moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulator Cabri trafi do Dęblina

Szkoła Orląt chce kupić symulator do nauki pilotażu na śmigłowcach Cabri G2. Będzie to pierwsze takie urządzenie w Dęblinie. Podchorążowie i cywilni studenci będą mogli na nim trenować loty w dzień i w nocy, podczas mgły, turbulencji i silnego wiatru.


Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego ma pięć francuskich śmigłowców Cabri G2. Trwa przetarg na zakup szóstego. Jednocześnie Szkoła Orląt chce kupić symulator do nauki pilotażu na tych maszynach. Firmy mogą składać swoje oferty do 5 czerwca. Sprzęt ma trafić na uczelnię jesienią.

Loty we mgle

Symulator będzie się składać z kabiny pilotów śmigłowca Cabri G2 wraz z jej wyposażeniem. – Ma to być symulator lotu śmigłowca jednosilnikowego klasy FNTPII. Oznacza to, że musi spełniać minimalne wymagania w zakresie podstawowego szkolenia lotniczego, a także umożliwiać trening na przykład sytuacji awaryjnych – mówi Włodzimierz Bernat, instruktor z Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego.

Urządzenie będzie służyć podchorążym i cywilnym studentom. Będą na nim trenować przyszli piloci śmigłowców. Przećwiczą start, zawis, manewry w locie, loty radionawigacyjne, a także lądowanie np. na dachach. – Będzie można symulować wiatr wiejący z różną siłą i z dowolnych kierunków, opady i turbulencje, efekty oblodzenia – opowiada ppłk Maciej Wilczyński, kierownik ośrodka.

Podchorąży trenując na symulatorze odczuje tak, jak w prawdziwym śmigłowcu, zmiany położenia przestrzennego, moc silnika i wysokość lotu. W kabinie załogi oraz słuchawkach ćwiczącego będzie słychać dźwięki odzwierciedlające m.in. prace zespołu napędowego czy odgłosy burzy.

– Każdy trening będzie rejestrowany. Dlatego będziemy mogli odtworzyć przebieg lotu konkretnej osoby. Pozwoli to na analizę ewentualnych błędów, jakie mogą się zdarzyć w „powietrzu” – mówi ppłk Wilczyński.


W przypadku tzw. lotów z widocznością (Visual Flight Rules) ćwiczący będzie dysponował bazą danych na temat okolicznych lotnisk: w Dęblinie, Lublinie, Łodzi, Rzeszowie, Krakowie Balicach, Warszawie Okęciu i Radomiu. Rejony o promieniu 20 km wokół dęblińskiego lotniska i 5 km wokół pozostałych lotnisk będą odwzorowane trójwymiarowo i będą pokazywać charakterystyczne obiekty infrastruktury, np. linie wysokiego napięcia, maszty, kominy, wysokie budynki.

Test urządzenia

Symulator, przed oddaniem do użytku, sprawdzi specjalna komisja. Sprzęt będzie też musiał przejść certyfikację Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zamówiony przez uczelnię symulator będzie w Dęblinie siedemnastym urządzeniem do nauki pilotażu. – Dziś bez symulatorów niemożliwe jest lotnicze szkolenie – podkreśla ppłk Wilczyński.

Ćwiczenia na symulatorach są też bardziej efektywne. – Jeśli pilot ma trenować jakieś elementy w strefie, to w przypadku prawdziwego śmigłowca za każdym razem musi wykonać start, lot do strefy, powrót i lądowanie. Z godzinnego lotu efektywny czas pracy wynosi 20 minut. Symulatory możemy uruchomić od razu w strefie i tym samym więcej ćwiczyć wybrane elementy pilotażu – mówi ppłk Wilczyński.

Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego prowadzi szkolenia kandydatów na żołnierzy zawodowych (studia I stopnia) i studentów cywilnych – kandydatów na pilotów. W skład ośrodka wchodzą zespoły: Symulatorów Lotu, Szkolenia Wysokościowo-Ratowniczego oraz Nawigatorskich Urządzeń Treningowych.

Ośrodek posiada 20 statków powietrznych (m.in. Diamondy, Zliny, Cabri G2) i szesnaście symulatorów (m.in. symulator „Selekcjoner” śmigłowca „Głuszec” i samolotu F-16, symulator lotu samolotu PZL-130 TC1 „Orlik” oraz symulator dezorientacji).

PG

autor zdjęć: arch. WSOSP

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowy bus do szczęścia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
W gotowości, czyli cywile na poligony
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Mundurowi z benefitami
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Elementy Wisły testowane w USA
Is It Already War?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Dodatkowe zapory
Pilica w linii
Niebo pod osłoną
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Kapral Bartnik mistrzem świata
Militarne Schengen
Dywersja na kolei. Są dowody
Wojsko na Horyzoncie
Razem na ratunek
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
„Road Runner” w Libanie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Marynarze podjęli wyzwanie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Plan na WAM
Dostawa Homarów-K
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
My, jedna armia
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Polski „Wiking” dla Danii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Dzień wart stu lat
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Sukces Polaka w biegu z marines
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Nieoceniona siła edukacji
Ogień z Leopardów na Łotwie
Studenci ewakuowali szpital
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Warto być wGotowości
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Zamek” pozostał bezpieczny
Drony w szkołach
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Merops wdrażany natychmiast
Gdy ucichnie artyleria
Nowe zasady dla kobiet w armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Horyzont” przeciw dywersji
Szef MON-u z wizytą we Włoszech

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO