moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trening Hi AoA

Kolejnych trzech polskich pilotów – instruktorów F-16 odbywa w tym tygodniu szkolenie zapoznające z zachowaniem samolotu w sytuacjach przekroczenia krytycznych kątów natarcia i przeciągnięcia (Hi AoA Training).


Do bazy Edwards w Stanach Zjednoczonych udali się tym razem oficerowie z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Zajęć Hi AoA nie prowadzi się w jednostkach bojowych. Są poprzedzone wykładami i wykonywane wyłącznie ze specjalnie przeszkolonymi instruktorami - absolwentami Test Pilot School, zlokalizowanej w Edwards. Używa się do nich zmodyfikowanych maszyn - modelu F-16D Block 32. Modyfikacja polega na przesunięciu środka ciężkości samolotu do tyłu, co jest uzyskiwane przez umieszczenie dodatkowego balastu w miejscu wyrzutników flar i dipoli zakłócających. Ponadto pilot w czasie lotu reguluje zużycie paliwa tak, aby jak najszybciej opróżnić grupę zbiorników położonych bliżej przodu samolotu i pozostawić pełne zbiorniki tylne. Zabiegi te „skłaniają" F-16 do bardziej „chętnego" poddawania się przeciągnięciom, co normalnie nie jest łatwe, bo samolot i jego układ sterowania zostały skonstruowane tak, aby pilotowi jak najbardziej to utrudnić.

Umiejętność pilotowania maszyny w niezwyczajny sposób może się przydać w czasie walk powietrznych, przy dużym poziomie stresu i skomplikowania zadań. Zdarzają się wtedy przypadki wprowadzenia F-16 w niekontrolowany stan związany z przeciągnięciem. Dlatego ważne jest, aby piloci potrafi takie sytuacje rozpoznać i ich unikać. A jeśli już do nich dojdzie – aby reagowali automatycznie i prawidłowo. Przygotowuje ich do tego trening Hi AoA. Loty odbywają się w zasadzie wyłącznie nad bazą, która dysponuje kilkoma pasami startowymi zapewniającymi maksimum bezpieczeństwa nawet w przypadku lądowania z wyłączonym silnikiem.

W praktyce F-16 nie sprawia niespodzianek. Choć po przeciągnięciu zachowuje się nieprzewidywalnie, to po prawidłowym wykonaniu procedury „Out of control" szybko odzyskuje się sterowność. Problemy może spowodować dezorientacja przestrzenna (np. wpadnięcie w chmury) lub brak bezpiecznej wysokości, pozwalającej odzyskać kontrolę nad samolotem.

Źródło: ppłk Artur Goławski/ DSP

PZ

autor zdjęć: SP

dodaj komentarz

komentarze


Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
 
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Daglezje poszukiwane
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Pierwszy polski technik AH-64
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Wojna w świętym mieście, epilog
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Patriotyczny maraton
Posłowie dyskutowali o WOT
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ameryka daje wsparcie
Pływacy i maratończycy na medal
Wioślarze i triatlonistka na podium
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Pytania o europejską tarczę
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Zmiany w dodatkach stażowych
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Pierwsi na oceanie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO na północnym szlaku
Szybki marsz, trudny odwrót
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Husarz na straży nieba
Awanse na Trzeciego Maja
W obronie wschodniej flanki NATO
Odliczanie do misji na Łotwie
NATO on Northern Track
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pilecki ucieka z Auschwitz
Czarne oliwki dla sojuszników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wytropić zagrożenie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Polki pobiegły po srebro!
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO