moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Laser na piratów dróg. Nie da się go oszukać

Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej skonstruowali laserowy prędkościomierz nowej generacji. Dzięki temu urządzeniu policjanci będą mogli precyzyjniej określać prędkość, z jaką porusza się samochód. – Tego urządzenia nie da się oszukać – zapewniają konstruktorzy.


Nad projektem laserowego prędkościomierza pracuje kilkunastu inżynierów z WAT. Finansuje go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Na czym polega wyjątkowość lasera? – To nie my wymyśliliśmy laserowy pomiar prędkości, ale my unowocześniliśmy urządzenie tak, by nie dało się zakłócić jego pracy – wyjaśnia Jacek Wojtanowski z Instytutu Optoelektroniki WAT.

Dotychczas stosowane laserowe prędkościomierze podczas pracy wysyłały impulsy w stałym odstępie czasowym. Pracę takiego urządzenia łatwo zakłócić. – By zmylić laser, wystarczy zaświecić w jego kierunku białym światłem – wyjaśnia jeden z inżynierów. Prędkościomierz opracowany na WAT będzie na to odporny.

Podczas pomiaru prędkości urządzenie wiele razy w ciągu sekundy będzie wytwarzać unikalny zestaw kodów, którego nie można zakłócić.

Jak laser działa? Gdy prędkościomierz zostanie skierowany w stronę pojazdu, wyśle wiązki światła laserowego. Po tym, jak wiązka odbije się od auta, maszyna obliczy odległość, w jakiej znajduje się samochód. Laser zmierzy prędkość nawet z odległości 1 kilometra.

Pomiar wykonywany jest wiele razy w ciągu sekundy. Pozwala to na dużą dokładność w obliczeniach i precyzyjne wskazanie samochodu. – Odpowiednio dobrana rozbieżność wiązki laserowej umożliwia celowanie wyłącznie w wybrany samochód – podkreśla Wojtanowski.

Używane obecnie przez policję radary bywają mniej dokładne. Zdarza się bowiem, że pomiarem obejmowanych jest kilka samochodów jednocześnie.

Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej od kilku lat pracują nad nowoczesnymi urządzeniami do pomiaru prędkości. Zakładają, że zmodernizowane prędkościomierze pojawią się na rynku już za dwa lata. Cena urządzenia nie powinna przekroczyć 10 tysięcy złotych.

MKS

autor zdjęć: www.sxc.hu

dodaj komentarz

komentarze

~Glenfiddich
1372436820
Płynność ruchu zależy nie od naukowców i ich pomysłów, a od inżynierów drogowych, urzędników i samych kierowców. Ja tam bym chętnie zobaczył to urządzenie w akcji. Może udałoby się pozbyć cwaniaczków, którym wiecznie się spieszy.
70-91-17-77
~edek0-0
1372259220
Moze zamiast bata na kierowców moze zaczna konstruować ułatwienia ktore sprawia ze ruch bedzie bezpieczniejszy i płynniejszy... Wiecznie słysze ze naukowcy skonstruowali nowy radar a gdzie nwes typu naukowcy skonstruowali system upłynniajacy ruch np?
0F-A9-C5-53

Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Wyzwanie, które integruje
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Alians HSW ze światowym gigantem
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Nowe możliwości spółki Mesko
Biało-czerwona na Monte Cassino
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Podejrzane manewry na Bałtyku
Kilometry pamięci
Nasi czołgiści najlepsi
Żołnierz influencer?
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Pamiętają o powstańcach
Fire from Coast
Misja PKW „Olimp” doceniona
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Stress test dla systemu ratownictwa
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Dziękujemy wam, weterani!
Szlachetny gest generała
Pancerna nauka jazdy
Trudny los zwycięzców
Atom utracony
Nowa mapa garnizonów
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Drony na ratunek
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Ustawa bliżej żołnierzy
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Wyzwanie, które integruje
Jak kąsają polskie kły
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska dołącza do satelitarnej elity
Tajemne uderzenie
Od chaosu do wiktorii
Bałtycka tarcza
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
AW149 to przygoda życia
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Amunicja dla czołgów
Wyjście z cienia
Kolejne K9 dla zawiszaków
Drony Wizjer rozpoznają cel

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO