W dniach od 8 do 11 bm. podkomisja zapoznawała się z informacjami niezbędnymi do analizy okoliczności katastrofy smoleńskiej.
Wykonane w tym okresie prace podzielić można
na 3 grupy:
a) rozpoznanie dokumentacji,
b) zapoznanie się z opracowaniami analitycznymi,
c) oględziny samolotu Tu-154 M nr 102.
ROZPOZNANIE DOKUMENTACJI
W ramach tych prac Podkomisja skupiła się obecnie nad rozpoznaniem i analizą dokumentów jawnych dotyczących Katastrofy Smoleńskiej, jakie zostały wytworzone i zgromadzone przez różne instytucje państwowe. W ramach tych prac Podkomisja dokonała kwalifikacji poszczególnych dokumentów i przydzieliła je do szczegółowej analizy przez wyłonione wcześniej 4 podzespoły do spraw:
Trwają czynności organizacyjne związane z uzyskaniem dostępu do dokumentów niejawnych. Podkomisja wystąpiła do Prokuratora Generalnego ministra Zbigniewa Ziobry o udostępnienie dokumentów zgromadzonych przez Wojskową Prokuraturę Okręgową w Warszawie.
OPRACOWANIA ANALITYCZNE
Członkowie Podkomisji wysłuchali referatów poszerzających wiedzę o przebiegu Katastrofy Smoleńskiej. Szczególną uwagę poświęcono referatom, w których przedstawiono ukrywane
do tej pory podstawowe informacje dotyczące deformacji szczątków samolotu i ich położenia
na wrakowisku pod Smoleńskiem.
BADANIE SAMOLOTU TU-154 M NR 102
Podkomisja przeprowadziła wstępne oględziny samolotu TU-154 M nr 102 stojącego na lotnisku w Mińsku Mazowieckim. Jest to bliźniaczy samolot dla samolotu TU-154 M nr 101, który został zniszczony w Katastrofie Smoleńskiej. W ocenie Podkomisji badany samolot stanowi niezwykle cenne źródło wielu informacji technicznych i eksploatacyjnych. Podkomisja pracuje nad przygotowaniem listy niezbędnych badań. Komisja ustaliła dalszy tryb pracy.
Tekst: Wacław Berczyński/ przewodniczący Podkomisji Smoleńskiej
autor zdjęć: Źródło: MON
komentarze