moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Takim samolotem latał Hitler

Junkers Ju 52 był osobistym samolotem kanclerza III Rzeszy Adolfa Hitlera. Od kilku dni tego typu maszynę można oglądać w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Na wystawie znalazł się także brytyjski myśliwiec z lat 50. ubiegłego wieku – De Havilland Sea Venom.

Junkers Ju 52

Samoloty z krakowskiego muzeum to jedyne takie egzemplarze w Polsce. Maszyny należały do angielskiego Imperial War Museum, które wystawiło je na sprzedaż. – To była wielka okazja. Udało nam się je kupić za niezwykle korzystną cenę, która stanowiła zaledwie część wartości rynkowej samolotów – mówi Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego. Transport do Polski trwał trzy dni. Maszyny zostały w Anglii zdemontowane, zapakowane na ciężarówki i przywiezione pod Wawel. Od kilku dni można je oglądać w muzeum.

Junkers Ju 52 był produkowany w Niemczech, we Francji, Hiszpanii i na Węgrzech. W sumie zbudowano ponad 4,8 tys. egzemplarzy tego samolotu. Był używany jako samolot pasażerski i transportowy. Przez pewien czas był także samolotem bombowym Luftwaffe. Po wojnie służył głównie do transportu spadochroniarzy.

Ju 52 o nazwie „Immelmann II” był osobistym samolotem kanclerza III Rzeszy Adolfa Hitlera. Inny egzemplarz Ju służył w Chinach jako samolot przewodniczącego Rządu Narodowego i Narodowej Rady Wojskowej Czang Kaj-szeka. Z niemieckiego samolotu w latach 30. korzystały także Polskie Linie Lotnicze LOT.

– Krakowski eksponat pochodzi z powojennej licencyjnej produkcji francuskiej, samoloty nosiły wówczas oznaczenie Amiot AAC.1 Toucan. Służył jako transportowiec w portugalskim lotnictwie wojskowym do 1971 roku. Później trafił do Imperial War Museum w Duxford – wyjaśnia ekspert z Krakowa.

Brytyjski myśliwiec z lat 50. ubiegłego wieku – De Havilland Sea Venom.

Z kolei brytyjski myśliwiec Sea Venom, który również kupiło krakowskie muzeum, to maszyna opracowana na przełomie lat 1949 i 1950. W Krakowie jest prezentowana wersja morska myśliwca.

Sea Venomy służyły w lotnictwie marynarki brytyjskiej w latach 50. W pracach konstrukcyjnych brytyjskiej maszyny brali udział także polscy konstruktorzy: Stanisław Prauss i Wsiewołod Jakimiuk. Samolot doskonale się sprawdzał w lotach w każdych warunkach atmosferycznych.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w swoich zbiorach ma około 240 maszyn: samolotów, śmigłowców, szybowców, motoszybowców i lotni. Do najważniejszych eksponatów należy przedwojenny polski samolot PZL P.11c. Cenne są również: RWD-13, RWD-21 i PWS-26, a także samoloty z okresu pionierskiego oraz z czasów I wojny światowej, m.in. rosyjska łódź latająca Grigorowicz M-15 i Sopwith F.1 Camel. Zwiedzający mogą również obejrzeć dużą kolekcję silników lotniczych.

MKS

autor zdjęć: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

dodaj komentarz

komentarze

~graf61
1370420640
Nie takim, nie takim. Tamten miał statecznik, skrzydła i silniki...
F8-BE-BB-5A

MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
 
Nasi czołgiści najlepsi
Polska i Litwa w awangardzie NATO
Tysiące dronów dla armii
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Pamiętamy o bohaterach spod Monte Cassino
Polska dołącza do satelitarnej elity
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Bohater odtrącony
Ustawa bliżej żołnierzy
Wojskowe widowisko w Zakopanem
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Apache’e nadlatują
Polskie Pioruny dla Belgii
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Mamy pierwszych pilotów F-35
Biało-czerwona na Monte Cassino
W drodze do Wielkiego Szlema Komandosa
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Bursztynowa Dywizja w akcji
Historyczna umowa z Francją
Wspólna wola obrony
Święto zwiadowców
Spartakiadowe zmagania w Łasku
I Forum Bezpieczeństwa i Przemysłu Obronnego
Misja PKW „Olimp” doceniona
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Basen dla Rosomaka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak daleko do końca wojny?
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Trudny los zwycięzców
Żołnierz influencer?
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
AI w służbie MON-u
Piorun – polska wizytówka
Więcej na mieszkanie za granicą
Pracowity dyżur Typhoonów
Pierwsza misja Gripenów
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Bat na wrogów i niepokornych
Wsparcie dla polskich Abramsów
Gdy zgasną światła
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Wydatki na bezpieczeństwo to fundament
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO