moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańscy lotnicy w polskiej bazie

Cztery samoloty transportowe C­130 Hercules i szturmowce A­10 Thunderbolt II lotnictwa Stanów Zjednoczonych przyleciały do bazy w wielkopolskim Powidzu. W ramach operacji Aviation Detachment w Polsce jest też 150 lotników z USA. Polscy i amerykańscy piloci będą się razem szkolić.


Jako pierwsze na lotnisku w Powidzu wylądowały cztery amerykańskie Herculesy z setką żołnierzy na pokładach. Dwa transportowce C­130H przyleciały z bazy lotniczej w Peterson w Colorado, a samoloty C­130J pochodzą z 86 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Ramstein. Amerykańscy lotnicy w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego zjawili się w ramach operacji Aviation Detachment. W Polsce zostaną przez następne trzy tygodnie.

– Czeka nas intensywny trening. Planujemy mieszać załogi, by polscy piloci i technicy latali w amerykańskich transportowcach, a lotnicy ze Stanów szkolili się na pokładach naszych maszyn – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

Żołnierze będą wykonywać loty na terenie całej Polski. Wiele godzin spędzą za sterami Herculesów po zmroku, by ćwiczyć się w lotach z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych NVG (Night Vision Goggles). – To bardzo skomplikowane zadanie, dlatego wykonują je tylko najbardziej doświadczeni lotnicy – wyjaśnia jeden z pilotów.

Dodatkowo piloci przećwiczą starty i lądowania na nieutwardzonych pasach trawiastych o ograniczonych wymiarach. Odbędą się również desantowania żołnierzy i ładunków. – Przeprowadzone zostanie także szkolenie personelu naziemnego odpowiedzialnego za przygotowanie nieutwardzonych lądowisk oraz teoretyczne szkolenie dla dowódców załóg i drugich pilotów – mówi kapitan Baran.


Poza Herculesami wczoraj na płycie lotniska w Powidzu wylądowały cztery samoloty szturmowe A­10 Thunderbolt II z 354 Dywizjonu Myśliwskiego. Maszyny noszą przydomek „Warthog”, czyli guziec. Szturmowce tego typu sprawdziły się m.in. w Iraku, gdzie zwalczały pojazdy pancerne.

Szturmowce przyleciały do Polski na ćwiczenia. Załogi A­10 będą się szkolić w powietrzu z polskimi i amerykańskimi Herculesami. A­10 będą też ubezpieczały transportowce. Planowane są również loty z F­16, MiG­ami­29 oraz Su­22.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (Av­Det), stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko­amerykańskiego porozumienia. „Memorandum of Understanding”, zawartego w 2011 roku. Aviation Detachment tworzy kilku żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Raz na kwartał – lub częściej – na ćwiczeniach w Polsce meldują się kolejni piloci i personel techniczny z USA. Amerykanie pozostają w Polsce zwykle około miesiąca. Płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran, mjr Grzegorz Schmidt

dodaj komentarz

komentarze

~Nexy
1427579100
Sporo tych Amerykanów u nas ostatnimi czasy. To dobrze.
5A-53-19-94
~vigg
1427493540
MON poważnie musi myśleć o następcy Suki a nie mżonki o uderzeniowych dronach bo nie wierze w takie zdolności jaki dron przeniesie kilka ton uzbrojenia . Jest sporo doświadczonych pilotów i mechaników i szkoda ten potencjał zmarnowac.
F2-AB-30-13
~sambor
1427453760
Nie chcą może Amerykanie w ramach gościnności oddać nam te cztery A10? :> BRRRRT!
E9-DC-E9-21
~hugo
1427315100
Super USArmy powinno być u nas jeszcze więcej!!! By nie było nacisków od wschodniego sąsiada...
CE-09-DC-78
~Katol
1427280240
Kacapy nie boją się nikogo z wyjątkiem USA.
4B-26-E9-39
~Katol
1427280120
FR jest tak zacofana , że używanie F-16 do niszczenia "kolumn pancernych" to czyste marnotrawstwo środków.
4B-26-E9-39

Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
 
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Sandhurst: końcowe odliczanie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
NATO na północnym szlaku
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Rekordziści z WAT
Kolejne FlyEye dla wojska
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tragiczne zdarzenie na służbie
Szybki marsz, trudny odwrót
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Kadisz za bohaterów
25 lat w NATO – serwis specjalny
Zachować właściwą kolejność działań
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
W Italii, za wolność waszą i naszą
Zmiany w dodatkach stażowych
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
SOR w Legionowie
Pierwsi na oceanie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Sprawa katyńska à la española
Wojna w świętym mieście, epilog
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojna w świętym mieście, część druga
W obronie wschodniej flanki NATO
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Święto stołecznego garnizonu
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gunner, nie runner
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Pod skrzydłami Kormoranów
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wytropić zagrożenie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Na straży wschodniej flanki NATO
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ameryka daje wsparcie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pytania o europejską tarczę
Metoda małych kroków
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO