moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Su-34, bombowiec, który miał zabić rzecznika ISIS

Su-34 to najnowocześniejszy, zaliczany do generacji 4+, samolot myśliwsko-bombowy w rosyjskiej armii. Siły Powietrzno-Kosmiczne mają już 100 tych maszyn. Na tym się jednak nie skończy, bo zgodnie z planami lotnictwo ma otrzymać około 200 bombowców. To właśnie te samoloty biorą udział w nalotach w Syrii. Niedawno Moskwa ogłosiła, że w wyniku ataku przeprowadzonego przez Su-34 zginął rzecznik tak zwanego Państwa Islamskiego.


– Suchoj Su-34 jest dziś najbardziej zaawansowanym taktycznym samolotem bojowym rosyjskiego lotnictwa wojskowego. Konstrukcja o dużych możliwościach bojowych, intensywnie testowana podczas konfliktu syryjskiego. Zachodnimi odpowiednikami Su-34 są takie samoloty, jak amerykański Boeing F-15E Strike Eagle oraz zachodnioeuropejski Panavia Tornado – mówi Jerzy Gruszczyński, redaktor naczelny „Lotnictwo Aviation International”.

Prace nad T-10W (Su-27IB) rozpoczęły się 19 czerwca 1986 roku, jeszcze przed rozpadem Związku Sowieckiego. Pierwszy prototyp maszyny wzbił się w powietrze 13 kwietnia 1990 roku. Jednak prace nad nowym samolotem utknęły w miejscu ze względu na sytuację polityczną i ekonomiczną Rosji. Na pierwsze seryjne Su-34 trzeba było czekać aż do 2006 roku. Zakłady Suchoj w Nowosybirsku podpisały pierwszy kontrakt dopiero 10 listopada 2008 roku. Umowa, której wartość wynosiła 33,6 mld rubli, przewidywała dostawę 32 samolotów w ciągu pięciu lat. Zanim zrealizowano pierwszy kontrakt, rosyjskie ministerstwo obrony podpisało z zakładami Suchoj kolejny, jeszcze większy (25 lutego 2012 roku). Tym razem zamówiono aż 92 egzemplarze Su-34. Jako że firma Suchoj przyspieszyła dostawy, ostatnie egzemplarze mają trafić do armii do końca 2018 roku. Prawdopodobnie jednak na tym się nie skończy, bo zgodnie z planami lotnictwo ma posiadać do końca tej dekady około 200 maszyn. Su-34 wzbudza zainteresowanie również armii innych państw (m.in. Maroka i Wietnamu), ale na razie jedynie Algieria zamówiła 12 samolotów.

Samolot Su-34 ma rozpiętość skrzydeł 14,7 m, długość 23,34 m i wysokość 6,09 m. Maszyna jest wyposażona w dwa silniki turboodrzutowe, dwuprzepływowe AŁ-31F-M1, które pozwalają jej latać z prędkością do 1,8 Ma, czyli 1900 km/h. Kabina przeznaczona dla dwóch członków załogi znajduje się w wykonanej z tytanu skrzyni, której ścianki mają grubość 17 mm. Zamontowano w niej dwa fotele wyrzucające K-36DM. Su-34 posiada szklany kokpit z trzema kolorowymi wielofunkcyjnymi wyświetlaczami, a obaj członkowie załogi mają przed sobą celowniki przezierne.

Wielofunkcyjny radar ze skanowaniem elektronicznym Leniniec W004 może wykrywać cele w powietrzu, na lądzie i wodzie odległe nawet o 250 km. Su-34 jest też wyposażony w drugi radar do obserwacji tylnej półsfery. Promień bojowy rosyjskiej maszyny wynosi 1100 km. Su-34 jest przystosowany do tankowania w powietrzu, które zwiększa jego zasięg z 4000 do 7000 km. Pułap jest bliski 17000 m.

Maksymalna masa startowa Su-34 wynosi 44,4 t, w tym do 12,5 t paliwa i do 8 t ładunku bojowego. W jego arsenale są m.in. kierowane pociski rakietowe krótkiego zasięgu R-73 i średniego zasięgu RBB-AE, pociski antyradarowe X-31P oraz bomby kierowane KAB-500 i KAB-1500. Samolot może przenosić różne zestawy uzbrojenia na 12 węzłach pod skrzydłami i kadłubem. Dodatkowo wyposażono go w zamontowane w kadłubie działko GSz-30-1 kaliber 30 mm z zapasem 150 pocisków.

W końcu grudnia 2015 roku rosyjskie lotnictwo miało 83 produkcyjne i przedprodukcyjne samoloty Su-34. Są one na wyposażeniu dwóch jednostek. Najpierw 24 sztuki maszyn trafiły do 47 Mieszanego Pułku Lotnictwa w Bałtimor koło Woroneża w Zachodnim Okręgu Wojskowym. A od 2013 roku samoloty zaczęli dostawać żołnierze 559 Samodzielnego Pułku Lotnictwa Bombowego w Morozowsku w Południowym Okręgu Wojskowym (w sumie trafiło tu 36 Su-34). Na początku czerwca 2016 roku pierwsze nowe suchoje otrzymał 277 Mławski Pułk Lotnictwa Bombowego stacjonujący w pobliżu Komsomolska . W październiku 2015 roku w rosyjskich mediach pojawiła się informacja, że Su-34 może otrzymać druga jednostka POW. Może to być 11 Samodzielny Mieszany Pułk Lotnictwa w obwodzie wołgogradzkim lub 37 Mieszany Pułk Lotnictwa z 27 Mieszanej Dywizji Lotnictwa na Krymie. Poza jednostkami operacyjnymi Su-34 są w 4 Centrum Konwersji i Szkolenia Bojowego w Lipiecku i 93 Państwowym Centrum Badań w Locie Ministerstwa Obrony.

Samoloty Su-34 od początku uczestniczą w rozpoczętej 30 września 2015 roku rosyjskiej operacji lotniczej w Syrii, której celem jest wsparcie sił lojalnych wobec prezydenta Baszszara al-Asada. Na Bliski Wschód wysłano sześć maszyn. W sierpniu operujące nad Syrią rosyjskie maszyny korzystały również z bazy Hamadan w Iranie. 31 sierpnia 2016 roku rosyjski resort obrony ogłosił, że poprzedniego dnia w rezultacie ostrzału z Su-34 w prowincji Aleppo zlikwidowana została duża grupa bojowników Państwa Islamskiego, wśród których był dowódca polowy Abu Mohammad al-Adnani, bardziej znany jako rzecznik tak zwanego Państwa Islamskiego. Przedstawiciele Pentagonu uznali, że to żart. Według Amerykanów nie ma dowodów na rosyjski udział w zabiciu al-Adnaniego.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Sukhoi

dodaj komentarz

komentarze


Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
W wojsku orientują się najlepiej
Pasja i fart
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Zawiszacy na Litwie
Młodzi i bezzałogowce
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Deterrence in Polish
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kawaleria w szkole
Czarnomorski szlif minerów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Medicine for Hard Times
Koniec dzieciństwa
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Koniec pewnej epoki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Abolicja dla ochotników
Orientuj się bez GPS-u
Terytorialsi w akcji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Medycy na start
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Dywersanci atakują
Jelcz się wzmacnia
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierze na trzecim stopniu podium
W poszukiwaniu majora Serafina
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Kosmiczny Perun
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Kircholm 1605
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Człowiek jest najważniejszy
Speczespół wybierze „Orkę”
„Droga do GROM-u”
Kopuła nad bewupem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wojny na rzut kostką
Mity i manipulacje
Polskie Bayraktary nad Turcją
Transbałtycka współpraca
Priorytetowe zaangażowanie
Maratońskie święto w Warszawie
Pływali jak morscy komandosi
DragonFly czeka na wojsko
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO