moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarny myśliwiec wylądował w Krakowie

Francuzi zakazali nimi latać, Finowie uznali za całkowicie nieprzydatne do walki. A Polacy siadając za sterami myśliwców Caudron CR.714 Cyclone pokazali, jak zwyciężać Luftwaffe. Legendarny samolot w oryginalnym wojennym malowaniu od niedawna można oglądać w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.


– Na świecie zachowały się tylko dwa tego typu samoloty. Jesteśmy ogromnie szczęśliwi, że maszyna tak ważna dla naszej historii, będzie teraz prezentowana w Polsce – mówi Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Francuski myśliwiec przyleciał do Polski kilka dni temu. Do kraju przetransportowany został z Finlandii. O sprowadzenie samolotu Polski zabiegali przedstawiciele polskiej władz, dyplomacji i wojska. Dzięki polsko-fińskiemu porozumieniu Muzeum Lotnictwa Polskiego otrzymało od fińskiego Muzeum Wojska samolot Caudron Renault CR. 714 na prawach wieloletniego depozytu. Maszyna ma autentyczne malowanie z okresu poprzedzającego bitwę o Francję.

Samolot z problemami

Caudron Cyclone został opracowany przez francuskiego konstruktora Marcela Riffarda. Był to lekki samolot myśliwski o drewnianej konstrukcji, produkowany przez firmę Renault. Pierwszy seryjny myśliwiec powstał w czerwcu 1939 roku. Kilka miesięcy później francuskimi samolotami zainteresowali się Finowie i złożyli zamówienie na kilkadziesiąt egzemplarzy. Do Finlandii dotarło ostatecznie sześć Caudronów. Uznano je jednak za nieodpowiednie do tamtejszych warunków i nie wzięły udziału w walkach.


Samolot nie miał najlepszej opinii także we Francji. Myśliwiec miał problemy z chowaniem podwozia, blokowały się karabiny, a podczas nurkowania nie działał ster wysokości. Ostatecznie, po serii wypadków lotniczych, w maju 1940 roku francuski minister obrony wydał zakaz lotów na tych maszynach. To jednak nie ostudziło entuzjazmu Polaków. Nie mając do dyspozycji innych samolotów, siadali za sterami Cyclonów. Od 8 do 11 czerwca 1940 roku broniąc Paryża i dorzecza Sekwany polscy piloci zestrzelili 12 niemieckich maszyn: 4 bombowce Dornier Do17, 3 myśliwce Bf109 i 5 myśliwców Bf110. Trzy dodatkowe zestrzelenia nie są potwierdzone.

– Myśliwiec jest ikoną polskiego czynu zbrojnego w II wojnie światowej. Na takich samolotach walczyli piloci w barwach polskiego dywizjonu Groupe de Chasse Polonaise de Varsovie – dodaje Jakub Link-Lenczowski z MLP.

Unikat stanął w Krakowie

Samolot, który trafił do krakowskiego muzeum był przechowywany przez dziesiątki lat w leśnym, drewnianym hangarze niedaleko Lahti. Jest w dobrym stanie, choć nie jest kompletny. – Brakuje mu silnika, śmigła i wyposażenia kabiny pilota – mówi Jakub Link-Lenczowski.

Zabytkowy myśliwiec będzie udostępniony zwiedzającym w ramach wystawy upamiętniającej 70-lecie zakończenia II wojny światowej. Po trzech miesiącach maszyna poddana zostanie rekonstrukcji.


– To wielkie szczęście, że myśliwiec ma oryginalne powłoki lakiernicze. Podczas renowacji na pewno nie będziemy tej substancji usuwać. Zależy nam na zachowaniu charakteru autentyczności – mówi Krzysztof Radwan dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego. Dodał, że do pracy przy samolocie zatrudnieni zostaną konserwatorzy zabytków, którzy na co dzień zajmują się renowacją obrazów.

Muzeum Lotnictwa Polskiego ma w zbiorach około 240 maszyn: samolotów, śmigłowców, szybowców, motoszybowców i lotni. Do najważniejszych eksponatów należy przedwojenny polski samolot PZL P.11c. Cenne są również: RWD-13, RWD-21 i PWS-26, samoloty z okresu pionierskiego oraz z czasów I wojny światowej, m.in. rosyjska łódź latająca Grigorowicz M-15 i Sopwith F.1 Camel. W zbiorach placówki są także: samolot transportowy Junkers Ju-52, morski myśliwiec De Havilland Sea Venom FAW 21 oraz odmalowany śmigłowiec papieski Mi-8.

MKS

autor zdjęć: Jakub Link-Lenczowski, Krzysztof Mroczkowski, Bartosz Bera / rbsphotos.com

dodaj komentarz

komentarze


Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
 
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Wiązką w przeciwnika
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Ochrona artylerii rakietowej
Wybiła godzina zemsty
Rehabilitacja poprzez sport
W drodze na szczyt
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Chirurg za konsolą
Olympus in Paris
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Olimp w Paryżu
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
„Niedźwiadek” na czele AK
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Rekord w „Akcji Serce”
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Ryngrafy za „Feniksa”
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Rosomaki i Piranie
Polskie Pioruny bronią Estonii
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Fiasko misji tajnych służb
Kluczowa rola Polaków
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Zmiana warty w PKW Liban
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czworonożny żandarm w Paryżu
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Kluczowy partner
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Więcej powołań do DZSW
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Posłowie o modernizacji armii
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Zrobić formę przed Kanadą
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podchorążowie lepsi od oficerów
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Awanse dla medalistów
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO