moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowoczesne Orliki

Przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON oraz PZL Okęcie podpisali we wtorek umowę na modernizację 12 samolotów PZL-130 Orlik. Dzięki temu szkolenie pilotów ma być efektywniejsze, a eksploatacja maszyn – tańsza. Pierwszy samolot ma być gotowy w kwietniu 2019 roku. Wartość kontraktu to 186 milionów złotych.


Umowę na modernizację 12 samolotów PZL-130 Orlik podpisał dziś pułkownik Dariusz Pluta, szef Inspektoratu Uzbrojenia i Manuel Heredia, prezes i dyrektor generalny PZL Okęcie. – Orliki będą mogły teraz służyć polskim lotnikom, będziemy mogli jeszcze efektywniej szkolić polskich lotników – mówił Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w ministerstwie obrony narodowej.

Wiceminister podkreślał, że umowa jest podpisywana w rodzimej firmie, a jej udziałowcem jest między innymi Polska Grupa Zbrojeniowa. – Zakłady, które mieszczą się na Okęciu są polskie, płacą podatki w Polsce i pracują w nich polscy pracownicy. – Traktujemy ten zakład jako nasz, mamy nadzieję, że będzie się rozwijał w przyszłości. Życzę powodzenia i mam nadzieję, że ten kontrakt zostanie sprawnie zrealizowany i będzie służył polskiej armii – zaznaczył.

Zawarta dziś umowa dotyczy 12 samolotów PZL-130 Orlik. Maszyny mają zostać zmodernizowane do wersji TC-II Advanced. Jak mówił dziś Władysław Skorski z PZL Okęcie, zostaną wyposażone w nowe skrzydła i zmodyfikowany kadłub, łoże silnika, owiewkę, a także w silnik PTA6-25C Pratt & Whitney Canada o mocy 559 kW i śmigła Hartzell z czterema łopatami. Zmieni się także kabina pilotów. Pojawi się w niej cyfrowe oprzyrządowanie zarówno dla ucznia jak i instruktora. Wśród wymienionych elementów będą wyświetlacze parametrów lotu, pracy silnika, radiostacje korespondencyjne, instalacje systemu ostrzegania o zbliżającym się terenie oraz system ostrzegania o ruchu lotniczym i unikania kolizji. Podczas prac zostanie także wymienione całe okablowanie samolotu, instalacje elektryczne oraz klimatyzacja.

Pierwszy samolot ma być gotowy w kwietniu 2019 roku, a kolejne, mają wracać do polskich sił zbrojnych co dwa miesiące. Modernizacja ma zakończyć się w październiku 2020 roku.

Wartość kontraktu to 186 mln zł. Jak zaznaczał Bartosz Kownacki, jest to bardzo dobra cena. – Długo negocjowaliśmy tę umowę. To, że posiadamy pieniądze na modernizację, nie oznacza, że nie musimy się targować – podsumował.

PZL-130 Orlik to polski samolot szkoleniowy. Obecnie 28 tego typu maszyn znajduje się na wyposażeniu 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Za ich sterami zasiadają studenci Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Następnie podchorążowie przesiadają się do samolotów przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego AJT, a finalnie – do myśliwców F-16.

16 z 28 samolotów Orlik zostało zmodernizowanych kilka lat temu. Unowocześnienie samolotów do wersji Garmin II dotyczyło tych samych elementów, jednak podczas prac nad wersją TC-II Advanced, mają zostać wykorzystane nowocześniejsze rozwiązania.

MM

autor zdjęć: mjr Robert Siemaszko/CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Mark Rutte pokieruje NATO
 
Szkolenie na miarę czasów
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Olimp gotowy na igrzyska!
Szkolenie do walk w mieście
Biało-czerwona nad Wilnem
Serwis bliżej domu
Jak usprawnić działania służb na granicy
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Szpital u „Troski”
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Czujemy się tu jak w rodzinie
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Spadochroniarze na warcie w UE
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Prezydent Zełenski w Warszawie
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Walka – tak, ale tylko polityczna
Spędź wakacje z wojskiem!
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Strzelnice dla specjalsów
Polsko-litewskie konsultacje
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
RBN przed szczytem NATO
Ostatnia niedziela…
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Pancerny sznyt
Za zdrowie utracone na służbie
Śmierć przyszła po wojnie
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Pancerniacy trenują cywilów
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Oczy na Kijów
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Lato pod wodą
Wsparcie MON-u dla studentów
Roczny dyżur spadochroniarzy
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO