moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska Casa nad Irakiem

Piloci, technicy pokładowi i loadmasterzy, a do tego personel naziemny i samolot transportowy C-295M ruszyli kilka dni temu do Kuwejtu. Lotnicy z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego po raz pierwszy dołączyli do składu Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Iraku. Będą wykonywać loty dla polskich żołnierzy, m.in. wojsk specjalnych, oraz dla sojuszników.

Żołnierze z balickiej jednostki w rejon misji ruszyli kilka dni temu, ale lotnicze zadania wykonywać będą od 1 października. – Żołnierze i samolot transportowy tworzą zespół lotniczy, który jest wzmocnieniem naszego PKW. Lotnicy działać będą nad terenem Iraku w ramach misji „Inherent Resolve” – mówi ppłk Piotr Walatek, rzecznik prasowy Dowództwa Operacyjnego SZ.

Żołnierze 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z podkrakowskich Balic stacjonować będą w wojskowej bazie Al-Jaber na terenie Kuwejtu. W tej samej bazie wcześniej przebywali piloci samolotów wielozadaniowych F-16, którzy prowadzili misje rozpoznawcze nad Irakiem i wzięli udział w operacji wymierzonej przeciwko ISIS, tzw. Inherent Resolve.

Loty z bazy Al-Jaber będą wykonywane w przestrzeni powietrznej Iraku. Samoloty będą także lądować na irackich lotniskach. – Z transportu powietrznego skorzystają przede wszystkim żołnierze zespołów szkoleniowych, wojska specjalne oraz sojusznicy – dodaje ppłk Walatek.

Lotniczy zespół wchodzący w skład PKW tworzy jeden samolot C-295M oraz piloci i technicy pokładowi, a także technicy załadunku, tzw. loadmasterzy. Ponadto do PKW Irak poleciała obsługa techniczna, personel naziemny oraz żołnierze innych specjalności, np. oficer ds. bezpieczeństwa lotów.

– W rejon misji wysłaliśmy doświadczonych pilotów, którzy w powietrzu spędzili tysiące godzin. Załogi mają już doświadczenie w lotach w strefie działań wojennych, m.in. wielokrotnie latali do Afganistanu i stacjonowali tam w ramach PKW – tłumaczy ppłk pil. Sławomir Byliniak, dowódca Grupy Działań Lotniczych z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Poza personelem pokładowym do PKW Irak wysłaliśmy także grupę transportu i załadunku, którą wystawiła Komenda Obsługi Lotniska we Wrocławiu. To specjaliści, których zadaniem będzie przygotowanie do transportu lotniczego ładunków osobowych oraz cargo – uzupełnia oficer.

Dowódcą zespołu lotniczego został mjr pil. Jan Romanek. To pilot z ogromnym doświadczeniem. Jest nie tylko instruktorem, ale także pilotem doświadczalnym, ma za sobą służbę w PKW w Afganistanie. W powietrzu spędził około 5700 godzin. W 2019 roku będzie dowódcą komponentu lotniczego w składzie Sił Odpowiedzi NATO.

Załogi do wyjazdu przygotowywały się od kilku miesięcy, lotnicy przeszli m.in. szkolenie SERE „C”. Zespół lotniczy certyfikowany był w czerwcu 2018 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Pierwsze Rosomaki w Załuskach
My, jedna armia
Mundurowi z benefitami
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kosmiczna wystawa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Sukces Polaka w biegu z marines
Im ciemniej, tym lepiej
Dywersja na kolei. Są dowody
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Dodatkowe zapory
Marynarze podjęli wyzwanie
Dzień wart stu lat
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Czy to już wojna?
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Mity i manipulacje
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Gdy ucichnie artyleria
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Plan na WAM
Awanse w dniu narodowego święta
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowy bus do szczęścia
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Kaman – domknięcie historii
Ułani szturmowali okopy
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Dostawa Homarów-K
Is It Already War?
Ogień z Leopardów na Łotwie
Merops wdrażany natychmiast
Torpeda w celu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
„Zamek” pozostał bezpieczny
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Road Runner” w Libanie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Nowe zasady dla kobiet w armii
Standardy NATO w Siedlcach
Polski „Wiking” dla Danii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO