moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Papież Franciszek w wojskowym śmigłowcu

Dziś po południu Ojciec Święty przyleci do Polski na Światowe Dni Młodzieży. Podczas wizyty odwiedzi kilka miejscowości, a podróżować będzie śmigłowcem W-3 Sokół w wersji dla VIP-ów. Wojskowa maszyna wyposażona jest m.in. w telefon pokładowy, ma też klimatyzowane wnętrze. Nad bezpieczeństwem lotów papieskiej delegacji będzie czuwać 90 osób, m.in. piloci i technicy.

fot. Reuters / Forum

Na czas Światowych Dni Młodzieży został wydzielony specjalny komponent lotniczy, który jest odpowiedzialny za obsługę lotów podczas tego wydarzenia. W jego skład weszło 90 osób - nie tylko piloci, ale też osoby odpowiedzialne za obsługę techniczną. Dowodzi nimi płk pilot Stanisław Kondrat, który na co dzień kieruje warszawską 1 Bazą Lotnictwa Transportowego. Oficer spędził za sterami  śmigłowców ponad 3200 godzin. W 1999 roku wykonywał loty z przedstawicielami delegacji papieskiej podczas pielgrzymki papieża Jana Pawła II. – Do lotów z papieżem Franciszkiem o statusie HEAD po raz pierwszy zostaną użyte śmigłowce W-3 Sokół. Jan Paweł II podróżował śmigłowcem Mi-8 – podkreśla płk pil. Kondrat.

W sumie do obsługi wydarzenia skierowano śmigłowce 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie typu W-3 Sokół i Mi-8, śmigłowce Powietrznej Jednostki Ewakuacji Medycznej w Nowym Glinniku typu Mi-17, przeznaczone do ewakuacji medycznej, oraz śmigłowce Mi-17 z dywizjonu lotniczego z Leźnicy Wielkiej.


Lotnicy i sprzęt stacjonują na terenie 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w krakowskich Balicach. Będą odpowiadać za loty z papieżem Franciszkiem, przeloty delegacji papieskiej i funkcjonariuszy państwowych podczas  Światowych Dni Młodzieży. Lotnicy współpracują ze służbami inżynieryjno-lotniczymi oraz logistykami w miejscach spotkań pielgrzymów w Warszawie, w Małopolsce i na Śląsku.

Przygotowywania przed misją

Do zadań lotnicy przygotowywali się od kilku miesięcy. – Wykonywaliśmy loty do miejsc spotkań pielgrzymów z Ojcem Świętym: na Jasną Górę, do Oświęcimia i Brzegów. Rekonesans lotniczy służył analizie i naniesieniu ewentualnej korekty w przyjętych wariantach zadań lotniczych – mówi płk pil. Kondrat.

Piloci ćwiczyli loty w ugrupowaniu z elementami lądowania w terenie oraz procedury związane z sytuacjami szczególnymi, które mogą wystąpić podczas zabezpieczania wizyty papieskiej.


Loty z papieżem na pokładzie będą miały status HEAD (lot z najważniejszymi osobami). Załoga śmigłowca musi mieć specjalne uprawnienia do wykonywania tego typu zadań. Ile takich lotów odbędzie się? – Jest to uzależnione od potrzeb osób, którym nadano status HEAD – mówi płk pil. Stanisław Kondrat. Oficer dodaje, że powstało kilka wariantów dotyczących przewozu Ojca Świętego do miejsc spotkań z pielgrzymami.

Sokół dla papieża

Papież Franciszek podczas wizyty w Polsce będzie podróżował śmigłowcem W-3 Sokół. – Sokół w wersji VIP może latać we wszystkich warunkach atmosferycznych. A co szczególnie istotne, podczas ponad dwudziestu lat eksploatacji śmigłowiec okazał się wyjątkowo bezpiecznym statkiem powietrznym – mówi płk pil. Stanisław Kondrat.

Śmigłowcem W-3 Sokół poza dwuosobową załogą może podróżować ośmiu pasażerów. Do dyspozycji mają sprzęt audio-wideo, a także pokładowy telefon komórkowy, który umożliwia rozmowy w trakcie lotu. Wnętrze przedziału pasażerskiego jest klimatyzowane i odpowiednio wygłuszone, by poziom hałasu podczas podróży był jak najmniejszy.

Ochroną papieża Franciszka podczas wizyty w Polsce zajmą się funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu. – Oczywiście, że załoga śmigłowca musi ściśle współpracować z ochroną osób, które znajdują się na pokładzie, ale wszelkie ustalenia dotyczące szczegółów tej współpracy nie są jawne, ze względu na bezpieczeństwo – ucina dowódca komponentu.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Reuters / Forum, mjr pil. Dominik Cebula

dodaj komentarz

komentarze


Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
NATO – jesteśmy z Polską
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Krok ku niezależności
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
W poszukiwaniu majora Serafina
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwie agresje, dwie okupacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Orlik na Alfę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cios w plecy
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Wielkie zbrojenia za Odrą
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Największy transport Abramsów w tym roku
17 września 1939. Nigdy więcej
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Zwycięska batalia o stolicę
Czołgiści w ogniu
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
„Road Runner” w Libanie
Black Hawki nad Warszawą
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Z najlepszymi na planszy
Hekatomba na Woli
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Rekompensaty na nowych zasadach
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Husarz z polskim instruktorem
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Kurs dla najlepszych w SERE
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Defendery skompletowane
Święto Wojsk Lądowych
Debiut polskich Patriotów
Pożegnanie z Columbią
Żandarmeria skontroluje także cywilów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO