moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Chętni na dostawę Mustanga

Aż jedenastu chętnych – występujących jako pojedyncze firmy lub składające się z kilku podmiotów konsorcja – zgłosiło się do udziału w przetargu na dostawę dla polskiej armii ponad 1712 pojazdów osobowo-terenowych o kryptonimie „Mustang”. To już trzecie postępowanie w tej sprawie. Pierwsze, ogłoszone w 2015 roku, unieważniono latem 2017, a drugie w czerwcu 2018 roku.

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 t, muszą posiadać napęd na obie osie – choć nie musi on być stały, a może być tylko na tylną oś z dołączanym napędem na oś przednią. Prześwit osi nie może być mniejszy niż 220 mm, a głębokość pokonywanej przeszkody wodnej, którą można przejechać bez specjalnych przygotowań to pół metra.

Jeśli chodzi o liczbę pasażerów, to jest ona uzależniona od wersji pojazdu. W przypadku nieopancerzonej, musi być ich co najmniej sześciu plus kierowca i tona ładunku. W wersji opancerzonej (odpornej na wybuchy min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych co najmniej poziomu 1. według STANAG 4569), muszą być co najmniej cztery i minimum 600 kg ładunku.

Latem wojsko po raz trzeci ogłosiło przetarg na dostawę pojazdów, które mają zastąpić w polskiej armii wysłużone Honkery. Tym razem chcemy kupić 900 sztuk (859 nieopancerzonych i 41 opancerzonych) oraz 812 sztuk jako zamówienie opcjonalne.

Chęć uczestnictwa w przetargu zgłosiło 11 podmiotów występujących jako pojedyncze firmy lub konsorcja składające się z kilku podmiotów: TEAM Marek Pasierbski oraz TEAM Marek Pasierbski Sp. z o.o.; SVOS spol. s r.o.; AMZ-Kutno S.A.; AUTOBOX Innovations Sp. z o.o. S.k.  oraz Auto Special Sp. z o.o.; DEMARKO Sp. z o.o., Multimotors oraz Franz Achleitner Farzeugbau und Raifenzentrum GmBH; SKB Drive TECH S.A. oraz Global Fleet Sales LLC; KAFAR Bartłomiej Sztukiert, HIBNERYT Sp. z o.o. oraz Benepol Sp. z o.o.; Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.; MARVEL Sp. z o.o. oraz ITS Solutions Sp. z o.o.; H. Cegielski-Poznań S.A.; URO Vehiculos Especiales S.A.; Zamet Głowno Adam Pruski i Zdzisław Łuczak Sp. J. oraz Dom Samochodowy Germaz Sp. z o.o.

Obecnie Inspektorat Uzbrojenia MON ocenia złożone oferty i w najbliższych dniach wyśle – do podmiotów, które spełnią stawiane przez resort obrony i polską armię warunki formalne – zaproszenie do składania ofert ostatecznych. Jak informują przedstawiciele IU MON, wart kilkaset milionów złotych kontrakt ze zwycięzcą przetargu może zostać podpisany na przełomie roku.

Dlaczego wojsko musiało ogłosić aż trzy przetargi na pozyskanie Mustangów? Powodem są zbyt wygórowane żądania finansowe oferentów. W pierwszym przetargu, ogłoszonym w 2015 roku, jedyny podmiot, który złożył wiążącą ofertę – konsorcjum PGZ i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania – oczekiwał za 882 pojazdy aż 2 mld zł.

Podobnie było w drugim przetargu, ogłoszonym w lipcu 2017 roku. Jedyny oferent – konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego z Warszawy (lider) i Concept Sp. z o.o. z Bielska-Białej, również chciał więcej, niż mogło na zakup przeznaczyć MON. – Wykonawca zadeklarował wykonanie przedmiotu zamówienia za całkowitą wartość 524 mln zł. Oferowana cena przewyższa o około 119 proc. kwotę, którą zamawiający zamierzał wtedy przeznaczyć na realizację zamówienia, tj. 239 mln zł – wyjaśniał Paweł Mączka, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1540218300
Albo wojsko zamawia samochody opancerzone, albo niech nie zawraca sobie głowy. Taki nieopancerzony Honker to nieporozumienie w armii.
6D-7A-56-E6

Arteterapia dla weteranów
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Gdy ucichnie artyleria
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Abolicja dla ochotników
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Zasiać strach w szeregach wroga
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Ułani szturmowali okopy
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Standardy NATO w Siedlcach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Kosmiczna wystawa
Czy to już wojna?
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Mity i manipulacje
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Starcie pancerniaków
Plan na WAM
Kaman – domknięcie historii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Grecka walka z sabotażem
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Marynarze podjęli wyzwanie
Sportowcy na poligonie
Polski „Wiking” dla Danii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Wellington „Zosia” znad Bremy
Sukces Polaka w biegu z marines
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Im ciemniej, tym lepiej
Nowe zasady dla kobiet w armii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Święto wolnej Rzeczypospolitej
„Road Runner” w Libanie
Jesteśmy dziećmi wolności
OPW budują świadomość obronną
Awanse w dniu narodowego święta
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pięściarska uczta w Suwałkach
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Mundurowi z benefitami
Ku wiecznej pamięci
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Torpeda w celu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szef MON-u z wizytą we Włoszech

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO