moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szósty Cabri dla Szkoły Orląt

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych ogłosiła przetarg na dostawę szkolno-treningowego śmigłowca Cabri G2. Będzie to szósty taki wiropłat w Dęblinie. Do działającego przy uczelni Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego maszyna ma trafić we wrześniu. Oferty w przetargu można składać do 24 marca.

Zgodnie z wymaganiami postawionymi przez uczelnię śmigłowiec ma być nowy, napędzany jednym silnikiem tłokowym, z wirnikiem nośnym obracającym się w prawo. W kabinie mają znaleźć się m.in. dwa miejsca dla członków załogi, zdwojone przyrządy sterowania, przyrządy pilotażowo-nawigacyjne do lotów VFR w dzień i w nocy oraz transponder. Zamówienie obejmuje także przeszkolenie jednego technika oraz dostarczenie części zamiennych w okresie gwarancyjnym.

Śmigłowiec ma trafić do Dęblina w ciągu pół roku od zawarcia umowy.

Pięć już jest w Dęblinie

Działający przy uczelni Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego ma już pięć francuskich śmigłowców Guimbal Cabri G2. Dwie pierwsze maszyny uczelnia kupiła w 2013 roku, kolejne trzy w październiku 2014 roku. Pakiet zakupowy obejmował też m.in. narzędzia niezbędne do obsług hangarowych, części zapasowe oraz szkolenie instruktorów i techników. Dostawy zrealizowała firma JB Investments – przedstawiciel firmy Guimbal w Polsce. – Obecnie mamy w pełni wyszkolonych dziesięciu instruktorów. To najlepsi piloci – mówi ppłk pil. Dariusz Rusakowicz, zastępca kierownika AOSL.

Na co dzień szkolą oni studentów uczelni. – Podchorążowie zanim zasiądą za sterami SW-4, latają na Cabri. Takie szkolenie w powietrzu przechodzi obecnie 29 podchorążych. Dwóch studentów cywilnych natomiast czeka na egzamin na licencję turystyczną – mówi ppłk pil. Rusakowicz.

Instruktorzy szkolący na co dzień przyszłych adeptów lotnictwa chwalą zakupione przez uczelnię śmigłowce. Jako zalety piloci wymieniają zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetną awionikę i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego z różnych faz lotu. Maszyna doskonale nadaje się do szkolenia, bo ma m.in. przestronną kabinę i duży wyświetlacz parametrów silnika.

Lekkie i niezawodne

– Ze względu na niewielki ciężar, ponad 400 kilogramów, bardzo szybko reagują na zmieniające się kierunek i siłę wiatru – dodaje ppłk Rusakowicz.

Płk Maciej Wilczyński, kierownik AOSL, chwali funkcjonalność maszyn. – Przy zakupie pierwszych wiropłatów postawiliśmy warunek prawoskrętnego obrotu wirnika, czyli takiego, jaki stosowany jest w śmigłowcach używanych przez polską armię. Wyrobienie od początku prawidłowych nawyków jest niezwykle istotne – dodaje ppłk Wilczyński.

Zaletą maszyny jest także jej niezawodność. W ciągu roku eksploatacji nie zdarzyły się poważne awarie. Niewielkie niesprawności usuwane były na bieżąco przez techników lub w serwisie Cabri w Konstancinie-Jeziornie. Pierwsza dostarczona do Dęblina maszyna ma na koncie ponad 450 wylatanych godzin.

Dwumiejscowy Cabri G2 wykorzystywany jest w szkoleniu pilotów w dziesięciu krajach na świecie, w tym w Niemczech, Szwajcarii, także w Australii i Nowej Zelandii. Może przebywać w powietrzu ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów.

Paulina Glińska

autor zdjęć: JB Investments

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1426166040
Na przełomie lat 90-2000 w ITWL bodajże, był przygotowany projekt takiego właśnie śmigłowca. Prace zarzucono a teraz zakupuje się je w obcych firmach https://www.itwl.pl/
B3-A0-FA-6D
~papkin
1426154520
A dlaczego nie kupiono SW 4 ze Świdnika? czy nie trzeba opierać się na własnym przemyśle ( wiem że to Augusta) ale jednak pracują i zarabiają tam nasi obywatele. czyżby kolejna nieprzemyślana decyzja i żle wydane publiczne pieniądze?
E6-D5-59-93
~Katol - JnwK
1426147620
podwozie takie samo jak w The Bell AH-1Z Viper.
4B-26-E9-39

Razem na ratunek
W gotowości, czyli cywile na poligony
Dodatkowe zapory
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Road Runner” w Libanie
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
„Zamek” pozostał bezpieczny
Sukces Polaka w biegu z marines
Polski „Wiking” dla Danii
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Drony w szkołach
Gdy ucichnie artyleria
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
My, jedna armia
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
„Horyzont” przeciw dywersji
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojsko na Horyzoncie
Dywersja na kolei. Są dowody
Dostawa Homarów-K
Brytyjczycy na wschodniej straży
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Plan na WAM
Mundurowi z benefitami
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Elementy Wisły testowane w USA
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Niebo pod osłoną
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Is It Already War?
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Merops wdrażany natychmiast
Ogień z Leopardów na Łotwie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze pomagają w akcji na torach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Warto być wGotowości
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dzień wart stu lat
Pilica w linii
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Studenci ewakuowali szpital
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Militarne Schengen
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Marynarze podjęli wyzwanie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojskowy bus do szczęścia
Nieoceniona siła edukacji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO