moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Papież Franciszek w wojskowym śmigłowcu

Dziś po południu Ojciec Święty przyleci do Polski na Światowe Dni Młodzieży. Podczas wizyty odwiedzi kilka miejscowości, a podróżować będzie śmigłowcem W-3 Sokół w wersji dla VIP-ów. Wojskowa maszyna wyposażona jest m.in. w telefon pokładowy, ma też klimatyzowane wnętrze. Nad bezpieczeństwem lotów papieskiej delegacji będzie czuwać 90 osób, m.in. piloci i technicy.

fot. Reuters / Forum

Na czas Światowych Dni Młodzieży został wydzielony specjalny komponent lotniczy, który jest odpowiedzialny za obsługę lotów podczas tego wydarzenia. W jego skład weszło 90 osób - nie tylko piloci, ale też osoby odpowiedzialne za obsługę techniczną. Dowodzi nimi płk pilot Stanisław Kondrat, który na co dzień kieruje warszawską 1 Bazą Lotnictwa Transportowego. Oficer spędził za sterami  śmigłowców ponad 3200 godzin. W 1999 roku wykonywał loty z przedstawicielami delegacji papieskiej podczas pielgrzymki papieża Jana Pawła II. – Do lotów z papieżem Franciszkiem o statusie HEAD po raz pierwszy zostaną użyte śmigłowce W-3 Sokół. Jan Paweł II podróżował śmigłowcem Mi-8 – podkreśla płk pil. Kondrat.

W sumie do obsługi wydarzenia skierowano śmigłowce 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie typu W-3 Sokół i Mi-8, śmigłowce Powietrznej Jednostki Ewakuacji Medycznej w Nowym Glinniku typu Mi-17, przeznaczone do ewakuacji medycznej, oraz śmigłowce Mi-17 z dywizjonu lotniczego z Leźnicy Wielkiej.


Lotnicy i sprzęt stacjonują na terenie 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w krakowskich Balicach. Będą odpowiadać za loty z papieżem Franciszkiem, przeloty delegacji papieskiej i funkcjonariuszy państwowych podczas  Światowych Dni Młodzieży. Lotnicy współpracują ze służbami inżynieryjno-lotniczymi oraz logistykami w miejscach spotkań pielgrzymów w Warszawie, w Małopolsce i na Śląsku.

Przygotowywania przed misją

Do zadań lotnicy przygotowywali się od kilku miesięcy. – Wykonywaliśmy loty do miejsc spotkań pielgrzymów z Ojcem Świętym: na Jasną Górę, do Oświęcimia i Brzegów. Rekonesans lotniczy służył analizie i naniesieniu ewentualnej korekty w przyjętych wariantach zadań lotniczych – mówi płk pil. Kondrat.

Piloci ćwiczyli loty w ugrupowaniu z elementami lądowania w terenie oraz procedury związane z sytuacjami szczególnymi, które mogą wystąpić podczas zabezpieczania wizyty papieskiej.


Loty z papieżem na pokładzie będą miały status HEAD (lot z najważniejszymi osobami). Załoga śmigłowca musi mieć specjalne uprawnienia do wykonywania tego typu zadań. Ile takich lotów odbędzie się? – Jest to uzależnione od potrzeb osób, którym nadano status HEAD – mówi płk pil. Stanisław Kondrat. Oficer dodaje, że powstało kilka wariantów dotyczących przewozu Ojca Świętego do miejsc spotkań z pielgrzymami.

Sokół dla papieża

Papież Franciszek podczas wizyty w Polsce będzie podróżował śmigłowcem W-3 Sokół. – Sokół w wersji VIP może latać we wszystkich warunkach atmosferycznych. A co szczególnie istotne, podczas ponad dwudziestu lat eksploatacji śmigłowiec okazał się wyjątkowo bezpiecznym statkiem powietrznym – mówi płk pil. Stanisław Kondrat.

Śmigłowcem W-3 Sokół poza dwuosobową załogą może podróżować ośmiu pasażerów. Do dyspozycji mają sprzęt audio-wideo, a także pokładowy telefon komórkowy, który umożliwia rozmowy w trakcie lotu. Wnętrze przedziału pasażerskiego jest klimatyzowane i odpowiednio wygłuszone, by poziom hałasu podczas podróży był jak najmniejszy.

Ochroną papieża Franciszka podczas wizyty w Polsce zajmą się funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu. – Oczywiście, że załoga śmigłowca musi ściśle współpracować z ochroną osób, które znajdują się na pokładzie, ale wszelkie ustalenia dotyczące szczegółów tej współpracy nie są jawne, ze względu na bezpieczeństwo – ucina dowódca komponentu.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Reuters / Forum, mjr pil. Dominik Cebula

dodaj komentarz

komentarze


Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Ten beton... żyje!
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Zmiana warty na wschodniej granicy
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
7TP – czołg kompromisu
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Tłumy na zawodach w Krakowie
Rząd o bezpieczeństwie Polski
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Cześć bohaterom naszej wolności
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Brytyjczycy żegnają Malbork
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Pieta Michniowska
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Ostatnia niedziela…
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Orlik na Alfę
Na ratunek pancerniakom
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Na rosyjskim pasku
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Czas na wspólne działania
Pucharowe zmagania Polaków
Dzieci wojny
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
BWR-1 – weteran po liftingu
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Zmodernizowany Leopard 2PL
W drodze po młodszego nurka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kolarskie święto w stolicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Nocny patrol myśliwców
Najbardziej żołnierski żołnierz
Czas próby
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Terytorialsi zawitają do Płocka
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Cel: wyszkolić podoficera
Inwestycje w mobilność wojska
Cisza przed wojną
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Rekompensaty na ostatniej prostej
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Planowano zamach na Zełenskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO