moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Papież Franciszek w wojskowym śmigłowcu

Dziś po południu Ojciec Święty przyleci do Polski na Światowe Dni Młodzieży. Podczas wizyty odwiedzi kilka miejscowości, a podróżować będzie śmigłowcem W-3 Sokół w wersji dla VIP-ów. Wojskowa maszyna wyposażona jest m.in. w telefon pokładowy, ma też klimatyzowane wnętrze. Nad bezpieczeństwem lotów papieskiej delegacji będzie czuwać 90 osób, m.in. piloci i technicy.

fot. Reuters / Forum

Na czas Światowych Dni Młodzieży został wydzielony specjalny komponent lotniczy, który jest odpowiedzialny za obsługę lotów podczas tego wydarzenia. W jego skład weszło 90 osób - nie tylko piloci, ale też osoby odpowiedzialne za obsługę techniczną. Dowodzi nimi płk pilot Stanisław Kondrat, który na co dzień kieruje warszawską 1 Bazą Lotnictwa Transportowego. Oficer spędził za sterami  śmigłowców ponad 3200 godzin. W 1999 roku wykonywał loty z przedstawicielami delegacji papieskiej podczas pielgrzymki papieża Jana Pawła II. – Do lotów z papieżem Franciszkiem o statusie HEAD po raz pierwszy zostaną użyte śmigłowce W-3 Sokół. Jan Paweł II podróżował śmigłowcem Mi-8 – podkreśla płk pil. Kondrat.

W sumie do obsługi wydarzenia skierowano śmigłowce 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie typu W-3 Sokół i Mi-8, śmigłowce Powietrznej Jednostki Ewakuacji Medycznej w Nowym Glinniku typu Mi-17, przeznaczone do ewakuacji medycznej, oraz śmigłowce Mi-17 z dywizjonu lotniczego z Leźnicy Wielkiej.


Lotnicy i sprzęt stacjonują na terenie 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w krakowskich Balicach. Będą odpowiadać za loty z papieżem Franciszkiem, przeloty delegacji papieskiej i funkcjonariuszy państwowych podczas  Światowych Dni Młodzieży. Lotnicy współpracują ze służbami inżynieryjno-lotniczymi oraz logistykami w miejscach spotkań pielgrzymów w Warszawie, w Małopolsce i na Śląsku.

Przygotowywania przed misją

Do zadań lotnicy przygotowywali się od kilku miesięcy. – Wykonywaliśmy loty do miejsc spotkań pielgrzymów z Ojcem Świętym: na Jasną Górę, do Oświęcimia i Brzegów. Rekonesans lotniczy służył analizie i naniesieniu ewentualnej korekty w przyjętych wariantach zadań lotniczych – mówi płk pil. Kondrat.

Piloci ćwiczyli loty w ugrupowaniu z elementami lądowania w terenie oraz procedury związane z sytuacjami szczególnymi, które mogą wystąpić podczas zabezpieczania wizyty papieskiej.


Loty z papieżem na pokładzie będą miały status HEAD (lot z najważniejszymi osobami). Załoga śmigłowca musi mieć specjalne uprawnienia do wykonywania tego typu zadań. Ile takich lotów odbędzie się? – Jest to uzależnione od potrzeb osób, którym nadano status HEAD – mówi płk pil. Stanisław Kondrat. Oficer dodaje, że powstało kilka wariantów dotyczących przewozu Ojca Świętego do miejsc spotkań z pielgrzymami.

Sokół dla papieża

Papież Franciszek podczas wizyty w Polsce będzie podróżował śmigłowcem W-3 Sokół. – Sokół w wersji VIP może latać we wszystkich warunkach atmosferycznych. A co szczególnie istotne, podczas ponad dwudziestu lat eksploatacji śmigłowiec okazał się wyjątkowo bezpiecznym statkiem powietrznym – mówi płk pil. Stanisław Kondrat.

Śmigłowcem W-3 Sokół poza dwuosobową załogą może podróżować ośmiu pasażerów. Do dyspozycji mają sprzęt audio-wideo, a także pokładowy telefon komórkowy, który umożliwia rozmowy w trakcie lotu. Wnętrze przedziału pasażerskiego jest klimatyzowane i odpowiednio wygłuszone, by poziom hałasu podczas podróży był jak najmniejszy.

Ochroną papieża Franciszka podczas wizyty w Polsce zajmą się funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu. – Oczywiście, że załoga śmigłowca musi ściśle współpracować z ochroną osób, które znajdują się na pokładzie, ale wszelkie ustalenia dotyczące szczegółów tej współpracy nie są jawne, ze względu na bezpieczeństwo – ucina dowódca komponentu.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Reuters / Forum, mjr pil. Dominik Cebula

dodaj komentarz

komentarze


Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
 
Najważniejsze jest życie
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Nowe legitymacje dla weteranów
Oracle partnerem technologicznym MON-u
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Pokój nie obroni się sam
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Wyrok za tragiczny wypadek
Szerszeń do zadań specjalnych
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Warto inwestować w rozwiązania systemowe w sporcie
Sekrety biegu patrolowego
Sowiecki podstęp
Feniks – misja na finiszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Test wytrzymałości
Buzdygany 2024 wręczone
Warto myśleć długofalowo
Na czele cyberkomandosów
Determinacja w działaniu
Polskie F-16 w służbie NATO
Zryw ku wolności
Konkurs na prezesa PGZ-etu
Preselekcja. Jak szkolą się przyszli komandosi?
Odkrywanie prawdy
Rosomaki na Bałtyku
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Ramię w ramię
Szwedzki debiut w Air Policing
Ratownictwo w mieście duchów
Wojskowe emerytury w górę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Wsparcie dla Wisły
Latający Łoś
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Podniebne tankowanie „Husarza”
GROM walczy na Bałtyku
Podniebne wsparcie sojuszników
Norwegia, jako pierwsza, ma już wszystkie zmówione F-35
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Nowa inwestycja Wojskowej Akademii Technicznej
Ratownicy w mundurach
Polak za sterami Apache’a
K9 strzelały w Ustce
Koreański gap filler Orki
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
O Ukrainie wspólnym głosem
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Walka z wielką wodą
Przysięga małopolskich terytorialsów
HSW inwestuje w przyszłość
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Gala Buzdyganów – transmisja na żywo
Dowodzenie na najwyższym poziomie
Miliardy na produkcję amunicji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO