moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Laser na piratów dróg. Nie da się go oszukać

Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej skonstruowali laserowy prędkościomierz nowej generacji. Dzięki temu urządzeniu policjanci będą mogli precyzyjniej określać prędkość, z jaką porusza się samochód. – Tego urządzenia nie da się oszukać – zapewniają konstruktorzy.


Nad projektem laserowego prędkościomierza pracuje kilkunastu inżynierów z WAT. Finansuje go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Na czym polega wyjątkowość lasera? – To nie my wymyśliliśmy laserowy pomiar prędkości, ale my unowocześniliśmy urządzenie tak, by nie dało się zakłócić jego pracy – wyjaśnia Jacek Wojtanowski z Instytutu Optoelektroniki WAT.

Dotychczas stosowane laserowe prędkościomierze podczas pracy wysyłały impulsy w stałym odstępie czasowym. Pracę takiego urządzenia łatwo zakłócić. – By zmylić laser, wystarczy zaświecić w jego kierunku białym światłem – wyjaśnia jeden z inżynierów. Prędkościomierz opracowany na WAT będzie na to odporny.

Podczas pomiaru prędkości urządzenie wiele razy w ciągu sekundy będzie wytwarzać unikalny zestaw kodów, którego nie można zakłócić.

Jak laser działa? Gdy prędkościomierz zostanie skierowany w stronę pojazdu, wyśle wiązki światła laserowego. Po tym, jak wiązka odbije się od auta, maszyna obliczy odległość, w jakiej znajduje się samochód. Laser zmierzy prędkość nawet z odległości 1 kilometra.

Pomiar wykonywany jest wiele razy w ciągu sekundy. Pozwala to na dużą dokładność w obliczeniach i precyzyjne wskazanie samochodu. – Odpowiednio dobrana rozbieżność wiązki laserowej umożliwia celowanie wyłącznie w wybrany samochód – podkreśla Wojtanowski.

Używane obecnie przez policję radary bywają mniej dokładne. Zdarza się bowiem, że pomiarem obejmowanych jest kilka samochodów jednocześnie.

Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej od kilku lat pracują nad nowoczesnymi urządzeniami do pomiaru prędkości. Zakładają, że zmodernizowane prędkościomierze pojawią się na rynku już za dwa lata. Cena urządzenia nie powinna przekroczyć 10 tysięcy złotych.

MKS

autor zdjęć: www.sxc.hu

dodaj komentarz

komentarze

~Glenfiddich
1372436820
Płynność ruchu zależy nie od naukowców i ich pomysłów, a od inżynierów drogowych, urzędników i samych kierowców. Ja tam bym chętnie zobaczył to urządzenie w akcji. Może udałoby się pozbyć cwaniaczków, którym wiecznie się spieszy.
70-91-17-77
~edek0-0
1372259220
Moze zamiast bata na kierowców moze zaczna konstruować ułatwienia ktore sprawia ze ruch bedzie bezpieczniejszy i płynniejszy... Wiecznie słysze ze naukowcy skonstruowali nowy radar a gdzie nwes typu naukowcy skonstruowali system upłynniajacy ruch np?
0F-A9-C5-53

Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Militarne Schengen
Mundurowi z benefitami
Czwarta dostawa Abramsów
Niebo pod osłoną
Wojsko ma swojego satelitę!
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Wojsko przetestuje nowe technologie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Szwedzi w pętli
Nadchodzi era Borsuka
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Najdłuższa noc
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Przygotowani znaczy bezpieczni
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Plan na WAM
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Kapral Bartnik mistrzem świata
Gdy ucichnie artyleria
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Pancerniacy jadą na misję
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Czas na polskie Borsuki
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Zwrot na Bałtyk
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Komplet medali wojskowych na ringu
Po co wojsku satelity?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Polski „Wiking” dla Danii
Uczelnie łączą siły
Wojskowa łączność w Kosmosie
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Artylerzyści mają moc!
Holenderska misja na polskim niebie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nowe zasady dla kobiet w armii
Don’t Get Hacked
Razem na ratunek
Dzień wart stu lat
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W krainie Świętego Mikołaja
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Borsuki jadą do wojska!
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Z Su-22 dronów nie będzie
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe zdolności sił zbrojnych
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO