moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Laser na piratów dróg. Nie da się go oszukać

Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej skonstruowali laserowy prędkościomierz nowej generacji. Dzięki temu urządzeniu policjanci będą mogli precyzyjniej określać prędkość, z jaką porusza się samochód. – Tego urządzenia nie da się oszukać – zapewniają konstruktorzy.


Nad projektem laserowego prędkościomierza pracuje kilkunastu inżynierów z WAT. Finansuje go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Na czym polega wyjątkowość lasera? – To nie my wymyśliliśmy laserowy pomiar prędkości, ale my unowocześniliśmy urządzenie tak, by nie dało się zakłócić jego pracy – wyjaśnia Jacek Wojtanowski z Instytutu Optoelektroniki WAT.

Dotychczas stosowane laserowe prędkościomierze podczas pracy wysyłały impulsy w stałym odstępie czasowym. Pracę takiego urządzenia łatwo zakłócić. – By zmylić laser, wystarczy zaświecić w jego kierunku białym światłem – wyjaśnia jeden z inżynierów. Prędkościomierz opracowany na WAT będzie na to odporny.

Podczas pomiaru prędkości urządzenie wiele razy w ciągu sekundy będzie wytwarzać unikalny zestaw kodów, którego nie można zakłócić.

Jak laser działa? Gdy prędkościomierz zostanie skierowany w stronę pojazdu, wyśle wiązki światła laserowego. Po tym, jak wiązka odbije się od auta, maszyna obliczy odległość, w jakiej znajduje się samochód. Laser zmierzy prędkość nawet z odległości 1 kilometra.

Pomiar wykonywany jest wiele razy w ciągu sekundy. Pozwala to na dużą dokładność w obliczeniach i precyzyjne wskazanie samochodu. – Odpowiednio dobrana rozbieżność wiązki laserowej umożliwia celowanie wyłącznie w wybrany samochód – podkreśla Wojtanowski.

Używane obecnie przez policję radary bywają mniej dokładne. Zdarza się bowiem, że pomiarem obejmowanych jest kilka samochodów jednocześnie.

Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej od kilku lat pracują nad nowoczesnymi urządzeniami do pomiaru prędkości. Zakładają, że zmodernizowane prędkościomierze pojawią się na rynku już za dwa lata. Cena urządzenia nie powinna przekroczyć 10 tysięcy złotych.

MKS

autor zdjęć: www.sxc.hu

dodaj komentarz

komentarze

~Glenfiddich
1372436820
Płynność ruchu zależy nie od naukowców i ich pomysłów, a od inżynierów drogowych, urzędników i samych kierowców. Ja tam bym chętnie zobaczył to urządzenie w akcji. Może udałoby się pozbyć cwaniaczków, którym wiecznie się spieszy.
70-91-17-77
~edek0-0
1372259220
Moze zamiast bata na kierowców moze zaczna konstruować ułatwienia ktore sprawia ze ruch bedzie bezpieczniejszy i płynniejszy... Wiecznie słysze ze naukowcy skonstruowali nowy radar a gdzie nwes typu naukowcy skonstruowali system upłynniajacy ruch np?
0F-A9-C5-53

Dekapitacyjne uderzenie w Iran
 
Letni wypoczynek z MON-em
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Film o Feniksie i terytorialsach
Nowe cele obronne NATO
Droga do zespołu bojowego GROM
Żołnierz influencer?
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Droga pełna emocji
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Dzień, który zmienił bieg wojny
Badania z WAT-u na misji AX-4
100 lat historii Szkoły Orląt
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Od chaosu do wiktorii
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
W wakacje wstąp do WOT-u!
ASzWoj na warcie od pokoleń
Ogniem i tarczą
DNA GROM-u
Podejrzane manewry na Bałtyku
W Dęblinie tylko do przodu
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Uczelnia wysokich lotów
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Piloci na straży bezpieczeństwa
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Dezamet rośnie w siłę
Trzy okręty, jeden zespół
Nowy rozdział w historii Mesko
Tak uczyły się latać orlęta
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nasi czołgiści najlepsi
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Robotyka to przyszłość medycyny
Wyzwanie, które integruje
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Kierunek Karkonosze
Zmagania sześcioosobowych armii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Walczmy mądrze
PGZ na nowo
ZMU dla marynarzy
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Specjalsi opanowali amerykański okręt
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO