linii
Dodatkowe zapory
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Militarne Schengen
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Polski „Wiking” dla Danii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO