moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugi G550 w Polsce

Flota do przewozu najważniejszych osób w państwie ma drugi samolot. Dziś do Bydgoszczy przyleciał Gulfstream G550. Będzie nosił imię gen. Kazimierza Pułaskiego. – To świetny pomysł. Wyprodukowany w Ameryce samolot będzie służył Polsce. A Pułaski jest bohaterem obu tych krajów – podkreśla prof. dr hab. Józef Wieczorek, ambasador RP w Waszyngtonie.




Tuż po 9.30, po trwającym nieco ponad 8 godzin locie, na lotnisku w Bydgoszczy wylądował drugi z zamówionych w ubiegłym roku samolotów pasażerskich Gulfstream G550. Maszyna po krótkim kołowaniu po płycie lotniska zatrzymała się przed hangarami należącymi do Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Tam, w asyście tłumów bydgoszczan, odbyła się uroczystość nadania jej nazwy wyróżniającej.

Zgodnie z decyzją MON, samolot – podobnie jak wszystkie kupione niedawno maszyny do przewozu najważniejszych osób w państwie – otrzymał imię bohatera walk o niepodległość naszego kraju. W jego przypadku wybór padł na osobę generała Kazimierza Pułaskiego.

Prof. dr hab. Józef Wieczorek, ambasador RP w Waszyngtonie nie ma wątpliwości, że to świetny wybór. – Wyprodukowany w Ameryce samolot będzie służył Polsce. A Pułaski jest bohaterem obu tych krajów. Walczył o niepodległość Polski i o niepodległość Ameryki – wyjaśniał. Dodał także, że generał Pułaski jest jedną z nielicznych osób, które zostały wyróżnione przez Amerykanów honorowym obywatelstwem tego kraju.

– Dzięki niesamowitej determinacji ministra obrony narodowej, pana Antoniego Macierewicza, Polska po ponad dwudziestu latach zaczyna odbudowę floty samolotów do przewozu najważniejszych osób w Państwie. W czerwcu w Warszawie witaliśmy pierwszy z samolotów małych, „Księcia Józefa Poniatowskiego”. Dzisiaj przyleciał drugi egzemplarz, nazwany „Generał Kazimierz Pułaski”. Tym samym, symbolicznie zamknęliśmy to postępowanie – mówi minister. – Państwo Polskie ma dwa najnowocześniejsze i najbezpieczniejsze samoloty na świecie, które dodatkowo będą serwisowane w Polsce w państwowych zakładach w Bydgoszczy. W październiku natomiast spodziewamy się przylotu pierwszego z trzech zakupionych samolotów średnich – Boeinga – dodaje.

Matką chrzestną nowej maszyny 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie, została por. Magdalena Kozak, lekarz ratunkowy z 2 grupy poszukiwawczo-ratowniczej z Mińska Mazowieckiego. Zgodnie z tradycją oficer wypowiedziała dziś słowa „Ku chwale polskich skrzydeł nadaje ci imię generał Kazimierz Pułaski”. Por. Kozak , która ma na swoim koncie ponad 300 skoków ze spadochronem i jest weteranem VII i XII zmiany misji PKW w Afganistanie, nie kryła wzruszenia. – To dla mnie ogromny zaszczyt, że poproszono mnie o bycie matką chrzestną nowego rządowego samolotu – mówiła.

Po uroczystości, z nowym samolotem dla VIP-ów mogli zapoznać się goście uroczystości.

Na konferencji prasowej minister Kownacki powiedział, że MON liczy, że decyzja o serwisowaniu G550 w Bydgoszczy wpłynie na rządy innych państw, aby wybrały Polskę jako miejsce serwisowania swoich maszyn, zamiast wysyłać je do Stanów Zjednoczonych.

Po kilku godzinach pobytu w Bydgoszczy „Gen. Kazimierz Pułaski” odleciał do miejsca macierzystego stacjonowania, czyli Warszawy.

Przetarg na zakup dwóch małych – czyli zabierających na pokład do 16 pasażerów – samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie, został ogłoszony w sierpniu 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęło dwóch producentów – francuska firma Dassault Aviation oraz amerykański koncern General Dynamics. Po otwarciu ofert okazało się, że francuska oferta nie spełnia wymogów formalnych – nie mieściła się w wymaganym terminie dostaw. Oznaczało to, że zwycięzcą postępowania została firma amerykańska. Kontrakt na dostawę dwóch samolotów typu G550 o wartości 440 milionów złotych został podpisany 14 listopada 2016 roku. Pierwszy samolot dotarł do Polski 21 czerwca 2017 roku i otrzymał nazwę „Książę Józef Poniatowski”. Drugi G550 przyleciał do Polski 29 lipca i otrzymał nazwę „Gen. Kazimierz Pułaski”. Obie maszyny będą stacjonowały w Warszawie, w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego.

Samoloty Gulfstream G-550 produkowane są od 2004 roku. Maszyna ma skrzydła o rozpiętości 28,5 metra, waży około 21 ton (pusta) i rozwija prędkość maksymalną 941 km/h. Gulfstreami G-550 latają m.in. władze Włoch, Turcji, Szwecji oraz podczas podróży krajowych – prezydent Stanów Zjednoczonych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Zmodernizowany Leopard 2PL
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Czas na wspólne działania
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
BWR-1 – weteran po liftingu
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ostatnia niedziela…
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Pucharowe zmagania Polaków
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Na ratunek pancerniakom
Ten beton... żyje!
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Brytyjczycy żegnają Malbork
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dzieci wojny
Cel: wyszkolić podoficera
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Rekompensaty na ostatniej prostej
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Inwestycje w mobilność wojska
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Na rosyjskim pasku
Planowano zamach na Zełenskiego
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Najbardziej żołnierski żołnierz
Kolarskie święto w stolicy
Nocny patrol myśliwców
Cześć bohaterom naszej wolności
Tłumy na zawodach w Krakowie
7TP – czołg kompromisu
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Zmiana warty na wschodniej granicy
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Orlik na Alfę
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Terytorialsi zawitają do Płocka
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Cisza przed wojną
W drodze po młodszego nurka
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Pieta Michniowska
Czas próby
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO