moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czołgi Twardy będą jak nowe

Bumar Łabędy wyremontuje trzynaście czołgów PT-91 Twardy. Kontrakt, wart 39 mln zł, do niedawna stał pod sporym znakiem zapytania ze względu na planowane oszczędności w resorcie obrony. Wczoraj jednak minister obrony podpisał zgodę na jego realizację. Tym samym uratował załogę zakładu przed zwolnieniami.


„(…) informuję, że Ministerstwo Obrony Narodowej, po dokonaniu szeregu analiz stopnia zaawansowania zadań realizowanych w obszarze modernizacji technicznej sił zbrojnych, wydzieliło dodatkowe środki budżetowe w wysokości 39 mln zł, które powinny pozwolić na remont 13 szt. czołgów PT-91” – czytamy w piśmie ministra obrony Tomasza Siemoniaka do prezesa Zakładów Mechanicznych Bumar Łabędy Andrzeja Szortyki, do którego dotarł portal polska-zbrojna.pl. Dzięki tej decyzji, już za kilka tygodni trzynaście czołgów Twardy trafi do zakładu w Gliwicach na tzw. remont konserwacyjny.

Bumar Łabędy realizuje remonty PT-91 dla polskiej armii od wielu lat. Zwykle zakład podpisuje z MON półroczny kontrakt na remont i naprawę partii trzynastu czołgów. Pierwsza tegoroczna transza sprawdzonych PT-91 wróciła już do wojska, ale Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych nie zlecił Łabędom wykonania kolejnych remontów. Trudno się więc dziwić, że szefostwo gliwickich zakładów obawiało się, że z powodu kryzysu ekonomicznego i zapowiadanych cięć w budżecie MON, naprawy czołgów zostaną przesunięte na przyszły rok. – Oznaczałoby to dla nas bardzo poważne problemy – przyznaje prezes Szortyka. Prawdopodobnie Łabędy musiałyby zwolnić sporą część załogi, by nie pogorszyć i tak nie najlepszej kondycji finansowej zakładu.

Dzięki decyzji ministra Siemoniaka, taki scenariusz został oddalony. Pierwsze czołgi do naprawy pojawią się w Gliwicach już pod koniec sierpnia. – Czołgi, które do nas trafiają na remont konserwacyjny, są rozkręcane do przysłowiowej śrubki, a potem każdy, nawet najmniejszy element jest sprawdzany– wyjaśnia prezes Szortyka.

Polska armia ma prawie dziewięćset czołgów. Najwięcej, ponad pięćset jest pochodzących z lat siedemdziesiątych T-72. Nowsze to kupione od Niemców czołgi Leopard 2A4. W wojsku jest ich 128 sztuk (wszystkie w 11 Dywizji Kawalerii Pancernej w Żaganiu). Twardych, które weszły do służby w 1995 roku, armia ma 200 sztuk.

Edyta Żemła, Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Black Hawki nad Warszawą
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Świetne występy polskich żołnierzy
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
NATO – jesteśmy z Polską
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Husarz z polskim instruktorem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
Święto Wojsk Lądowych
Czołgiści w ogniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Rekompensaty na nowych zasadach
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Z najlepszymi na planszy
Krok ku niezależności
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Premier: prowokacja bez precedensu
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Defendery skompletowane
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Orlik na Alfę
Wielkie zbrojenia za Odrą
Tukan na smyczy
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Hekatomba na Woli
Cios w plecy
Debiut polskich Patriotów
Zwycięska batalia o stolicę
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Największy transport Abramsów w tym roku
Kurs dla najlepszych w SERE
Pożegnanie z Columbią
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Brytyjczycy żegnają Malbork
Dwie agresje, dwie okupacje
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
„Saber Junction” – gotowi do obrony
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO