moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Posłowie o przemyśle stoczniowym

Sytuacja polskiego przemysłu stoczniowego jest lepsza niż była, ale jeszcze przed nami dużo pracy – mówił wiceminister obrony Bartosz Kownacki w Sejmie. Na wspólnym posiedzeniu komisji obrony oraz gospodarki morskiej rząd przedstawił posłom stan sektora stoczniowego. Przedstawiciele MON zapowiedzieli, że w najbliższym czasie wojsko zamówi 19 nowych okrętów wojennych. 

Dyskusja o sytuacji polskiego przemysłu stoczniowego zajęła posłom kilka godzin. – Największym problemem jest gigantyczne zadłużenie tego sektora. Wynosi ono obecnie około 500 mln złotych. Rozwiązaniem jest konsolidacja aktywów stoczniowych w jeden podmiot – mówił Konrad Konefał, prezes spółki PGZ Stocznia Wojenna, który w imieniu ministra obrony przedstawiał sytuację państwowych stoczni. Podporządkowana MON Polska Grupa Zbrojeniowa zarządza aż dwiema polskimi stoczniami: gdyńską Nautą, szczecińską Gryfią, a niedługo przejmie kontrolę nad Stocznią Marynarki Wojennej.

Konefał zapewnił posłów z Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, że konsolidacja kapitałowa spółek stoczniowych pod marką Polskiej Grupy Zbrojeniowej nie oznacza połączenia państwowych stoczni w jeden podmiot. – Tego absolutnie nie zakładamy. Nauta, Gryfia i Stocznia Marynarki Wojennej powinny działać razem, ale nie jako jedna firma – podkreślił Konefał.

Prezes PGZ Stocznia Wojenna mówił, że stocznie należące do Grupy realizują obecnie wiele kontraktów. – Najważniejsze to umowa dla stoczni w Gdyni dotycząca budowy okrętu wojennego ratownik, a dla stoczni ze Szczecina promu pasażersko-samochodowego. To projekty o podobnej wartości i o podobnym strategicznym znaczeniu – komentował.

O tym, że kolejne kontrakty dla krajowych stoczni to tylko kwestia czasu, przekonywał posłów wiceminister obrony Bartosz Kownacki. Poinformował, że w ostatnich dwóch latach MON złożyło w stoczniach krajowych zlecenia o wartości prawie 800 mln złotych, z czego zdecydowana większość, bo około 590 mln złotych, trafiła do spółek państwowych.

Najbliższe lata mają być jeszcze lepsze dla przemysłu stoczniowego. – Przed nami realizacja największego, bo wycenianego na około 10 mld złotych, kontraktu na nowe okręty podwodne. Choć wykonawcą będzie podmiot zagraniczny: niemiecki, francuski bądź szwedzki, to robimy wszystko, aby jak najwięcej zleceń dotyczących tego projektu skierować do polskich stoczni – zapewnił Kownacki.

Płk Karol Dymanowski, dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON, wyjaśnił, że w najbliższych dwóch latach MON chce zamówić aż 19 nowych jednostek wojennych. – Poza wspomnianymi już okrętami podwodnymi, mają to być m.in. kolejne Kormorany, Ratowniki, okręt wsparcia logistycznego Bałtyk, zbiornikowiec paliwowy Supply, a także mniejsze konstrukcje – wymienił płk Dymanowski.

MON chce również przywracać sprawność jednostkom, które są obecnie użytkowane. Jak wyjaśniał generał brygady Dariusz Łukowski, szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych RP, instytucji, która nadzoruje remonty wojskowego sprzętu, w tym roku na naprawy okrętów przewidziano 322 mln zł. W kolejnych latach sumy mają być podobne. Wiceminister Bartosz Kownacki dodał, że dzięki procedurze przetargowej polegającej na wyłączeniu prawa zamówień publicznych ze względu na podstawowy interes bezpieczeństwa państwa, około 90% tych zamówień ma trafiać do państwowych spółek.

Takie plany zdecydowanie skrytykowała opozycja. – Nie rozumiem, dlaczego odbudowywanie potencjału państwowych stoczni ma odbywać się poprzez projekty, które nie są konkurencyjne – komentował Czesław Mroczek, były wiceminister obrony, sugerując, że więcej zleceń powinno być dostępnych również dla prywatnych firm.

Parlamentarną debatę zakończyły wyjaśnienia przedstawicieli PGZ na temat niedawnych wypadków w państwowych stoczniach – przewrócenia się jednego z remontowanych okrętów oraz pożaru na okręcie podwodnym ORP „Orzeł”.

– Sytuacja polskiego przemysłu stoczniowego jest lepsza niż była, ale wymaga jeszcze dużo pracy. Czegoś, co było w Polsce niszczone przez 25 lat, nie da się od razu, za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, naprawić – stwierdził Kownacki.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~boss oksywie
1509030120
ha ha 19 nowych okretow a 1 buduja juz 16 lat tylko potrafia emerytom tego resortu zabierac prawo do korzystania z obiektow sportowych tego resortu ,chca z nas zrobic Kiepskich Ferdkow na czas ,,W,,
96-B4-81-A7

Czołgiści w ogniu
Pożegnanie z Columbią
Rekompensaty na nowych zasadach
Orlik na Alfę
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Krok ku niezależności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Największy transport Abramsów w tym roku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Hekatomba na Woli
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Husarz z polskim instruktorem
Brytyjczycy żegnają Malbork
Debiut polskich Patriotów
Cios w plecy
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
17 września 1939. Nigdy więcej
Zwycięska batalia o stolicę
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wielkie zbrojenia za Odrą
NATO – jesteśmy z Polską
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Brytyjczycy na wschodniej straży
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Święto Wojsk Lądowych
Kurs dla najlepszych w SERE
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
„Road Runner” w Libanie
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
W poszukiwaniu majora Serafina
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Defendery skompletowane
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Black Hawki nad Warszawą
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Z najlepszymi na planszy
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO