moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowcowe zlecenie warte setki miliardów dolarów

Prędkość ponad 500 km/h i możliwość transportu 12 żołnierzy w pełnym ekwipunku – to podstawowe wymagania amerykańskiej armii wobec śmigłowca, który ma zastąpić ikonę tamtejszych jednostek aeromobilnych, czyli maszyny UH-60 Black Hawk. Obecnie największe szanse w wyścigu o wielomiliardowy kontrakt ma zmiennowirnikowiec V-280 Valor.

Amerykańskie siły zbrojne mają największą na świecie liczbę śmigłowców – prawie 5 tys., ale mają również najwięcej ich typów – około 30. To efekt daleko posuniętej specjalizacji poszczególnych rodzajów wojsk. Osobne konstrukcje ma bowiem nie tylko US Army (wojska lądowe), ale również siły powietrzne (Air Force), marynarka wojenna (Navy) oraz marines (US Marine Corps) i siły specjalne. Ponieważ posiadanie tak wielu odmian śmigłowców znacząco zwiększa koszty utrzymania (części, serwis, naprawy), kilka lat temu Pentagon postanowił, że nowe typy wiropłatów (mające od 2025 roku zastępować obecnie używane konstrukcje) będą maszynami uniwersalnymi dla wszystkich rodzajów wojsk.

Program ich opracowania, który otrzymał nazwę Joint Multi-Role (JMR) zakłada skonstruowanie pięciu typów śmigłowców: JMR Light (najlżejsze) – mają zastąpić w służbie m.in. maszyny OH-58 Kiowa; JMR Medium-Light (średnio-lekkie); JMR Medium Utility (średnie) – zastąpiłyby m.in. UH-60 Black Hawk oraz AH-64 Apache; JMR Heavy (ciężkie transportowe) – mające zastąpić w służbie CH-47 Chinook; JMR Ultra (superciężkie transportowe) – stanowiłyby alternatywę dla samolotów transportowych C-130J lub Airbus A400M.

Z racji planowanych tak dużych zakupów – około 4 tys., największą uwagę zbrojeniowych koncernów przyciąga projekt JMR Medium Utility. Nad maszyną, która ma zastąpić ikonę amerykańskich sił powietrznych, czyli UH-60 Black Hawk, pracują wszystkie liczące się koncerny lotnicze zza oceanu. Boeing i Sikorsky Aircraft (obecnie część Lockheed Martin) nad modelem SB-1 Defiant, a Bell nad zmiennowirnikowcem V-280 Valor.

I to właśnie ta druga firma jest obecnie bliżej w wyścigu o liczone w setkach miliardów zlecenie dla amerykańskiej armii. W przeciwieństwie bowiem do konkurencji, która jest na etapie budowy prototypu, a który być może (tak zapewniają przedstawiciele firm Boeing i Sikorsky) będzie oblatany na przełomie 2018 i 2019 roku, Bell swoją maszynę już testuje w powietrzu.


Film: Bell

V-280 Valor to zmiennowirnikowiec, czyli konstrukcja, której wirniki mogą się obracać w pionie, zmieniając śmigłowiec w samolot. – Valor będzie przełomem w segmencie statków powietrznych pionowego startu i będzie wykorzystywany we wszelkich wymagających misjach, jakie będą wykonywać nasze siły zbrojne – przekonywał Mitch Snyder, prezes Bell Helicopter, podczas pionierskiego oblotu maszyny w grudniu 2017 roku. Podkreślał, że V-280 będzie nie tylko prawie dwa razy szybszy od obecnie używanych śmigłowców US Army, ale również będzie miał dwa razy większy zasięg, co znacząco podniesie możliwości operacyjne armii.

Jak podkreślają konstruktorzy V-280, w Valorze, w odróżnieniu od już będącego na wyposażeniu amerykańskiej armii zmiennopłata V-22 Osprey, poruszają się tylko śmigła, a nie cała gondola silnika. Dzięki temu strzelcy pokładowi mają mieć lepsze pole ostrzału, a żołnierze desantu nie będą narażeni na gazy wylotowe z silników. Prototypowy V-280 przechodzi obecnie zakładowe testy i próby. 7 lutego br. za jego sterami zasiadł pilot z amerykańskiej armii. Na bazie zebranych wniosków i doświadczeń Bell planuje pod koniec roku zbudować ulepszoną wersję Valora.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: bellhelicopter.com

dodaj komentarz

komentarze


Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
 
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Głos z katyńskich mogił
Prawda o zbrodni katyńskiej
Zmiany w dodatkach stażowych
Front przy biurku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, część druga
Odstraszanie i obrona
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Ramię w ramię z aliantami
Kolejne FlyEle dla wojska
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Sandhurst: końcowe odliczanie
Przygotowania czas zacząć
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Barwy walki
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Kadisz za bohaterów
25 lat w NATO – serwis specjalny
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
SOR w Legionowie
Rakiety dla Jastrzębi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ocalały z transportu do Katynia
Szarża „Dragona”
Optyka dla żołnierzy
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO on Northern Track
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Sprawa katyńska à la española
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Zbrodnia made in ZSRS
Mundury w linii... produkcyjnej
NATO na północnym szlaku
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
V Korpus z nowym dowódcą
Święto stołecznego garnizonu
Charge of Dragon
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na straży wschodniej flanki NATO
Szpej na miarę potrzeb
Wojna w świętym mieście, epilog
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Zachować właściwą kolejność działań
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Strażacy ruszają do akcji
Wojna w świętym mieście, część trzecia
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO