Przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON oraz PZL Okęcie podpisali we wtorek umowę na modernizację 12 samolotów PZL-130 Orlik. Dzięki temu szkolenie pilotów ma być efektywniejsze, a eksploatacja maszyn – tańsza. Pierwszy samolot ma być gotowy w kwietniu 2019 roku. Wartość kontraktu to 186 milionów złotych.
Umowę na modernizację 12 samolotów PZL-130 Orlik podpisał dziś pułkownik Dariusz Pluta, szef Inspektoratu Uzbrojenia i Manuel Heredia, prezes i dyrektor generalny PZL Okęcie. – Orliki będą mogły teraz służyć polskim lotnikom, będziemy mogli jeszcze efektywniej szkolić polskich lotników – mówił Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w ministerstwie obrony narodowej.
Wiceminister podkreślał, że umowa jest podpisywana w rodzimej firmie, a jej udziałowcem jest między innymi Polska Grupa Zbrojeniowa. – Zakłady, które mieszczą się na Okęciu są polskie, płacą podatki w Polsce i pracują w nich polscy pracownicy. – Traktujemy ten zakład jako nasz, mamy nadzieję, że będzie się rozwijał w przyszłości. Życzę powodzenia i mam nadzieję, że ten kontrakt zostanie sprawnie zrealizowany i będzie służył polskiej armii – zaznaczył.
Zawarta dziś umowa dotyczy 12 samolotów PZL-130 Orlik. Maszyny mają zostać zmodernizowane do wersji TC-II Advanced. Jak mówił dziś Władysław Skorski z PZL Okęcie, zostaną wyposażone w nowe skrzydła i zmodyfikowany kadłub, łoże silnika, owiewkę, a także w silnik PTA6-25C Pratt & Whitney Canada o mocy 559 kW i śmigła Hartzell z czterema łopatami. Zmieni się także kabina pilotów. Pojawi się w niej cyfrowe oprzyrządowanie zarówno dla ucznia jak i instruktora. Wśród wymienionych elementów będą wyświetlacze parametrów lotu, pracy silnika, radiostacje korespondencyjne, instalacje systemu ostrzegania o zbliżającym się terenie oraz system ostrzegania o ruchu lotniczym i unikania kolizji. Podczas prac zostanie także wymienione całe okablowanie samolotu, instalacje elektryczne oraz klimatyzacja.
Pierwszy samolot ma być gotowy w kwietniu 2019 roku, a kolejne, mają wracać do polskich sił zbrojnych co dwa miesiące. Modernizacja ma zakończyć się w październiku 2020 roku.
Wartość kontraktu to 186 mln zł. Jak zaznaczał Bartosz Kownacki, jest to bardzo dobra cena. – Długo negocjowaliśmy tę umowę. To, że posiadamy pieniądze na modernizację, nie oznacza, że nie musimy się targować – podsumował.
PZL-130 Orlik to polski samolot szkoleniowy. Obecnie 28 tego typu maszyn znajduje się na wyposażeniu 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Za ich sterami zasiadają studenci Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Następnie podchorążowie przesiadają się do samolotów przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego AJT, a finalnie – do myśliwców F-16.
16 z 28 samolotów Orlik zostało zmodernizowanych kilka lat temu. Unowocześnienie samolotów do wersji Garmin II dotyczyło tych samych elementów, jednak podczas prac nad wersją TC-II Advanced, mają zostać wykorzystane nowocześniejsze rozwiązania.
autor zdjęć: mjr Robert Siemaszko/CO MON
komentarze