moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Quady dla zwiadowców

Muszą mieć czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności co najmniej 800 centymetrów sześciennych oraz 15-litrowy zbiornik na paliwo. Nie mogą zaś ważyć więcej niż 400 kilogramów. Polska armia chce kupić kilkanaście quadów dla zwiadowców. Pojazdy mają trafić do wojskowych magazynów jeszcze w tym roku.


Polscy żołnierze używają quadów, czyli czterokołowych wszędołazów, już od kilkunastu lat. Idealnie nadają się one do pokonywania trudnego terenu, nie tylko lesistego, ale też podmokłego i górzystego. Są też świetne w działaniach rozpoznawczych. Dlatego używają ich zarówno komandosi z jednostek specjalnych, jak i zwiadowcy z wojsk lądowych.

Na razie nasza armia ma w wyposażeniu ponad 250 quadów. – Są to pojazdy marek: Access, Arctic Cat, Bombardier, Honda oraz Polaris – wylicza ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Część z nich ma już jednak sporo kilometrów na liczniku, a także zaliczoną służbę w arcytrudnych rejonach świata, jak Irak i Afganistan. Armia musi więc wymienić je na nowe konstrukcje. Przetarg ogłosiła kilka dni temu 2 Regionalna Baza Logistyczna z Rembertowa.

Wojskowi czekają do połowy września na zgłoszenia od firm zainteresowanych dostarczeniem naszej armii ośmiu, a gdy cena będzie mieściła się w limitach przyjętych przez wojsko – 14 quadów.

Pojazdy, których szuka nasza armia, muszą posiadać m.in.: chłodzony cieczą silnik o pojemności minimum 800 cm sześciennych oraz dwa bagażniki – z przodu o udźwigu minimum 40 kg, a z tyłu pojazdu – 90 kg. Muszą też być wyposażone w: wyciągarkę elektryczną o uciągu co najmniej 1,3 tony, zbiornik paliwa o pojemności minimum 15 litrów oraz napęd o zmiennym elektrycznie trybie pracy – 2x4 lub 4x4, czyli napędzie tylko na jedną oś lub obie naraz.

Umowa na dostawę 14 quadów jest warta kilkaset tysięcy złotych. Firma, która ją zdobędzie, będzie zobowiązana dostarczyć pojazdy do końca 2015 roku oraz przeprowadzić szkolenia dla ich kierowców i mechaników.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Łukasz Kermel

dodaj komentarz

komentarze


Lekcje na poligonie
 
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Tak uczyły się latać orlęta
ZMU dla marynarzy
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Walczmy mądrze
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Dzień, który zmienił bieg wojny
W Dęblinie tylko do przodu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Robotyka to przyszłość medycyny
Zmagania sześcioosobowych armii
W wakacje wstąp do WOT-u!
ASzWoj na warcie od pokoleń
Misja PKW „Olimp” doceniona
Kierunek Karkonosze
Od chaosu do wiktorii
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
DNA GROM-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Droga do zespołu bojowego GROM
Dezamet rośnie w siłę
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Podejrzane manewry na Bałtyku
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
100 lat historii Szkoły Orląt
Specjalsi opanowali amerykański okręt
PGZ na nowo
Nowy rozdział w historii Mesko
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Film o Feniksie i terytorialsach
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Letni wypoczynek z MON-em
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Żołnierz influencer?
Unijni ministrowie podpisali SAFE
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Ogniem i tarczą
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Wyzwanie, które integruje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Piloci na straży bezpieczeństwa
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Badania z WAT-u na misji AX-4
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Uczelnia wysokich lotów
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Nasi czołgiści najlepsi
Nowe cele obronne NATO
Trzy okręty, jeden zespół
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Podróż w ciemność
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO