moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Leasing okrętów? Skrzypczak: Bzdura!

Rozważamy zakup trzech nowych okrętów podwodnych. Nie prowadzimy zaś żadnych rozmów na temat leasingu – mówi Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej. W ten sposób dementuje informacje, jakie pojawiły się w mediach w ostatnich dniach, że wojsko chce leasingować niemieckie, używane okręty podwodne.


Jako pierwszy informację na ten temat podał portal trojmiasto.pl, a za nim branżowy portal defence24.pl. Podchwyciły ją m.in. francuskie i amerykańskie media. Tymczasem, jak dowiedzieliśmy się w MON, żaden dziennikarz nie próbował potwierdzić, czy rzeczywiście polska armia zamierza wynająć niemieckie okręty podwodne. – Żaden dziennikarz nas o to nie pytał – zapewnia kmdr Janusz Walczak, dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego MON.

Informacje o leasingu niemieckich okrętów podwodnych pochodziły z „kilku nieoficjalnych i niezależnych od siebie źródeł”. Według tych doniesień resort zmienił nawet opracowane w dowództwie Marynarki Wojennej wymagania taktyczno-techniczne, jakie mają spełniać poszukiwane przez armię jednostki.

Tymczasem gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej odpowiedzialny za zakupy dla wojska, stanowczo dementuje doniesienia medialne na ten temat. – Rozmawialiśmy o różnych wariantach zakupu okrętów podwodnych po to, aby wypracować jak najlepsze decyzje – mówi wiceminister. – Podkreślam jednak, że nie prowadzimy rozmów w sprawie leasingu tych okrętów.

Niedorzeczne, jego zdaniem, są też sugestie, że w MON zmieniono wymagania taktyczno-techniczne, aby pożyczyć od Niemców używane okręty podwodne.

Zdaniem ekspertów, zarzuty o „majstrowanie” w dokumentacji są zupełnie niewiarygodne, bo Marynarka Wojenna nakreśliła tylko podstawowe wymagania, jakie mają spełnić nowe okręty podwodne. Dodają oni, że biorąc pod uwagę specyfikę Bałtyku, morza stosunkowo płytkiego, ale z dużym zasoleniem, podstawowy wymóg wobec tych jednostek to zdolność długiego przebywania w ukryciu. Do jego spełnienia niezbędny jest napęd diesla (lub diesel plus elektryczny) w wersji AIP (Air Independent Propulsion), czyli niepotrzebujący do działania tlenu. Takimi możliwościami dysponują obecnie cztery konstrukcje, wszystkie europejskie: francuskie Scorpene, niemieckie U-212 (lub 214), hiszpańskie S-80 oraz szwedzkie A-26.

Z ich producentami Ministerstwo Obrony Narodowej prowadziło już rozmowy na temat zakresu i możliwej polonizacji produkcji jednostek dla Marynarki Wojennej. Z żadnym zaś nie rozmawiano o leasingu starych okrętów.

Na nowe uzbrojenie i sprzęt wojskowy dla Sił Powietrznych, Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej resort obrony zamierza wydać prawie sto trzydzieści miliardów złotych. Projekt unowocześnienia Marynarki Wojennej jest, po budowie systemu obrony powietrznej, drugim najdroższym programem. Przewiduje on kupno do 2026 roku trzech niszczycieli min – kryptonim „Kormoran II”, trzech okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min – kryptonim „Czapla”, trzech okrętów obrony wybrzeża – kryptonim „Miecznik” oraz trzech okrętów podwodnych. MON na nowe okręty chce przeznaczać około miliarda złotych rocznie.

Podobnie jak we wszystkich programach modernizacyjnych, także w przypadku kupna nowych okrętów priorytetem ma być udział polskiego przemysłu w realizacji zbrojeniowych zleceń. – Zależy nam na jak największym zaangażowaniu firm polskich w proces produkcji i wyposażania okrętów oraz w serwisowanie i produkcję części zamiennych – komentował dla portalu polska-zbrojna.pl Jacek Sońta, rzecznik ministra obrony narodowej.

Armia ma pięć okrętów podwodnych – cztery klasy Kobben, jeden klasy Kilo. Kobbeny powinny zostać wycofane ze służby do końca 2016 roku, natomiast jedyny okręt klasy Kilo do końca 2022 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~TJ
1374759900
AIP nie znaczy, ze napęd nie potrzebuje tlenu tylko, że nie potrzebuje powietrza atmosferycznego!!!
76-70-E0-57

„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Orlik na Alfę
Stańcie do apelu!
Cisza przed wojną
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Las Pamięci uczci poległych
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Czas próby
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Brytyjczycy żegnają Malbork
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Polsko-norweskie partnerstwo w zwalczaniu dronów
W drodze po młodszego nurka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekompensaty na ostatniej prostej
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Na rosyjskim pasku
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Warsztat na kółkach dla F-16
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
K2 będą produkowane w Polsce
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Tłumy na zawodach w Krakowie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Warszawo, do broni!
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
7TP – czołg kompromisu
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Kolarskie święto w stolicy
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Czołg K2 made in Poland
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Pamięć o poległych na misjach wciąż żywa
Ważna współpraca
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Beret „na rekinka” lub koguta
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Terytorialsi zawitają do Płocka
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Inwestycje w mobilność wojska
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Pucharowe zmagania Polaków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO