moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Leasing okrętów? Skrzypczak: Bzdura!

Rozważamy zakup trzech nowych okrętów podwodnych. Nie prowadzimy zaś żadnych rozmów na temat leasingu – mówi Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej. W ten sposób dementuje informacje, jakie pojawiły się w mediach w ostatnich dniach, że wojsko chce leasingować niemieckie, używane okręty podwodne.


Jako pierwszy informację na ten temat podał portal trojmiasto.pl, a za nim branżowy portal defence24.pl. Podchwyciły ją m.in. francuskie i amerykańskie media. Tymczasem, jak dowiedzieliśmy się w MON, żaden dziennikarz nie próbował potwierdzić, czy rzeczywiście polska armia zamierza wynająć niemieckie okręty podwodne. – Żaden dziennikarz nas o to nie pytał – zapewnia kmdr Janusz Walczak, dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego MON.

Informacje o leasingu niemieckich okrętów podwodnych pochodziły z „kilku nieoficjalnych i niezależnych od siebie źródeł”. Według tych doniesień resort zmienił nawet opracowane w dowództwie Marynarki Wojennej wymagania taktyczno-techniczne, jakie mają spełniać poszukiwane przez armię jednostki.

Tymczasem gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej odpowiedzialny za zakupy dla wojska, stanowczo dementuje doniesienia medialne na ten temat. – Rozmawialiśmy o różnych wariantach zakupu okrętów podwodnych po to, aby wypracować jak najlepsze decyzje – mówi wiceminister. – Podkreślam jednak, że nie prowadzimy rozmów w sprawie leasingu tych okrętów.

Niedorzeczne, jego zdaniem, są też sugestie, że w MON zmieniono wymagania taktyczno-techniczne, aby pożyczyć od Niemców używane okręty podwodne.

Zdaniem ekspertów, zarzuty o „majstrowanie” w dokumentacji są zupełnie niewiarygodne, bo Marynarka Wojenna nakreśliła tylko podstawowe wymagania, jakie mają spełnić nowe okręty podwodne. Dodają oni, że biorąc pod uwagę specyfikę Bałtyku, morza stosunkowo płytkiego, ale z dużym zasoleniem, podstawowy wymóg wobec tych jednostek to zdolność długiego przebywania w ukryciu. Do jego spełnienia niezbędny jest napęd diesla (lub diesel plus elektryczny) w wersji AIP (Air Independent Propulsion), czyli niepotrzebujący do działania tlenu. Takimi możliwościami dysponują obecnie cztery konstrukcje, wszystkie europejskie: francuskie Scorpene, niemieckie U-212 (lub 214), hiszpańskie S-80 oraz szwedzkie A-26.

Z ich producentami Ministerstwo Obrony Narodowej prowadziło już rozmowy na temat zakresu i możliwej polonizacji produkcji jednostek dla Marynarki Wojennej. Z żadnym zaś nie rozmawiano o leasingu starych okrętów.

Na nowe uzbrojenie i sprzęt wojskowy dla Sił Powietrznych, Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej resort obrony zamierza wydać prawie sto trzydzieści miliardów złotych. Projekt unowocześnienia Marynarki Wojennej jest, po budowie systemu obrony powietrznej, drugim najdroższym programem. Przewiduje on kupno do 2026 roku trzech niszczycieli min – kryptonim „Kormoran II”, trzech okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min – kryptonim „Czapla”, trzech okrętów obrony wybrzeża – kryptonim „Miecznik” oraz trzech okrętów podwodnych. MON na nowe okręty chce przeznaczać około miliarda złotych rocznie.

Podobnie jak we wszystkich programach modernizacyjnych, także w przypadku kupna nowych okrętów priorytetem ma być udział polskiego przemysłu w realizacji zbrojeniowych zleceń. – Zależy nam na jak największym zaangażowaniu firm polskich w proces produkcji i wyposażania okrętów oraz w serwisowanie i produkcję części zamiennych – komentował dla portalu polska-zbrojna.pl Jacek Sońta, rzecznik ministra obrony narodowej.

Armia ma pięć okrętów podwodnych – cztery klasy Kobben, jeden klasy Kilo. Kobbeny powinny zostać wycofane ze służby do końca 2016 roku, natomiast jedyny okręt klasy Kilo do końca 2022 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~TJ
1374759900
AIP nie znaczy, ze napęd nie potrzebuje tlenu tylko, że nie potrzebuje powietrza atmosferycznego!!!
76-70-E0-57

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Delfin z Bałtyku
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Kim byli obrońcy Poczty Polskiej w Gdańsku?
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Kontenery szczelne elektromagnetycznie
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Album o żołnierzach-olimpijczykach
Odyseja 20 Pułku Piechoty
Detonacja także pod wodą
Protected by the Army
Nowoczesne gogle noktowizyjne od PCO
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Rządowa propozycja budżetu na 2025 rok
Ambitne plany PIT-Radwaru
Dołącz do korpusu szeregowych zawodowych
Rusza „Misja na Marsa”
Działania wojska w warunkach pokoju
Olympus in Paris
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Szef MON-u nagrodzony przez Forum Ekonomiczne
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Polska wiktoria pod Kałuszynem
„Cichociemny” tylko dla nielicznych
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Wypadek na granicy
Wszystko w ruchu, czyli snajper na morzu
Terytorialsi na ratunek
Zdalnie Sterowane Moduły Uzbrojenia ZM „Tarnów”: nowe możliwości bojowe dla czołgów K2PL
Kieleckie laury cz. 3
Posłowie o efektach szczytu NATO
Podwodna Akademia
Apel kadetów na MSPO
MSPO 2024 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Defendery w komplecie
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Niemiecka agresja
Sejm podziękował za służbę na granicy
Koniec poszukiwań obiektu, który miał wlecieć w polską przestrzeń
Apokalipsa ’39 – dzień pierwszy
Negocjacje w sprawie HIMARS-ów
Rakietowy wiking
Weterani na MSPO
Szef MON-u w Dęblinie: Chcemy dać szansę ambitnym
Nowe zdolności robota PIAP IBIS
Szef MON-u z wizytą w Waszyngtonie
Olimp w Paryżu
Laury za bezpieczeństwo i nowatorstwo
Kieleckie laury cz. 2
Odznaczenia państwowe za medale paryskich igrzysk
Zarost i tatuaże dozwolone
Policja, Straż Graniczna i wojsko: strefa buforowa funkcjonuje dobrze
Wyższe świadczenie mieszkaniowe dla żołnierzy
Londyn o „Tarczy Wschód”
W drogę na Westerplatte
Czworonożny żandarm w Paryżu
Awanse za olimpijskie medale
Do abordażu!
MSPO szansą dla polskiej zbrojeniówki
Skok na głęboką wodę
Zwiadowcy z WOT-u na podium
Na siódmym torze po siódmy medal
Nowy wymiar łączności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO